Valg af trægulv? Hvilken type ville I vælge?

Hejsa,

Vi har været meget i tvivl om hvilket gulv vi skal have i huset og vi er blevet mere og mere lune på træ/parket gulv, men hvilken type bør vi vælge?! 

Vi har desværre et budget, at skulle tage hensyn til, så det er simpelthen ikke muligt, at købe et gulv til fx 500,-/m2!

Det vi synes er rigtig lækkert er et gulv som det her:

Desværre koster sådan et gulv her 700,-/m2, så det bliver ikke lige DET...

Det skal være enten et sort eller hvidt gulv, men om det skal være parket, laminat eller noget helt tredje, har vi ikke styr på.

Nogen som kan anbefale eller henvise til et lækkert sort trægulv? Eller kan nogen fraråde os at vælge fx det ene frem for det andet?

Vil helst ikke gå for meget på kompromis, så det må gerne være flot/realistisk at se på...optimalt, så skulle det meget gerne koste max 200,-/m2..... 

Det haster lidt, da vi skal have gulvet bestilt, så det kan ligge og akklimatisere noget tid inden lægning... 

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Hejsa, Vi har været meget i tvivl om hvilket... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, bambus kan da også fåes meget mørkt, så var klart en mulighed, og stærkere gulv fåes ikke.
Jeg lægger en del gulv som tømrer og laminatgulve har intet at gøre i det hus du er igang med at bygge. Måske jeg er farvet med min baggrund, men laminat lugter altså ikke af kvalitet.

Kan varmt anbefale bambus. Holse og wibroe og flere udgaver men vælg en der har mindst spil i overfladen da det eller kan virke voldsomt i store rum. Bambus er et massivt gulv og kan fås til helt fornuftige priser. Man kan også få nogle egestave. Mener det hedder højkantplank, som faktisk er et super flot gulv til overkommelig penge. Gulvet skal fuldlimes.

Alt andet end laminat ;-)
Uh ha det er noget af en diskusion du ligger op til med valg på laminat eller trægulve

Jeg kan sagtens følge med når snakken går på det ægte og naturlige og alt det der. Men der hvor jeg står af, er når det skal være praktisk. Har ikke set et rigtig flot trægulv som inden for 5 år ikke på den ene eller anden måde har været arbejdet med. Altså slibet, lakeret eller andet.

Så vi valgte laminat gulv og vi har ikke fortrudt. Det er rigtigt det kan være koldt at gå på (hvis der ikke er gulv varme), men ikke i forhold til klinker som du oprindeligt ville have. Og så er det også holdbart

Vi valgte en Pergo med 50 års garanti (om den så er reel ved jeg ikke) og resultatet kan ses her:

http://www.lav-det-selv.dk/portals/...094529.JPG

Kan kun sige, vi er glade for resultatet og vi her helt klar over det ikke er ægte gulv, men super praktisk at man ikke skal tænke på sol blegning eller væsker der bliver spildt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Vi, dvs min Hustru, valgte/forlangte plankegulv også i køkkenet.
Det er jeg helt sikker på, at hun IKKE ville vælge igen. Det er et emne, som det ikke er sundt for mig at nævne noget om.
Ud for komfur, ovn, køleskab kommer der uvægerligt sprøjt og spild, som er virkelig besværligt at fjerne.
Gulvet skal vaskes i en uendelighed og er aldrig rigtig pænt, slet ikke som da det blev lagt, hvor det helt klart indrømmet, var uendelig smukt. Det er det IKKE i dag.
Jeg ville ALDRIG vælge et ægte trægulv i et køkken, ja jeg ville gå så langt som at tage en vældig diskussion, hvis min Hustru igen fremsatte et så vanvittigt krav.
Hun har nu forstået, at jeg får røde knopper og nedgroede negle af at vaske gulv, så det hører under hendes jurisdiktion.

Jeg har været langt omkring i tankerne omkring, hvad jeg kunne lægge oven på, også her på LDS uden at være kommet nogen vegne. Da jeg forslog aludørkplader, blev hun vældig opbragt til det hidsige grænsende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Personligt har jeg også træ i køkkenet. Og nu efter 10 År, ja så er det ikke 100% som nyt.. men det er stadig pænt og funktionelt..
Jeg vil vælge træ igen, ikke nogen tvivl om det.
Det tidspunkt det er mest irriterende er nu når der skal olieres gulv.. så er der mange hjørner i forhold til det lille areal....
Og soklerne skal tørres grundigt af for ikke at blive nussede af olien (jeg har alu sokkel)

Så anbefalingen herfra vil klart være træ, med en pigmenteret overflade, måske i en bambus løsning. Og ikk emindst i en "planke" læsning pga det rolige gulv det giver.

Men kig på et sted der er lagt noget og gerne i et større rum...

MVH Njord :-)

MVH Njord
Tusind tak for opbakningen i denne tråd!

Jeg vil lige sige, at jeg selvfølgelig helst vil have et lækkert gulv, som passer til mit specielle hus, men budgettet er så småt ved at blive lidt presset, så der er bare ikke til et gulv til fx 699,-/m2 - DESVÆRRE!

Jeg er enig i, at at billigt laminargult ville være malplaceret. Det er jo en jungle, det her gulv eventyr. Der er fordele og ulemper ved alle valg. Synes det sorte øverst er et RIGTIG fedt gulv, men det koster boksen. Billedede nr 2 er noget billigere.

Jeg var også ude i et - idag nærmest standard - 3-stavs hvidbehandlet sak.

Men nu er jeg nok mere ovre i et træ plankegulv ala det her http://eshop.silvan.dk/vare/gulve/traegulve/solid-fyr-natur-hvid-plankegulv

Tror I det vil passe til mit hus og det hele? Andre forslag til hvad der ville klæde et hus som mit?

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Fyrtræs gulve høre til på førstesalen, hvor der ikke kommer sko,små sten & dyr.

et fyrtræs gulv er virkelig pænt og nået af det flotteste man kan få imo.
men og gå all-ind med fyrtræsgulve i hele hytten du har bygget ville jeg ikek turde grundet vedligholdese og der ikke skal meget til før det kommer mærker!

my 50 cents.

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Hmm...jeg er nok ude i noget 190mm bred plank af ask med hvid mat lak...nogen som kan anbefale en god leverandør?

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis