Utraditionel gulvopbygning med ESP

Hejsa alle sammen.
Jeg har gang i et projekt, hvor jeg har brug for at høre jeres mening, så fyr endelig løs

Udfordringen er, at huset har kælder under det meste af huset, men i det rum vi har gang i er der ikke. Derved skal det nye stuegulv ret højt op for at være plan med resten af huset.

Så når jeg endelig kommer ned til nyt bære dygtigt underlag har jeg ret højt op og det ville jeg bygge op på denne måde:


Alle rør ender i vakserummet i kælderen hvor de bliver tilsluttet.
Jeg ser følgende fordele
1. På denne måde vil jeg ikke få en eneste kuldebro, hverken mod gulv eller ydrevæg.
2. Ingen isolering der skal skæres i til rør.
3. Radon / dampspærre vil ikke få en eneste rør gennemføring nedadrettet.
4. Isolerings krav i hvertfaldt opfyldt med 600 mm. Skulle man ligge 100 mm ved rørerne?

Jeg vil bruge Sundolit mx250 som jeg har fået oplyst kan klare 7 tons i langstids påvirkning så det burde holde...

Grunden til at jeg bruger 2 x 22 mm gulvspån oven på ESP er, at så er det mere stift i forhold til et lag (bliver kydslagt og fuldlimet + skruet) og desuden har jeg mere at skrue i når jeg skal sætte vinkelbeslag fast til spærtræ.

Og nej vil ikke bruge beton, har ikke tid til tørre tid .

Men nu er det jo en hjemme strikket løsning så ikke sikkert det holder i virkeligheden.

Så hører gerne alle jeres mening omkring det.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hejsa alle sammen. Jeg har gang i et projekt... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 23 jan 2013 20:22
Nej, ingen problemer i det.

Det var den nederste gulvspån, du kunne udskifte til en alm. 16mm spånplade frem for en 22 gulvspån, som koster noget mere...
Aaaahhh så er jeg med

Den er lige med i tankerne...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nå, men hvis alle andre udtrykker begejstring, så vil jeg lige udtrykke lidt skepsis.

Konstruktionen er teoretisk rigtig.

Men den praktiske udførelse er noget ganske andet.

Hele konstruktionen består af løsdele og ligger stablet ovenpå hverandre! Som en stak rugbrødsskiver nærmest.


1. Gulvbelægning, (skal der vel osse på!)
2. 22mm gulvspånplade
3. 45x195 mm spærtræ
4. 2x22 mm gulvspånplade
5. Gulvpap + dampspærre
6. 4 gange 150 mm isolering
7. Sand

Ialt udlægger du 12 lag ovenpå hinanden - uden nogen sammenføjning overhovedet!

Hvordan vil du være sikker på at du rammer lige præcis den rigtige sluthøjde?
Hvad sker der hvis blot en af pladerne eller spærtræet bulet eller vindskævt?
Påtænker du at lade fodlisterne holde det hele på plads?

Så er der selve rørføringen!

Afløbsledningen skal monteres med fald! Hvilken dimension skal den have?
Skal resten af ledningerne og rørene trækkes i tomrør?
Eller skal nogle af ledningerne ilægges inden øverste gulvplade påskrues!
Hvordan har du tænkt dig den videre rør- og ledningsføring føring i begge ender af gangen?

Der er måske visse krav til afstand imellem de forskellige ledningstyper. Ikke i selve rørføringen under gulvet, men i de krydsninger der måtte forekomme før og efter!

Jeg går ud fra at "strøerne" ligger parallelt med rørføringen. (Og at der absolut ikke er behov for isolering imellem omtalte strøer!)

Og så er det sikkert et par ting jeg har glemt! :o)

Der er i hvert fald plads til forbedringer!!!

Hvor bred er din gang? Og hvor lang?
Og hvad sker der før og efter?
Skrevet af Sitting Bull på 23 jan 2013 22:05
Nå, men hvis alle andre udtrykker begejstring, så vil jeg lige udtrykke lidt skepsis.

Konstruktionen er teoretisk rigtig.

Men den praktiske udførelse er noget ganske andet.

Hele konstruktionen består af løsdele og ligger stablet ovenpå hverandre! Som en stak rugbrødsskiver nærmest.


1. Gulvbelægning, (skal der vel osse på!)
2. 22mm gulvspånplade
3. 45x195 mm spærtræ
4. 2x22 mm gulvspånplade
5. Gulvpap + dampspærre
6. 4 gange 150 mm isolering
7. Sand

Ialt udlægger du 12 lag ovenpå hinanden - uden nogen sammenføjning overhovedet!

