Isolere gammelt udhus

Jeg har bygget en ny garage i forlængelse af et gammelt udhus. Det gamle udhus skal nu isoleres efter bedste evne. Bygningen består af en enkelt mursten nogle steder dobbelt mursten, men ingen isolering. På ydersiden bliver der opsat 10 cm facadeisolering som skal pudses. Indvendigt ønsker jeg også at isolere, og i samme omgang skjule den gamle mur. Hvordan må jeg isolere? Jeg har følgende i tankerne:

2-300 mm isolering(må det ligges helt op ad muren), dampspærre?? skellet med gipsplader(evt. træplade bag gipspladen for at have en solid væg at hænge noget på. Hvor tæt skal det hele være?

Nogle der har gode råd?

Der er 300 mm isolering i gulvet og 420 i loftet
Jeg har bygget en ny garage i forlængelse af et... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Igen, det er ikke en mulighed at fjerne muren nu, da der er støbt nyt gulv med gulvvarme og lavet terrasse uden om. Så jeg har brug for nogle reelle bud på hvad jeg har af muligheder for at isolere indvendigt.
Så riller du ud i muren til horisontal fugtspærre, og indlægger denne i passende mørtel. Indvendigt kan du isolere muren med ytong multipor som er en isolerende byggeplade af åndbar gasbeton. Udvendig isolerer du med din facadeisolering med diffusåben puds.

Elektronikteknikeren
Her er lige lidt tillægsinfo og en idé jeg har:

Det er ikke en mulighed at lave ny sokkel, da jeg så skal omlægge 200 m2 terrasse, kloak, el installationer osv.

Lige nu er muren forhøjet, pga det nye byggeri er højere. så jeg har oven på den gamle mur lagt murpap og en lægte, og forhøjet det med OSB plader, planen var så at beklæde hele vægen udvendigt med facadeisolering(10 cm, som er indkøbt).

Jeg kan forstå at jeg ikke rigtigt kan isolere indvendigt som jeg havde lyst, MEN hvis nu jeg fjerner vægen så langt ned jeg kan(5-10 cm over jorden, og ligger murpap og en lægte, og så bygger den fjernede del af væggen op med OSB plader også, og smækker facadeisolering på det, så kan jeg vel stoppe al det isolering i indvendigt som jeg vil, og så vil der vil ikke opstå fugtproblemer? Så burde fugten vel ikke kunne trænge op fra den gamle del af vægen som står direkte i jorden?
Nu kan vi jo ikke give garantier for noget som helst. Og slet ikke uden betaling. :o)

Men den løsning du foreslår svarer jo i princippet til "Indlægning af murpap på rette sted må anbefales. Som minimum! .o)"

Det det handler om et at hindre eventuel optrængende fugt i at trænge over i andre bygningsdele!

Hvis din løsning gør det er den sikkert OK. I fugtmæssig henseende!

Men du får jo stadig en væg uden fundament - som dit tag vel ligger af på?


Mon det er stålrammer, eller -buer, du mener?

Men så forstår jeg slet ikke hvorfor det skal være så stort et problem med de vægge.

Men dig om det jo! .o)
Nu skal jeg lige bruge et par råd mere:

Nu har jeg fjernet det meste af den gamle mur, pånær 10 cm der rager over gulvet, og lagt pap og skruet en lægte fast og bygget træskellet op og sat OSB plader på, når så frosten er ovre, skal der udvendigt sættes 10 cm facadeisoleringsplader på.

Hvordan må jeg så nu isolere indvendigt? Skal der noget vindpap ind, og må jeg fylde det rockwool i væggen som jeg vil?(hulrummet bliver ca. på 35-40 cm) Skal der være dampspærre, og hvor?

Den gamle mur/sokkel der står i jorden, stikker jo ca. 5-10 cm op over gulvet indvendigt. Skal den forsegeles eller isoleres på en bestemt måde?
Skrevet af to22 på 01 feb 2013 15:15
Der er sat stålspær indvendigt, så vægene bærer ikke noget.
Hvad mener du lige med stålspær ! Har du lagt et stykke I jern imellem bygningerne der bære "tagkonstruktionen" eller hur !
Når du skriver at du har skruet en lægte fast til den eksisterende "sokkel" har du forhåbentligt lagt murpap imellem træet og "grund" muren. Ellers vil fugt trække op i træet og dette vil hurtigt rådne væk..
Forhåbentlig er det også en regle du har lagt ( ca. 4,5 x 9 cm )  For en almindelig lægte er der ikke meget hold i, når den skal styre en hel væg.
Det er ikke sikkert jeg lige benytter det korrekte fagudtryk, men de er går ned langs vægene og er boltet fast på en fod der er støbt ned i jorden. Så vægene bærer ikke noget.

Som jeg nævnte i indlæget længere oppe, så er der lagt en bjælke på 45x150 på murpap som er boltet fast på den gamle "sokkel".

Beklager jeg ikke er så god til at beskrive det. Og håber bare på at få lidt gode råd herinde(det er vel det foraet går ud på?)

På forhånd tak.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis