Isolere gammelt udhus

Jeg har bygget en ny garage i forlængelse af et gammelt udhus. Det gamle udhus skal nu isoleres efter bedste evne. Bygningen består af en enkelt mursten nogle steder dobbelt mursten, men ingen isolering. På ydersiden bliver der opsat 10 cm facadeisolering som skal pudses. Indvendigt ønsker jeg også at isolere, og i samme omgang skjule den gamle mur. Hvordan må jeg isolere? Jeg har følgende i tankerne:

2-300 mm isolering(må det ligges helt op ad muren), dampspærre?? skellet med gipsplader(evt. træplade bag gipspladen for at have en solid væg at hænge noget på. Hvor tæt skal det hele være?

Nogle der har gode råd?

Der er 300 mm isolering i gulvet og 420 i loftet
Jeg har bygget en ny garage i forlængelse af et... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jep, og din fugtspærre er så det murpap, og det er som det skal være.
Skrevet af to22 på 10 feb 2013 20:59
Super.

Så er mit spørgsmål så bare: Må jeg isolere helt ud mod OSB pladerne, og skal der være en dampspærre og hvor skal den sidde henne,? Jeg afslutter med gipsplader.
Ja og nej !
Der skal helst være luft mellem dine træplader og isoleringen, 2-3 cm. vil være fint.
En dampspærre skal altid sidde på den varme side af en isolering, d.v.s. lige før gips pladerne i dit tilfælde.

Ok. Hvad så når man borer noget op på væggene, så laver man vel hul i dampspærren?

Skal det laves lige som mit loft? Hvor der efter dampspærren er lagt, er lagt yderligere 45 mm isolering?
Nu ved jeg ikke hvad du havde forestillet dig at hænge op på væggen, for er det noget der er tungere end et billede, er du nød til at skrue ind i en lægte. når jeg har lavet vægge med gips plader, bruger jeg både livrem og seler. Jeg skruer ikke gipspladerne direkte på lægterne, men opbygger med forskalnings bræder hvor dampspærren ligger under ud mod isoleringen, alt efter hvad jeg har tænkt mg væggen skal bruges til ogsætter jeg vandretliggende forskalnings bræder med 10 eller 20 cm. afstand. Så kan væggen holde til ret store belastnnger.
At du har lagt yderligt 45 mm. isolering under din dampspærre i loftet er en meget stor fejl.
Annonce
Jeg er med på at man ikke kan hænge hvad som helst op, men hvis gipspladerne ligger helt op ad dampspærren, er der vel større chance for at der laves hul i den.

Mht. taget så tror jeg du misforstår igen!(er lavet af prof. tømrer, så det er iorden!)

2x195 mm isolering i taget -> Dampspærre -> 45 mm isolering(hvor strøm er trukket) og afluttet med Troldtekt.

Jeg tror ikke det har den store betydning hvis der kommer et par skrue huller i dampspærren, helt ærligt syntes jeg selv at dampspærre i vægge er noget pjat, men så er der straks nogle der himler op
Ok. Jeg snakkede også med en tømrermester for noget tid siden, der sagde, at det meste er teori og beregninger,
han mente også det var noget pjat, men dampspærren kommer op :-)

Tak for hjælpen.
Jeg har lige et spørgsmål mht. dampspærren der kommer ned fra tagkonstruktionen(der er opført med kip). Dampspærren skal afsluttes og der ligger en lang lægte som den kan limes til, men der er store mellemrum mellem denne lægte og trævæggen. Er det muligt at tætne dette med byggeskum, eller dur det ikke?
Ja det skulle da være en mulighed, men det skal så være den vandtætte type og ikke den billige fra Onkel Harald.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis