Indvendig isolering af fuldmuret ydervæg med eksisterende hulmursisolering

Har p.t. indvendig efterisolering bestående af 2 lag gips på stålreglar med 50 mm mineraluld og dampspærre. Så langt, så godt - det fungerer fint. Men jeg er træt af konstruktionens lethed og vil hellere have massive indervægge, der fremstår mere rå og hårde end de eksisterende gipsplader.

Har kigget på Ytong Multipor, som klæbes på den eksisterende murstensvæg og dernæst pudses op - fin, men dyr løsning.

Spørgmålet er nu om jeg kan opføre en ny indervæg af letbeton 50 mm tykkelse som forankres i den eksisterende murstens-indervæg med et passende antal forankringspunkter - med ca. 0,5-1,0 cm afstand mellem eksisterende murstensvæg og ny indervæg af letbeton? Da alle elementer i konstruktionen er uorganiske og diffusionsåbne burde det ikke være et problem med råd/svamp, men jeg er selvfølgelig nysgerrig på hvad I øvrige mener om den form for konstruktion og om der er øget risiko for ophobning af kondens mellem ny letbeton indervæg og eksisterende murstens-indervæg?

Gulvkonstruktionen, 120 mm støbt betongulv, antages at kunne bære vægten af den nye indervæg.

Til de som sidder med spørgsmålet, hvorfor jeg så ikke bare pudser den eksisterende murstensvæg op, så er svaret, at alle (nye) elinstallationer ligger i rør i den eksisterende gipsvæg - og jeg havde håbet enten med Ytong Multipor eller letbeton indervæg at kunne skære pladerne til rundt om de eksisterende rørføringer og pudse disse ind i den nye indervæg - dvs. at der kun skal skiftes fra installationsdåser i gips til nye indmuringsdåser.

Skyd løs - der plejer at være nogen som er rigtig kloge på alt dette - på forhånd tak! :-)

Mvh. Anders
Har p.t. indvendig efterisolering bestående af 2... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Anders

Tak for svaret. Jeg skal ikke lave den udendørs men indendørs men jeg troede at også indendørs pladerne skulle 15cm over jordniveau men jeg må have misforstået det.

Angående de knækkede plader, betyder det at du bare har efterladt den knækkede plade på væggen og dækkede den til med væv, mørtel og maling ?

/donnib

 

Hej, du kan køre dem helt til gulvet - ifølge vejledningen skal du have et stykke bånd mellem gulv og den første række plader så det kan bevæge sig - mener det står i montagevejledningen og ellers kan du se det på videoerne på youtube. Jeg løste det ved at bruge afstandsbrikker og rette første række op, så den sad ca 3 mm over betongulvet (som bevæger sig lidt pga gulvvarmen)

Jeg havde nogle ganske få plader som gav et enkelt knæk pga. ujævnt underlag men jeg trykkede dem bare godt ind og de sidder fint fast. Teknikken er at du glider pladen plads sidelæns, så de knækkede kun fordi jeg trykkede på dem efterfølgende og fordi væggen så enkelte steder var lidt ujævn. Husk også at tage højde for hvis du skal have nogle meget tunge ting op at hænge - der findes forskellige beslag som kan monteres i væggen før du overhovedet sætter multipor pladerne op.

Husk at du skal bruge diffusionsåben maling fx silikatmaling - du må ikke bruge alm maling, da du så ødelægger pladens mulighed for at "ånde". Du må heller ikke begynde at klæbe glasfilt, glasvæv eller tapet op, da limen også lukker pladen.

Så de skal fremstå som vandskurede vægge - eventuelt malet med en klar eller farvet silikatmaling.

Håber det gjorde dig lidt klogere på opgaven :-)

Hilsen Anders



Mvh. Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@Anders

Super, mange tak for info. Jeg er nok nået dertil at jeg skal bestille så jeg kan vende tilbage på et tidspunkt når det står færdigt

 

Skrevet af asodk1971 på 03 dec 2013 11:21
@donnib

glemte lige at svare på opretning: brugte en omgang isochaux isoleringsmørtel efter behov

svært at undgå at der knækker en plade hist og pist men efter en omgang slibning og armeringsvæv i første pudsning, så fremstår væggen fin :-)

Hilsen Anders

Der var lige en ting mere angående opretning. Rettede du op først, lod det tørre for derefter at opsætte pladerne eller var det bare på samme tid at du bare brugte lidt mere isochaux isolerinsmørtel mes du limede dem til væggen ?

 

Hej, jeg brugte bare lidt mere mørtel, men prøv at starte med at sætte en retholt på væggen og se hvor skæv den reelt er... så kan du hurtigt afgøre om lidt ekstra mørtel pudset over kan gøre det nogle enkelte steder hvorefter du kan gå i gang... Skulle du have lidt ujævnheder er det relativt nemt at slibe pladerne jævne efterfølgende... :-)

Mvh. Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Godt indlæg...... Jeg skal selv igang med samme omgang når jeg inddrager garagen til en kombi opvarmet vaskerun/værksted. Jeg har længe gået og tænkt på hvilken form for isoleringsmetode jeg skulle anvende op mod de kolde indvendige mure, og det lader til at dette er løsningen... Jeg smider gulvarme i gulvet plus 300mm isolering, og har kigget på troltec med 40mm isolering på det flade kolde betonloft. Så skulle rummet fint kunne bruges til vaske og tørrerum.
Har været nervøs ved at bruge dampspærre og gips, da der kan blive fugtigt når der tørres tøj. Men materialet her virker som værende den korrekte løsning til formålet. Der kommer naturligvis en ventilator derude, så det meste af fugten kan suges ud når og hvis nødvendigt.
Hvad har du brugt som isolering på loftsfladen?

Mvh kim
Hej Kim,

Jeg havde pudsede lofter indendørs - disse er blevet gennemhullet med en skruetrækker for at sikre kun én dampspærre i konstruktionen. Der er så lagt forskalling på det eksisterende pudsede loft, herpå dampspærre og gipsplader som efterfølgende er fuldspartlede og derefter belagt med filt og malet. Men som sagt er mit projekt indendørs.

Som jeg har læst mig til, så kan du uden problemer klæbe Multipor på et betonloft - det viser nogle af deres reklamematerialer også. Så længe man lader det stå råt / pudset med deres isolationsmørte isochaux, så kan det fint ånde. Men du skal lige checke om dit betonloft eventuelt er malet med noget - så vidt jeg også har kunnet læse mig til, så må man ikke klæbe pladerne op på en malet væg, hvis malingen ikke er diffusionsåben, da der så netop kan samle sig fugt i konstruktionen.

Dampspærre - korrekt monteret - vil holde fugten ude af konstruktionen, men måske var det letteste at klæbe Multipor på både vægge og lofter (?). Ellers skal du jo have lavet enten forskalling eller en form for nedhængt loft, da du ellers skal bore og skrue Troltek pladerne i betonloftet. Husk at du skal have en gummifuge i hjørnerne, hvor Multiporpladerne mødes, så konstruktionen kan arbejde. Loft til væg, væg/væg.

Håber det bidrager :-) Hilsen Anders

Mvh. Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også