Hvordan vil du være sikker på at du rammer lige præcis den rigtige sluthøjde?
Hvad sker der hvis blot en af pladerne eller spærtræet bulet eller vindskævt?
Påtænker du at lade fodlisterne holde det hele på plads?

Så er der selve rørføringen!

Afløbsledningen skal monteres med fald! Hvilken dimension skal den have?
Skal resten af ledningerne og rørene trækkes i tomrør?
Eller skal nogle af ledningerne ilægges inden øverste gulvplade påskrues!
Hvordan har du tænkt dig den videre rør- og ledningsføring føring i begge ender af gangen?

Der er måske visse krav til afstand imellem de forskellige ledningstyper. Ikke i selve rørføringen under gulvet, men i de krydsninger der måtte forekomme før og efter!

Jeg går ud fra at "strøerne" ligger parallelt med rørføringen. (Og at der absolut ikke er behov for isolering imellem omtalte strøer!)

Og så er det sikkert et par ting jeg har glemt! :o)

Der er i hvert fald plads til forbedringer!!!

Hvor bred er din gang? Og hvor lang?
Og hvad sker der før og efter?

Det er også godt med skepsis for ellers for man ikke belyst alle punkter

Det rum jeg er ved at bygge op ender som køkken.

1. Ja der kommer svømmende gulv oven på de 22 mm gulvspånplade (der dog kommer uden om køkken skabene).

Punkt 2 - 5 bliver limet og skruet sammen så det ikke bare ligger løst oven på hinanden.
De 2 x 22 mm gulvspån bliver limet og skruet sammen. - Oven på disse limes og skrues spærtræ med vinkel beslag an masse  - Oven på denne limes og skrues så gulvspånpladen.

For at ramme den rigtige højde på tænker jeg at styre dette med spærtræet (195 mm - 240 mm.) PLUS det gør ikke det store, for de gulve denne konstruktion støder op til, skal også brækkes op og bygges op på ny og de styres så ind efter den nye gulvhøjde.

Måske jeg er naiv men tænker at pladerne er lige og at spær træ er forholdsvis lige.

Ja "strøerne" vil ligge paralelt med rørføringerne.

Alle rørføringer ender i en kælder væg hvor de tilsluttes. Det er svært at forklare men resten af huset har fuld kælder og derved ender alle rørføringer midt på kældervæggen på den anden side.

Alle rør føringer vil jeg skrue fast til spærtræet der er på skruet gulvspånden så det er fast konstruktion.
Det er til køkken så rør Ø bliver maks 75 mm.

Alle rørføringer slutter i dette rum og kommer som sagt fra en kælder og de vil sikkert krydse hinanden under gulvet

Og som Orla skriver, vand slangerne skal isoleres.

Håber dette gav svar på dine spørgsmål som er yderst velkomne

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg ville gøre det anderledes og lidt mere simpelt.

Med mindre der er en grund til det ift omgivelserne ville jeg fylde mere op med grus inden afretning derefter køre isoleringen længere op, og skære ud til rør i dette lag. Afsluttende med dampspærre og undergulv i 2 lag - enten gulvspun eller fibergips/gulvgips, ved modellen med gips bevarer du muligheden for at kunne lægge fliser i køkkenarealet og/eller lave 100% afretning med selvnivellerende spartel.

Skal der etableres gulvvarme også?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Stadigvæk mener jeg at det er en supergod konstruktion, som den er beskrevet, og selvfølgelig sorterer man sin strøer (og vender dem så de mindre krumninger vender samme vej), inden man lægger dem, og kontrollerer efterfølgende at oversiden er ret.

Dog ville jeg ikke fiksere strøerne for hårdt til de 2 lag spånplade nederst.

Man kan sagtens lave et klinkegulv som afslutning ved at lægge GF gulvgips øverst inden klinkerne!
Annonce
Skrevet af BOFH på 24 jan 2013 08:32
Jeg ville gøre det anderledes og lidt mere simpelt.

Med mindre der er en grund til det ift omgivelserne ville jeg fylde mere op med grus inden afretning derefter køre isoleringen længere op, og skære ud til rør i dette lag. Afsluttende med dampspærre og undergulv i 2 lag - enten gulvspun eller fibergips/gulvgips, ved modellen med gips bevarer du muligheden for at kunne lægge fliser i køkkenarealet og/eller lave 100% afretning med selvnivellerende spartel.

Skal der etableres gulvvarme også?

/BOFH
Tje lidt grund til den store mængde isolering er, at den ene side går op imod kælder væg og derfor isolere jeg den på denne måde.

Plus at jeg tror ikke sådan på, man kan få for meget isolering i. Specielt ikke når huset opvarmes med el...

