Vindues lysninger til tag vinduer - hvordan?

Hej alle

Nu er det ved at være tid til at der skal laves vindues lysninger til mine nye velux vinduer, men jeg kan sq ikke helt greje hvorn hulen jeg skal gribe det an.. For der første skal dampspærren jo gerne sidde fast til vinduet, og hvad er den bedste metode til de vinduer på billedet?

Jeg tænker jo lidt at der er noget pladeværk man skærer til, men hvordan skal dette fæstnes til vinduet? Skal jeg åbne muldvarpeskindet, og købe de originale lysninger fra Velux?

Bud og ideer modtages med kyshånd










Mvh

Morten

Hej alle Nu er det ved at være tid til at der... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Glemmer man at lukke vinduet, så er det nok mest gulvet der tager skade ja, det er meget begrænset hvor meget den lodrette lysning kan blive våd jo, hvis det er en alm. lysning vi snakker om.

Og af hensyn til kondens, så er det også et problem med velux lysninger, som består af lamineret spån, her kan pladerne altså også få fugt i endesnit og samlinger....

Jeg er helt enig med Lopus her, har også lavet rigtigt mange lysninger i gips, og aldrig oplevet problemer med det.
-Dampspæren taper du fast hele vejen rundt i vinduets fræste kant.
-så ville jeg sætte et bræt på hver side af vinduet (på spærne) som du klodser ud så det passer med at når du montere din gips eller 12mm mdf, sidder side pladerne vinkelret i forhold til vinduet (tjekker du ved at holde din tømrervinkel ind i hjørnet på den fræste kant) så har du noget at montere dine to sider på (de store plader)
-til top og bund vil jeg montere et forskallingsbræt på tværs (monteres på spærne igen) brætter skal støde helt op til dine to store plader (monter bræder i top og bund) nu har du så noget at montere dine to små plader på.
- når du skal finde smigne på de to store plader bruger jeg normalt en smigvinkel som du lige forlænger med en bobbelpind eller noget andet der er ret.

husk at lave top pladen vandret og bund pladen lodret for bedste lysindfald. drop lister/gerikter rundt om, hvis du laver det i mdf, så bare lad pladerne stikke en cm udover loftet, plejer jeg altid at gøre, ser skide godt ud. laver du det i gips så lav det glat med loftet og husk gipshjørner

og når ja for at få top pladen til at blive kan det være nødvendig lige at give den et par pløkker op i karmen..

mvh Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Muligvis!

Men var dog nogle af de elendigste argumenter jeg længe har hørt!

Altså. Et argumentet for at anvende alm. gipsplade som lysninger ved tagvinduer er at det nok alligevel regner så meget ind at hele tagkonstruktionen og også gulvet nok også bliver ødelagt!

Er det virkeligt hvad de herrer kan komme op med?

Mon ikke at anvendelsen af alm. gipsplader  som lysninger ved tagvinduer har mest med prisen – og bekvemmeligheden at gøre?

Og ikke meget andet!

Skrevet af Sitting Bull på 19 jan 2013 18:00

Muligvis!

Men var dog nogle af de elendigste argumenter jeg længe har hørt!

Altså. Et argumentet for at anvende alm. gipsplade som lysninger ved tagvinduer er at det nok alligevel regner så meget ind at hele tagkonstruktionen og også gulvet nok også bliver ødelagt!

Er det virkeligt hvad de herrer kan komme op med?

Mon ikke at anvendelsen af alm. gipsplader  som lysninger ved tagvinduer har mest med prisen – og bekvemmeligheden at gøre?

Og ikke meget andet!

Hele tråden handler op alternativer til de dyre velux lysninger !
Så jo det har noget med prisen at gøre, det er utrolig enkelt, når man har gang i gipsarbejde og så ser det for øvrigt godt ud med sådanne en løsning.

Du påstod det var dumt da gips´en suger regnvand og kondens og at det derfor ikke kan anvendes..
Det kan det sagtens, hvis gipsen bliver ødelagt, så har man mere vand på gulv og i sin konstruktion end hvad godt er, og så er en gips lysning nok det mindste af problemerne..

Jo, det ville være meget bedre at lave det i vandfast plade, men så burde du også lave gummihud, fliser og ikke mindst afløb i gulvet..  -  men det er jo ikke nødvendig

Det var dog ikke det du selv forslog, men spånplade med laminat...

Nu har Juel i hver fald fået for og imod de forskellige løsninger, så må han selv vurdere hvilken en der passer ham...


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Skrevet af Arensbach på 19 jan 2013 17:30
-Dampspæren taper du fast hele vejen rundt i vinduets fræste kant.
-så ville jeg sætte et bræt på hver side af vinduet (på spærne) som du klodser ud så det passer med at når du montere din gips eller 12mm mdf, sidder side pladerne vinkelret i forhold til vinduet (tjekker du ved at holde din tømrervinkel ind i hjørnet på den fræste kant) så har du noget at montere dine to sider på (de store plader)
-til top og bund vil jeg montere et forskallingsbræt på tværs (monteres på spærne igen) brætter skal støde helt op til dine to store plader (monter bræder i top og bund) nu har du så noget at montere dine to små plader på.
- når du skal finde smigne på de to store plader bruger jeg normalt en smigvinkel som du lige forlænger med en bobbelpind eller noget andet der er ret.

husk at lave top pladen vandret og bund pladen lodret for bedste lysindfald. drop lister/gerikter rundt om, hvis du laver det i mdf, så bare lad pladerne stikke en cm udover loftet, plejer jeg altid at gøre, ser skide godt ud. laver du det i gips så lav det glat med loftet og husk gipshjørner

og når ja for at få top pladen til at blive kan det være nødvendig lige at give den et par pløkker op i karmen..

mvh Ask

Hej Ask

Super fed beskrivelse, den tror jeg bestemt at jeg vil gå videre med, det sværeste bliver det med vinklerne, men igen det er jo ikke rumteknologi

Har du et billede af hvor pladerne stikker lidt ud fra loftet?

Mvh
Morten

Mvh

Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak til alle for Jeres input og ideer, jeg tror de bliver lavet i mdf, eller krydsfiner Men nu må vi se når jeg når dertil, men jeg har lidt tid at tænke over det i, specielt, når I nu har givet gode tænke ideer

Mvh

Morten

desværre ikke juel, har kun lavet det ude ved kunder..

mvh Ask
Gipslysninger er vist mere normalt end alt muligt andet i ovenlysvinduer. Og når de både bliver malet og fuget skulle de nok kunne klare lidt vand fra et glemt vindue.
Rent bortset fra prisen og bekvemmeligheden ved anvendelse af alm. gips til omtalte lysninger.

Så vil du opleve at vandfaste X-finerplader og muligvis div. vandfaste gipsplader er langt mere velegnede til formålet! Simpelt hen!

Der er ikke ovenstående frembragt et eneste argument der modsiger det! :o)
En sten kan ikke flyve, morlil er ikke en sten, ergo kan morlil flyve.

Krydsfiner er ikke egnet til at hverken male direkte på eller til opsætning af væv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også