Owatrol VS lak mm.

Jeg står overfor en renovering/klargøring af en 34 fods damkutter fra 1916. Det meste er af eg.. Jeg vil mene at der er brugt tonkinlak, men det trænger til en meget grundig slibning/afskrabning, og det giver mig mulighed for et evt skift af produkt.. Jeg har læst lidt om Owatrol, og hørt fra andre at det er en del nemmere at vedligeholde.. Hvad er jeres bedste erfaringer og med hvilket produkt, evt hvilken fremgangsmåde osv osv. Jeg vil for en ordens skyld lige sige at vi snakker om: aptering - skanseklædningen innerside - ruf - skydekapper - mast og lign.
Mvh Wessel.
Jeg står overfor en renovering/klargøring af en 34... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg holder mig til Tonkin lak, men ikke til anvisningerne på dåsen. Jeg foretrækker det står som glas, så jeg fortynder hver gang, hvis ikke der er en høj temparatur , over 20 gr. Mellemslibning altid med slibeklods, så toppene fra penselstrøg fjernes, og lakken bliver helt glat. Så holder det også bedre, men nok lkke 8-10 år udendørs på vandrette flader. Nok nærmere 4-5. Der er jo den ting ved linolien i lakken at den udvider sig når den tørrer op, og derved udfyldes smårevner og sprækker. Min erfaring med Owatrol var ikke gode, efter en del år blev det til en klæbrig masse, som kunne nulres af. Det skal retfærdigvis siges, at jeg ikke selv havde påført det fra start.
I øvrigt var det nok ikke så meget Owatrol man brugte på erhvervsfartøjer, nærmere Bernar olie, som sætter et tykt langsomt tørrende lag.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Almindeligvis har jeg fortyndet 50/50 - 75/25 -90/10 derefter ufortyndet en gang. Her sliber jeg første gang, og lakker 4 gange mere med en let mellemslibning efter hvert lag. Det har også givet den glasagtige overflade. Grundet til jeg tænkte på Owatrol er at hvis der kommer et hak i lakken kommer der hurtigt en lys plamage, og med tiden mørkner den grundet vandgennemtrængningen. Derimod vil Ovatrolen ikke krakelere på samme måde, men ja det kræver en let slibning og en gang olie hvert år. Men jeg har hermed besluttet at holde mig til Tonkinlakken. Jeg vil gerne lakke hurtigst muligt, og det betyder +5 grader og ikke alt for meget fugtighed. Tror du LYNÆS at det ville være en fordel at fortynde hver lag for en hurtigere hærdning, og i så fald i hvilket blandingsforhold. Måske er der enda en lak der bedre kan tåle kulde, og i så fald hvilken.
Mvh Wessel
Tonkin kan bruges ned til et par gr. Men stærkt fortyndet.

ErikChristensen 
Har du en ide til blandingsforholdene. Fra lag et til ?
Jeg fortynder så lakken løber sammen, og her kommer temp. Ind. Jeg bruger altid vegetabilsk terpentin.

ErikChristensen 
Annonce
Tak for hintet.
Mvh wessel
her er lige et billede af min Lynæsjolle halvvejs i lakeringen.

ErikChristensen 
Stort arbejde, men en fryd for øjet. Og egentlig er arbejdet jo også en del af fornøjelsen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også