Emco compact 8 reservedel.

Hej alle.

Jeg har erhvervet mig en lille metal drejebænk, hertil mangler jeg en lille reservedel, en skrue hvor unbaco delen er ødelagt, til at spænde drejestålet (trekantede som foto) denne skrue er: 6,5 lang & 2,5 mm tyk/tynd. 

På stålholderen står der: Sandvik cromant STGCR1212F11

Har ledt på noget "nettet" men sikkert ikke det rette sted.




Hvor køber i jeres reservedele til sådan en drejebænk? Skal nok når jeg er igang ha' mig nogle stykker i reserve, vil jeg tro.


 
Undskylder rodet, den er bare stillet på høvlebænken efter hjemkomst.

Vil blive glad for en lille håndsrækning, må jeg takke på forhånd?



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej alle. Jeg har erhvervet mig en lille metal... Vis hele indlægget
58 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej je__ns

Har ringet til en forhandler i Vinderup som er forhandler af Sandvik, han lovede at give besked ang. pris osv. men har endnu ikke hørt noget, måske jeg skulle prøve i Thisted når jeg kommer til byen, ved et par forhandlere, som Sanistål eller specialbutikken, som også sælger værktøj af forsk. slags.
 
Har 7 platter som ikke passer til værktøjs-holderen, hullet i disse er en anelse mindre en i den jeg har fra sandvik, jeg lagde foto af.

De 7 stk som hedder: TCMT 090208-PM 4225 under står: 1.8(1.5)2-PM ved slet ikke hvad det er for noget, så der er vist meget "langggt hjem om jeg så må sige" dem vil jeg jo gerne kunne anvende, for har opfattelsen af at disse er en anelse "pebrede" + 2 andre med andre Hul Ø. Har set prise som 40,- eller mere pr stk.

Der er en del stål med som jeg selv kan slibe, skal blot ha' dem hævet lidt, så skæret rammer "peger" mod centret af emnet.

Jeg har endnu ikke fået det stillet op på bord til en endelig plads, men har da leget lidt med at dreje i forskellige småting. 

Noget tyder på at tilspændingen skal justeres evt fornyes, måske er det håbløst slidt det går ellers godt et stykke, men den slipper på et bestemt sted, måske en justering, kan løse dette, (frigang på alle håndhjul) måske kan det justeres?  Maskinen kan jo være meget gammel ved det ikke? Har du måske et gæt på alder?

Ved det ikke!! er på helt bar bund her, så skal lære næsten helt fra bunden af, er nybegynder, har prøvet at dreje ganske lidt (få uger/lektionerpå en Tek. Skole i Kbh. for + 20 år siden, men det er meget spændende altsammen synes jeg. Helt fremmed land som måske åbner muligheder, med tiden som jeg lærer noget nyt. 

Den foretning i Odense var ikke forhandler af Sanvik så kunne ikke bestille hjem, de ting de havde er fra en nedlagt virksomhed.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Metalsnedker. Besøg Frylunds Fagteori der finder du alt hvad du skal bruge om metaldrejning og fræsning i metal samt en masse tabeller,samtidig er der et forum hvor vi gamle (og unge) smede giver gode råd og vejledning.
Mvh Jørgen.
Den anden slags platter du har (TCMT 090208-PM), det er ikke sikker de er beregnet til, at skulle skrues fast, men en skrue ned midt i. Det er en anden type holder, hvor der sidder en arm, med en tap, som platten sættes ned over.
Hvis det er den type, er der ikke en undersænkning til skruen, og måske er der skær på begge sider af platten. (negativ skær)

Skruen du mangle, passer sikkert også fra andre fabrikater, for det gør platterne.


