Forsatsvinduer på Velfac vinduer

Jeg har, lige som mange andre, store problemer med fugt, kondens og svamp i mine Velfac vinduer. Efter et par timers søgen på nettet har jeg ikke kunne finde nogen der er kommet med en løsning på dette problem.. Udover Velfac selv selvfølgelig, " mere udluftning" men hvis jeg skal lufte mere ud, kunne jeg sku snart leje det ud som frysehus. Men det har slået mig, kunne man med fordel få lavet nogle forsatsvinduet og sætte op om vinteren?
Mvh
Johnny
Jeg har, lige som mange andre, store problemer med... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej
Har fulgt lidt med i tråden. Jeg tror ikke på du får held af forsats rammer på/i en Velfac karm.

Jeg har som ung,renoveret hundreder af vinduer med to rammer i samme karmtræ.Og en ting

en ting lå hvergang helt fast: når den indvendige vinduesramme var gjort gående og tætnet med

gummilister, så blev boret 4-6 stk Ø12 mm huller i den udvendige ramme fordi fugt ellers

samles i mellem rammerne.

Er du sikker på du lufter korrekt ud?? Vores hus er fra 24, ingen fugt på vinduer og en relativ fugtighed mellem

47 og 53 % for tiden.

mvh

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Skrevet af snedkeren 61 på 13 jan 2013 06:39
hej
Har fulgt lidt med i tråden. Jeg tror ikke på du får held af forsats rammer på/i en Velfac karm.

Jeg har som ung,renoveret hundreder af vinduer med to rammer i samme karmtræ.Og en ting

en ting lå hvergang helt fast: når den indvendige vinduesramme var gjort gående og tætnet med

gummilister, så blev boret 4-6 stk Ø12 mm huller i den udvendige ramme fordi fugt ellers

samles i mellem rammerne.

Er du sikker på du lufter korrekt ud?? Vores hus er fra 24, ingen fugt på vinduer og en relativ fugtighed mellem

47 og 53 % for tiden.

mvh

Jeg ved selvføgelig ikke om jeg lufter korrekt ud, jeg har ikke noget til at måle det, men det må jeg jo ud og låne. Jeg ved bare at inden vi skiftede vinduerene ud havde vi ingen problemer, det var nogle 70'er vinduer, de bliv skiftet i forbindelse med en større renovation af huset.
Jeg har ventilationsspjæld i alle vinduer som altid står helt åben og de ville jo så komme til at sidde imellem lagene, jeg ved ikke om det ville gøre nogen forskel.
1) Ved at aflæse dit termometer og hygrometer morgen middag og aften over en periode (os andre sætter en datalogger op til det samme :-) ).


sådan en datalogger, er det en bekostelig affære ?
Jeg tror de kan købes fra en "tusse" og opefter.
I mine "sager" tager jeg omkring 5 kr. pr dag pr logger, og der bør måles i 1 - 2 mdr. for at få det rette billede af situationen.
Har også de omtalte vinduer, har lav fugtighed i huset, ca 35%, hvis jeg skal tro på mit ikke kalibrerede termometer og hygrometer, model OBH.

Jeg har også problemer, startende allerede ved de første frostgrader. Har tidligere målt temperaturen i vindueshjørnet med en overflade temperaturmåler, dette viser at dugpunktet stemmer meget godt med min fugtighed i rummet og få frostgrader udenfor. (husker ikke de præcise tal)

Har en yderdør af samme fabrikat, med træramme omkring ruden, dette giver ikke problemer, det gør dørpartiets sidestykke til gengæld, dette er opbygget på samme måde som de andre vinduer, med aluramme.

Ruden er ikke med varmkant, overvejer at skifte en enkelt rude til varmkant som forsøg.
Annonce
Hej Pjokke

Ved 35% luftfugtighed og 21 grader i huset vil der blive kondens når luften afkøles til ca+ 5 grader, og den temperatur vil der være ved kanten af dine termoruder, når der er ca - 5 grader udvendigt.
Indrømmet at det sker lidt før jo mere alu der er i vindueskonstruktionen, men forskellen er altså ikke ret stor.

De forhold der kan have stor indvirkning er:
a) Radiatorer under vinduerne (gulvvarme er en dårlig løsning i denne forbindelse)!
b) Er gardinerne trukket for?
Har også selv et OBH hygrometer og det er da rimeligt præcist, med 35% RF er det jo normalt, og problemet med kondens er sikkert for høj difference mellem indvendig temperatur og overfladen på vinduesrammen, og ikke manglende uduftning, vi har her i huset også partier med varmkanter, og døjer en smule med kondens i bunden af rammerne alligevel, det er dog delvis afhjulpet efter opsætningen af en varmepumpe her i efteråret, og den sidste smule klares så nemt med en smule daglig udluftning.
hva koster sådan en obh fætter cirka
Varmepumpen har den sidegevinst at den affugter...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også