Med din metode der skal jeg ligge rørerne i isoleringen og det var faktisk det jeg også gerne ville undgå

Så ja der skal gulvvarme men på el form og vi havde ikke tænkt at ligge fliser i køkkenet.

Du skal i dog have tak for svar BOFH


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Orla Nautrup på 24 jan 2013 11:04
Stadigvæk mener jeg at det er en supergod konstruktion, som den er beskrevet, og selvfølgelig sorterer man sin strøer (og vender dem så de mindre krumninger vender samme vej), inden man lægger dem, og kontrollerer efterfølgende at oversiden er ret.

Dog ville jeg ikke fiksere strøerne for hårdt til de 2 lag spånplade nederst.

Man kan sagtens lave et klinkegulv som afslutning ved at lægge GF gulvgips øverst inden klinkerne!
Tak for rosen Orla. Nu er jeg helt sikker på det nok skal gå

Og så fixer jeg ikke strøerne for hårdt ...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Enig med Nautrup i at det er en rigtig god konstruktion.

Men der er som sagt god plads til forbedriger. :o)

Hvis vi lige af hensyn til forståelsen deler konstruktionen lidt op!

Så er der de 600 mm flamingo med 2x22 mm spånplade ovenpå. Hvor spånpladerne kan sammenlignes med et betonlag. Derved kan din konstruktion sammenlignes med et ganske almindeligt støbt betondæk.

Og så ved vi hvad vi har med at gøre! :o)

Derovenpå ligger du strøer, måske opklodsede, og fastskruer den overliggende gulvspånplade til strøerne - på normal vis.

Selve strøerne. Som er 45x195mm spærtræ er derimod et uheldigt valg. De er alt for ustabile!
De ligger løst, de vil vride sig, de vil arbejde som man siger! Normalt har man ikke så store trædimensioner liggende løst nogle steder.
Derfor bør strøerne være alm. Kato-strøer, hvis de fås så store. Eller limtræ. Måske kunne metalåse være en mulighed.

Ihvertfald skal der sikres at konstruktionen er stabil. Det er jo et gulv - hvor der må gås på!


Derudover er der fastholdelsen af hele opbygningen. Forankringen kan man sige!

F.eks. kan man jo sige at der ikke skal meget vand til at få en 600 mm tyk flamingoplade til at flyde! :o)
Måske du skal overveje at lægge koldvandsrør under isoleringen, for der er jo ikke meget isolering opad + mod de isolerede rør med varme.

Efter nogle timer uden forbrug vil dit kolde vand til hanen være 22 grader varm og det er ikke lækkert.

Det vil du helt undgå ved at udlægge koldvandsrør under isoleringen.

Gruset skal vel også afrettes med sand, inden isoleringen...
Skrevet af Sitting Bull på 24 jan 2013 13:46
Enig med Nautrup i at det er en rigtig god konstruktion.

Og så ved vi hvad vi har med at gøre! :o)

Derovenpå ligger du strøer, måske opklodsede, og fastskruer den overliggende gulvspånplade til strøerne - på normal vis.

Selve strøerne. Som er 45x195mm spærtræ er derimod et uheldigt valg. De er alt for ustabile!
De ligger løst, de vil vride sig, de vil arbejde som man siger! Normalt har man ikke så store trædimensioner liggende løst nogle steder.
Derfor bør strøerne være alm. Kato-strøer, hvis de fås så store. Eller limtræ. Måske kunne metalåse være en mulighed.


Derudover er der fastholdelsen af hele opbygningen. Forankringen kan man sige!

F.eks. kan man jo sige at der ikke skal meget vand til at få en 600 mm tyk flamingoplade til at flyde! :o)
Jamen så langt så godt

Hvis vi kalder de 2 x spånpladegulv for "beton laget"

Strøerne ville jeg skrue fast til "beton laget", altså ville de ikke være løse, men fast skruet. Er dette okay?
Og nej de ligger ikke hos en normal tømmerhandel men de kan bestilles hjem hvilket jeg har fået en pris på.

Kato strøer har jeg også fået en pris på men med en pris på 3 gange så meget pr. meter så fandt vi et kompromi på spær træ (hvilket vores 1. sal jo også er bygget op af) som også er godt.

Jeg her indtryk af, at spærtræ er ovntøret og derfor vil svind og revner være minimale.
Bemærk jeg ikke vil købe alm. regler som er de 45x195. Det bliver spærtræ.

Rigtigt vand kan få flamingo til at flyde MEN de nye indervægge bliver jo sat fast på "beton laget" og op til spærerne hvilket vil sige vandet skal hæve hele 1. salen.
Og vi enige om, at hvis der er så meget vand, så har jeg helt andre problemer

Tak for svar indtil videre Sitting Bulll (har på fornemmelsen der kommer mere )

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også