1 eller 2 lag gips på loft?

Hej allesammen.

nu skal jeg snart til at sætte gips lofter op hjemme hos mig selv.
og kan ikke bestemme mig hvorvidt jeg skal have 1 eller 2 lag

i de 4 år jeg har arbejdet som tømrer har jeg aldrig været med til at sætte 2 lag gips op på loft numindre der var tale om etageadskillelse så er det et krav brandmæssigt og jeg har kun et plan hjemme hos mig.
 
ellers sætter vi altid kun et lag på lofter, men har dog hørt rigtig mange andre håndværkere sige at ´hvis det var hjemme ved dem selv ville de altid sætte 2 lag op fordi 1 lag angiveligt skulle revne i samlinger? 

hva gør jeg et eller to lag? vil jo ikke ha noget imod lige at spare det sidste lag væk..  

mvh Ask
Hej allesammen. nu skal jeg snart til at... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 22 jan 2013 17:22
Du limer de yderste 5-10cm af bagsiden til underliggende gipsplader....
Og så er der nogen der limer hele gipspladen også til stolperne bagved


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så er man da også sikker på det holder, nu har du jo heller ikke taget nogle nemme veje Mads, hvorfor skulle gipsen så være anderledes....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Koludabyg på 22 jan 2013 21:37
Så er man da også sikker på det holder, nu har du jo heller ikke taget nogle nemme veje Mads, hvorfor skulle gipsen så være anderledes....
he he næ det er da også rigtigt     Men shit det holder godt sådan noget limet gips..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

det lyder ikke som om i udføre tømrerarbejde for det offentlige eller større virksomheder. For der er kunsten at det kune lige skal holde, for det skal alligevel flyttes kort tid efter det er blevet færdig. :-)

Den lim jeg efterlyser er jo til limning af selve gipsen. De andre tricks kender jeg godt. Og jeg ved den lim findes, men det er bare ikke en lagervare (og såvidt jeg husker dyr) og jeg skal bruge den i weekenden....
Skrevet af boso på 22 jan 2013 21:54

Den lim jeg efterlyser er jo til limning af selve gipsen. De andre tricks kender jeg godt. Og jeg ved den lim findes, men det er bare ikke en lagervare (og såvidt jeg husker dyr) og jeg skal bruge den i weekenden....
Jeg brugte ganske normal DANA træ lim. (brugte 3x5 liter).
Prøv at tage to stykker A1 gips og kom denne lim imellem og så et par skrue tvinger på.
Det er praktisk taget umuligt at rive fra hinanden hvis stykkerne er for store

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Forstår ikke nogen kan finde på at sætte gipsplader på loftet - det giver jo en helt utrolig dårlig akustik - op med nogle troltexplader istedetfor - de er også mere brandsikre.
Nogen synes måske ikke om udseendet, men de fås i flere forskellige størrelser og udformninger og man kan f.eks også beklæde dem med stof eller male dem.
Jøøses som i kører rundt i det!!

Gør som Pilehave skriver

http://www.gyproc.dk/om+gyproc/pressemateriale/news+%28cdf%29/show+news?id=25225

1 lag gips er nok men anvend T-skinner i fritbærende samlinger, som kan være både kort- og langkanter afhængig af hvordan man vælger at montere pladerne.
Der skal papirstrimler over alle samlinger og loftet fuldspartles.

Det er bedst at have 2-4 mm sprække mellem pladerne, så spartelmassen kan arbejdes ned mellem pladerne og lime dem sammen (husk at det ikke bare er den billigste, men den godkendte gipsspartelmasse der skal bruges)!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også