Aluthermo Q. på rem(kuldebro). hvor meget mieraluld svare det egentlig til?

Hej allesammen, jeg er så småt ved at renovere mit 70er parcelhus, idag fjernede jeg så en af de "mindre flotte" gardin-kasser der er over alle vinduer i huset, så dukkede der så et nyt problem op, der løber en 100x200mm rem hele vejen rundt i huset, som nu er synlig både udefra og indefra over vinduer/døre, remmen alene er jo en kuldebro, og vil helst undgå at sq have kasser med 200mm iso. over alle vinduer/døre igen.

så er spørgsmålet, det der Aluthermo Q. som jeg har læst en del både positivt /mest negativt om herinde, er det virkelig så ringe? eller vil det virkelig svare til at have 200mm mieraluld på remmen hvis jeg lige smækkede sådan en strimmel på remmen indvendigt også et stykke gips på ...

Mvh Ask
Hej allesammen, jeg er så småt ved at renovere mit... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nemlig!

Og hvor meget mineraluld skal der så til at erstatte en ganske almindelig trækarm i et vindue?
Med fast karm, måske!

Nemlig, der er jo masser af punkter i bygningen som er mindre isolerende, som feks. karme på vinduer som Sitting bull også pointere, derudover fyldninger i døre, vinduer, massive lysninger, linie tab osv.. så så meget skal man jo heller ikke gøre ud af at huset er lavet med langsgående remme, som så mange andre hus.
i skal alle have tak for den store hjælp,
tror jeg lader den stå som den er, god pointe at den jo ikke er mere en kuldebro end alle vindueskarme osv..
Annonce

Sådan var det nu ikke nemt! 

Blot 50 mm alm. mineraluld vil  give en gevaldig varmebesparelse! Og en tilbagebetalingsperiode på kun  6 - 12 mdr.
(Afhænig af opvarmningsform)
 
Hvis altså Nautrups regnestykke holder stik! 

Husk dampspærre!

Hvorfor droppe snakken om refleksiv isolering? Når det virker!

Det er dog meget ærgerligt at LDS bliver brugt til "reklame" Det giver en dårlig tone!!

Jeg har for 6 år siden efterisoleret loftet i min bolig fra 1880 af 2 omgange.

Jeg startede i den ene ende af huset med 100mm mineraluld i bjælkelaget,
dampspærre nedad mod den varme side
og 200mm mineraluld oven på den eksisterende planke belægning.
(resultatet er et loftrum som jo så ikke kan anvendes)

Undervejs i renoveringen blev jeg opmærksom på refleksiv isolering, og ville prøve dette.

Derfor fortsatte jeg med en en anden model, med 100mm mineraluld i bjælkelaget og
Aluthermo quarttro som dampspærer nedad mod den varme side, og det eksisterende
brædde loft på oversiden.
(Derved fik jeg et loftrum som kan anvendes)

Jeg har efterfølgende fået temograferet loftet for at afdække evt. temp. forskel.
Der er en temp. på 21,5ºc i beboelsen under mineraluld.
Der er en temp. på 24ºc i beboelsen under det frie loft.
Og en ude temp på -5ºc
Forskellen på overflade temp. mellem mineraluld og loft brædder er<1,5ºc
Se vedhæftede termografi.

Konklusionen er at jeg er godt tilfreds med valget af Aluthermo, som fungerer rigtig godt i
kombination med mineraluld.
Og jeg havde gerne anvendt det i hele renoveringen, og dermed fået frigivet mere loftrum.

Ejndommen på 200m² opvarmes med ca. 6 ton. træpiller/år á 2,00 kr/kg.
Indeklimaet styres af den installerede Nilan genvekst-ventilation.

Jeg håber der er nogen der kan bruge mine erfaringer konstruktivt.

Venlig hilsen psbo
Mon du ikke allerførst skulle finde ud af hvordan et termofotografi apparat virker?

"Et termografikamera måler i virkeligheden ikke temperatur, men infrarød stråling, da alle objekter udsender elektromagnetisk stråling. Ved de temperaturer vi normalt omgiver os med, sker hovedparten af udstrålingen i det langbølgede infrarøde område, mellem 8 og 12 µm. Strålingens intensitet afhænger af to faktorer, nemlig temperaturen og emissionstallet. Emissionstallet beskriver kort fortalt en overflades evne til at udsende stråling, og kan antage værdier mellem 0 og 1. "

Ud over ovenstående har jeg ikke den fjerneste forstand på termofotografering!

Prøv med helt almindelige køleskabstermometre for at konstaterer temperaturene ved loftoverfladen og igennem konstruktionen i øvrigt.

Og så må det være nok om reflektiv isolering for denne gang!
Det var da en utrolig flot første indlæg!!
Man starter med at kritisere og nærmest skælde ud på et gratis forum.
Dernæst reklamerer man i sit allerførste indlæg for et yderst tvivlsomt produkt, hvorom der ingen officiel dokumentation findes.
Åbenbart har man ikke specielt meget styr på sit udstyr, man bruger som "dokumentation" for sine påstande. Flot!
Næh, Orla, billedet kan jeg heller ikke finde!

Jeg synes jeg kan genkende tonen i dette indlæg????

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis