1 eller 2 lag gips på loft?

Hej allesammen.

nu skal jeg snart til at sætte gips lofter op hjemme hos mig selv.
og kan ikke bestemme mig hvorvidt jeg skal have 1 eller 2 lag

i de 4 år jeg har arbejdet som tømrer har jeg aldrig været med til at sætte 2 lag gips op på loft numindre der var tale om etageadskillelse så er det et krav brandmæssigt og jeg har kun et plan hjemme hos mig.
 
ellers sætter vi altid kun et lag på lofter, men har dog hørt rigtig mange andre håndværkere sige at ´hvis det var hjemme ved dem selv ville de altid sætte 2 lag op fordi 1 lag angiveligt skulle revne i samlinger? 

hva gør jeg et eller to lag? vil jo ikke ha noget imod lige at spare det sidste lag væk..  

mvh Ask
Hej allesammen. nu skal jeg snart til at... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kortkanter skal kun armeres hvis de er med forsænkede kortkanter. Ellers skal de bare skæres i 45 graders smig og spartles.

Det er derfor at det er påkrævet at bruge plader med 4 spartelkanter for at opnå Q4-kvalitet.
Men hov, hvorfor mener du at en kortkant samling uden forsænket kant er stærk nok uden armeringsbånd? D ser derimod ofte revner i kortkant hvor der ikke er brugt armeringsbånd. Alternativt kan man lime samlingen. Det gør man f.eks med visse akustiklofter.

Og hey koulda, hvor bliver du af, vel virkelig gerne vide hvilken lim du bruger inden jeg skal forbi tømrerhandlen senere idag ;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er ikke noget JEG mener, men Dansk Byggeri, Malerfagets Oplysningsråd samt gipspladeproducenterne i Danmark. Mon ikke de tilsammen er klogere end både du og jeg

Kortkanter skal naturligvis være fuldt understøttede som skrevet i anvisningen "Hvor går grænsen" der er lavet af ovenstående:
http://www.gyproc.dk/om+gyproc/pressemateriale/news+%28cdf%29/show+news?id=25225
Men der er jo netop vist armering på kortkanterne på side 32. Det samme viser og skriver Knauf i deres vejledninger.
Jeg må medgive at vejledningen ikke er helt klar på det punkt. Måske er svaret at skrive til fx Danske Malermestre og spørge ind til hvad de anbefaler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Betyder det så at jeg er klogere end alle de instanser du remsede op? ;-)


....sorry, kunne ikke lade være
Det er bare alm. snedkerlim, ingen grund til at betale en krig for Knauf eller anden har sat deres navn på det.
det bruger du til at putte mellem pladerne - den bruger jeg også selv tit. Men det duer vel ikke i endekanterne hvor der er tale om ren gips?
Du limer de yderste 5-10cm af bagsiden til underliggende gipsplader....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også