Owatrol VS lak mm.

Jeg står overfor en renovering/klargøring af en 34 fods damkutter fra 1916. Det meste er af eg.. Jeg vil mene at der er brugt tonkinlak, men det trænger til en meget grundig slibning/afskrabning, og det giver mig mulighed for et evt skift af produkt.. Jeg har læst lidt om Owatrol, og hørt fra andre at det er en del nemmere at vedligeholde.. Hvad er jeres bedste erfaringer og med hvilket produkt, evt hvilken fremgangsmåde osv osv. Jeg vil for en ordens skyld lige sige at vi snakker om: aptering - skanseklædningen innerside - ruf - skydekapper - mast og lign.
Mvh Wessel.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke rigtig nogle af produkterne, men tonkinlak har jeg da ofte hørt rosende omtalt, og når det er det den har i forvejen, hvorfor så skifte til en anden type lak?

mvh jens
Ovatrol er en olie så vidt jeg ved, og Tonkin lak er jo som sagt en lak. Når først båden er larkeret kan du ikke skifte over til en olie, den vil ikke kunne trænge ind i træet da en tonkinlak går ind i dybden af træet og lukker helt af.
Jens
den nemmere vedligeholdelse
Mvh wessel
Håndværkeren
Jeg vil selvfølgelig skrabe/slibe den gamle lak af hvis jeg skifter til Owatrol.
Mvh wessel
Skrevet af wessel på 20 jan 2013 10:01
Håndværkeren
Jeg vil selvfølgelig skrabe/slibe den gamle lak af hvis jeg skifter til Owatrol.
Mvh wessel
Det vil blive et større arbejde end du lige forestiller dig, for som jeg skrev, trækker lakken ind i træet så du skal også fjerne en del træ for at komme ind til frisk træ, da dette nok i sidste ende vil svække konstruktionen tror jeg ikke det vil være sagen.

Annonce
Ja Owatrol er jo olie, det var Epifanes lak jeg havde i tankerne

mvh jens
Håndværkeren
Ja der siger du noget, lakken har nok trukket lidt ned i træet.. Der er materiale nok, da det er en erhvervbåd. Men Skal måske holde mig til lak..
Skrevet af wessel på 20 jan 2013 15:03
Håndværkeren
Ja der siger du noget, lakken har nok trukket lidt ned i træet.. Der er materiale nok, da det er en erhvervbåd. Men Skal måske holde mig til lak..
Ja når det ligefrem er en erhverv båd, så skal den have lak det er da det eneste rigtige.

Tidligere erhvervsbåd... Men at erhvervsbåde så bestemt skal bruge lak er ikke rigtigt. Flere af de gamle fiskekuttere brugte også Owatrol. Blandt andet ham der gjorde mig opmærksom på produktet i sin tid. Men jeg har aldrig selv prøvet det, så det ender jo nok med den velkendte tonkinlak. Tror egentlig også det ville blive væsentlig dyrere at skifte, men måske billigere på længere sigt..
Det er jo et spørgsmål om hvordan du larkere din båd, giver du den kun et ufortyndet lag, ja så skal du igang til næste år igen. Men giver du den efter forskrifterne d.v.s. 8 lag ialt så skal du ikke tænke på lakering de næste 8-10 år. Blot en afvaskning med feskvand når båden tages på land og en terpentinklud over lakken i foråret på de udsatte steder.
Før ovatrol var det jo lindolie, det var en årlig begivenhed hvilket ovatrol også vil blive da det kun er et olie produkt tørre det jo ud i løbet af året.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også