Nu kender jeg ikke din drejebænk i detaljer, men ofte sidder der en skridkobling til tilspændingen, som måske kan strammes op, evt. skal den adskilles og renses for olie og skidt.
Der kan også sidde en stift, i transportakslen (ledeskruen) som er sprungen.
Prøv at kikke hvor der er noget der står stille, når den ikke vil køre tilspænding.

mvh jens
Tak til j håndstand & je__ns

je__ns

Du har ret i disse platter er der ingen undersænkning, så må på "jagt" efter en stålholder til de 7 platter x 3 = 21 skær som rækker til nogle drejninger vil jeg tro.

Jeg vil ta' æsken med når jeg skal/vil købe holderen, nok den bedste løsning her vil jeg tro.

Og ja skal til at undersøge nærmere på tilspændingen, som kører fin et godt stykke ad vejen, men der er et stykket nærmest kloen er enten slidt, eller "bare" beskidt (håber det sidste) & skal renses, med en pensel og petroleum og sluttelig smøres med olie.

j håndstand

Har besøgt Frydlunds fagteori & forum, mangler at oprette mig som bruger, således jeg også kan stille spørgsmål, hvis det er tilladt for en helt "Grøn" ?

Der er masser næsten i "tons-vis" af informationer at "gå" igang med.


Har et sæt tandhjul med: 75 70 65 55 50 & 40 tænder går ud fra at det er til gearingen, har set disse på en Engelsk side: RDG Tools her på "nettet" at disse stadig kan fåes med forskellig antal tænder til bænken samt en hel del andre reservedele, så "håbet" om at få det til at køre er ikke helt slukket har jeg en formodning om.

Takker for velvillige råd om dette, er meget værd for en nybegynder som jeg.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
je__ns

Så er skruerne bestilt 10 stk.       375,50 kr alt incl.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
det lyder da godt.
når de er først er hjemme kan du gå i gang med at dreje.!
Ja fik dem i dag med UPS-Expres-post.

Mangler så lige en rigtig go' torx nøgle, nok en T nøgle tror jeg det bliver, vil til Aalborg i morgen fredag, der kan jeg sikkert finde en kvalitets nøgle til de små skruer.

Så skal jeg finde nogle stykke stål at derje i, har prøvet i en lille stump messing, som ganske rigtig er skønt at arbejde med.

Rettelse:

Det var ikke 375,50 kr.   men 357,5o kr.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg så du spurgte om olie til vangerne. Hverken kompressorolie eller motorolie er velegnet. Der findes vangeolie på spraydåse, og ellers kan du bruge kædeolie.
bjor

Vangeolie ok. på spray er værd at huske når jeg tar' til Aalborg i morgen, efter en god torx nøgle T-modellen tror jeg det bliver, ret så vigtigt med kvalitet, til så småt noget og lidt pebret, men nu har jeg 10 stk at bruge, håber det varer længe før der skal ny forsyning til, så ellers på Ebay 10 stk for ca 5 $ eller ca 8 £ en noget anden pris som også er værd at overveje, hvis der skulle blive brug for det.

Tak for det
, det vil jeg også huske, var lige ved at finde ud af hvilken torx nøgle jeg skal bruge, det er noget småt noget når hovedet på skruen er max 4-5 mm Ø.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg bruger motorolie til vangerne på min lille drejebænk, det fungere ganske udmærket. På små drejebænke smøre man kun vangerne ind i olie, så er det fint med motorolie det trænger bedre ind. Så tøre man jævnligt vangerne over med en olieklud, så er der ingen problemer i at bruge motorolie.

Vangeolie eller kædeolie er noget fedtet klistret stads, kan godt gøre at en lille drejebænk køre for tungt.

På store drejebænke med centralsmøring af slæderne, er det selfølgeligt fint, og nødvendigt med vangeolie.
Her bliver der jo også smurt indefra, og olien pumpes ind mellem vanger og slæden.
Her er vægten og belastningen af slæden, jo rigtig mange gange større, og kræver anderledes bæreevne af oliefilmen, så her går det ikke med motorolie.


Kan man ikke finde vangeolie, har kædesavsolie næsten samme egenskaber, og kan købes til fornuftige penge i små portioner.

mvh jens
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også