Output solcelleanlæg

Hej Folkens,

Hvor meget output har i på jeres anlæg for tiden? hvad havde i f.eks hele december måned?
er interesseret for at se om der er stor forskel på anlæggene
Hej Folkens, Hvor meget output har i på jeres... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
21.68 KWh i dag mod det højeste i februar i 2013 ca 17 KWh

Med venlig hilsen
ktm

 

Sikke en dejlig solskinsdag

Mit anlæg på 6kWp yder lige nu kl. 12:00, 4kW

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

4.803 W

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan se på vores anlæg, at det har meget gøre med om det er totalt klart vejr.
I øjeblikket er der rigtig meget klart vejr og det er ganske køligt, hvilket også har en del at sige.
Jeg får lige nu 5175, svarende til dine målinger, og det nåede vi ikke op på sidste forår.
På landsbasis har der også været tale om rekordproduktion som følge af det kølige og klare vejr.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ved i hvorvidt om det er en skrøne eller sandt at hvis skyggen fra en flagstang dækker anlægget slår det fra?
Det er en skrøne - men den kan/vil påvirke produktionen - jeg har dog ingen praktisk erfaring i hvor meget.

Det første man må spørge sig om er om flagstangen overhoved vil skygge på alle celler når der er sol produktion...?
normalt står en flagstang på jorden og solceller sider oppe på taget - det vil derfor kun kunne ske at skyggen rammer solcellerne hvis solen står meget lav - f.eks. om morgen/aften om vinteren. Om vinteren produceres der ikke meget strøm og hvis man mister 20% af "ingen ting" så har man stadig "ingen ting". Forår, Sommer og Efterår står solen højere og flagstangens skygge vil nok ikke ramme hele ens tag/solceller.

De fleste solcelle anlæg er monteret så 6-10 paneler er monteret i serie. lidt afhængig af antal paneler er der således tale om en blanding af serie og parallel. internt i hver solcelle panel er de som regel også lavet af 3 eller 4 serie strenge som er parallel koblet.
Solceller som er koblet i serie virker på samme måde som en vand slange - træder man et sted på den kommer der mindre vand igennem.
dvs. en flagstang kan potentielt "træde" på alle de serie strenge som findes. En flagstang er dog så tynd en stribe at den næppe vil begrænse produktionen helt (kræver at den dækker 100% for en celle i solcelle panelet. - men jeg vil anslå at den under uheldige omstændighedder kan begrænse produktion med op til 20-30% af hvad anlægget ellers ville producere - dette kræver så at den står meget tæt på solcellerne (ligger oven på dem) og at den rammer samtlige serie strenge samtidig.

Hvis man har en flagstang som man ved vil skygge over solcellerne kan man under implementering dels vende solcelle panelerne så de interne serie koblinger går op/ned. Dette gøres ved at montere solcellerne på "højkant" og dels kan man koble sol panelerne så de serie kobles op/ned frem for ventre/højre - derved undgår man at hele "striben" belastes af en flagstang eller f.eks. et træ.

Alt i alt kan man begrænse at en flagstang potentiel kun kan ramme en meget lille del af ens serie koblinger - i praksis vil dette kunne begrænses til 2-3 paneler og her vil flagstangen så kun ramme 1 af de interne serier.

Lad os se på et realistisk regnestykke.
Et anlæg på 6Kw (mono) består typisk af 24 stk 250W paneler hver med 4 interne serie koblinger.
monteres disse på højkant i i 2 rækker dvs. 2x12 (fladen bliver ca. 4x12 meter) vil en flagstang maksimalt kunne lave en stribe på 10 cm på 2 paneler.
Alle panelerne kobles i 4 strenge og pga. flagstangen kobles de så de 6 paneler mest med venstre er i serie, næste 6 er en serie osv.
en flagstang vil så potentielt kunne lave en stribe på 2 paneler og kan kunne ramme 1 ud af 4 strenge.

de 3 uberørte strenge producere normalt
den streng som flagstangen rammer vil have 2 paneler ud af de 6 hvor skyggen kun rammer - på disse 2 paneler fungere 3 af de interne baner ved fuld styrke og den sidste bane som rammes af flagstangen producere formodentlig et sted mellem 30-60% afhængig af hvor diffus skyggen/lyset er. - lad os for nemhedens skyld sige den interne streng kun yder 60% af hvad den ellers ville.
Alt i alt siger regnestykket at 18/24 producere normalt
på 6/24 har 3/4 en normal produktion + 6/24 har en 1/4 som kun yder 60%
alt i alt giver regnestykket
(18+(6*0,75) + (6*0,25*0,6)) /24 = 23,4/24 = 97,5 %

Din flagstang vil med den rette implementering nedsætte ydelsen med omkring ca. 2,5% (hvis den altså rammer 4 meter af solcellerne med ca. 10 cm skygge).
omvendt hvis implementeringen er meget uheldig kan den måske nedsætte ydelsen med 30%


Der findes også solcelle invertere som detektere hvis et enkelt eller flere paneler ligger i skygge og derved kan koble disse fra - resten af panelerne kan så producere på fuld styrke - jeg har selv et sådan anlæg (leveret af Bauhaus/soleco) og fordelen ved dette er at man kan se produktions data for hver enkelt panel (og derved opdage et evt. defekt panel som ellers kan være meget svært at finde/opdage)
Tak for svaret og regnestykket NielsChr... Der blev jeg noget klogere på området
Så er der begyndt at komme fuld valtua for pengene
Mere sol og sommer tak
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis