Brænder til spildolie

Hej.
Jeg er gået i experimentariet med forsøg på at lave en brænder til f.eks. fitureolie og spildolie.
Den bliver fødet med olie via tyngdekraft med en højtsiddende tank, altså ikke nogen pumpe.
Den kan ikke starte selv, men skal forvarmes med gas. Formodentlig et par minutter. Men det vil ikke rigtig gå i gang, synes jeg. 
Er der nogen derude, der har gjort nogle erfaringer.
Jeg har noteret mig man er begyndt at stjæle fritureolie fra storforbrugerne! Og så må der jo være nogen der udnytter det. Jeg siger bestemt ikke det er nogen på disse sider, men hvis der nu lå nogle erfaringer

mvh

  

 varmetossen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en bekendt, der har et traktorværksted, han fyrede med spildolie, både motor og gearolie, samt hydraulicolie, indtil det blev forbudt.
Nu bruger han fuelolie i samme fyr.

Det blev opvarmet, og blæst ind med trykluft. måske det kunne være en ide?

Som jeg husker lavede Kroll, udstyr til afbrænding af spildolie.


Men det du laver, er det ikke det der kaldes et pottefyr?

Pottefyr



mvh jens
Hej.
Nej det er ikke pottefyr det er totalt ineffektivt. Olien skal stadig til en vis grad forstøves ved en eller anden form for venturi der hæver luftens hastighed gennem olien. Det med det ulovlige må jeg indrømme jeg ikke er opdateret på. Det sidste jeg så var, at man gerne må bruge det i en bil f.eks hvis det bliver opgivet til skat, men det kan da godt være jeg er langt bagud.
Er der et cirkulære eller en bekendtgørelse, lov måske ligefrem der er til at finde?

mvh

 varmetossen

det er ikke tilladt at afbrænde spildolie men du må gerne afbrænde friture olie raps olie oliven olie bioolie biodiesel solsikkeolie osv
Jeg kan godt hjælpe dig med at få det til at virke men det kræver bare lidt teknisk snilde og lidt forskellige materialer.Du kan evt skrive en pb så tager vi den der

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Hej golf.
Den fandt jeg godt i nat men den giver jo ikke meget. Jeg har brugt timer på at finde amerikansk inspiration, som det jo er, og har konstrueret brænderrøret med olie- og lufttilslutning og gassen skal der også være et rør til. Regner med at det kan styres med styringen fra et oliefyr med lidt modificering så det kan passe sig selv som et oliefyr.
Mente da nok man stadig kan købe rapsoliefyr - til en grov pris! Så den del af det stadig er lovlig. Kører lige lidt videre, så kan det være jeg siger ja tak til dit tilbud. 


mvh 

 varmetossen

Motorolie, hydraulikolie med flere indeholder en del additiver, herunder brændhæmmende. De skal brændes af ved en ret høj temperatur for ikke at være forurenende. Men det er en helt anden sag.

Du skal have olien ind i brænderen under et passende højt tryk, så du kan få en god forstøvning. Dernæst skal du have en slags brændkammer, f.eks et keramisk rør, som kan tåle meget høje varmegrader, hvor du lader forbrændingen foregå. Hvis luften kan forvarmes vil det være en fordel.
Tændingen, indtil du har brænderen oppe i temperatur kan fint foregå med en gasflamme, som du selv foreslår.
Du skal have en lambda-sonde, der måler iltindholdet i røggassen og regulerer luftmængden, så iltindholdet kommer hassende langt ned.

Endelig skal du tage hele lovgivningen i ed.
Ikke kun miljølovgivningen, men også skatteloven. Du skal sikkert betale mineralolieafgift af det du brænder af, herunder af rapsolie, som jo ikke er en mineralolie. Skatteloven er ikke billig at komme i konflikt med, og ejheller er miljølovgivningen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

der skal ikke ikke betalers afgift så længe olie bruges til opvarmning.
chr så teknisk behøver brænder ikke at være og der behøves ikke anvendes en gasflamme når det skal tændes man kan udmærket bruge tænder fra et alm oliefyr.Jeg kender de fleste biobrændere på markedet og der er ingen der har lambda sonde monteret
min erfaring efter rigtig mange timer siger mig at et tryk på ca 0,3 til 0,5 bar er fint til en alm villa brænder.
ting der skal bruges for at få det hele til at virke er: et alm oliefyr-ny dysestok- forvarme kar-varmelegeme-ny dyse(min erfaring siger mig at en 11 passer til det meste)2 magnet ventiler en sikkerheds bakke-to niveau reguleringer-en termostat 0-120 grader-lidt kobber rør(6mm) div ledning-1 kompressor-en tryk regulering til kompressor(gerne 2 hvis de er fra harald halv pris)et manometer 0-1 bar osv.
du kan købe dysestok og dyse ved vvs eksperten-termostaten kan købes ved et hvidevare firma-varmelegmet på ebay kompressor og regulering ved harald skrald-magnet ventilerne ebay eller rs-combonenets kar og kobberør ved smeden(karet skal gerne være i a4 stål da det ellers tærre op ret hurtigt

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Men hvorfor dog gøre sig selv al den fortræd, chansen for at du får lavet et anlægt der bliver godkent af diverse instanser og skorstens fejeren er nok noget der ligner 1 : 1.000.000.
AV Håndværker. Det det var en rigtig een fra Æsel i Peter Plys: Det dur nok ikke - det kan nok ikke lade sig gøre - der går noget galt. Kan man ikke blive bange for at gå i stå med den indstilling. Hvorfor bestiger folk bjerge??? Fordi de er der!
Der er forskel på tvangsarbejde og lystarbejde. Har lige været ude og skære lidt brænde. Det er jo ikke ubehageligt men nødvendigt. At lege med ting, der ligger lige foran een er da sjovt og udfordrene. I dette tilfælde ved jeg godt det er lavet af andre andre steder og kan købes (dyrt). Til gengæld har jeg også set mange steder at de anlæg har givet store kvaler i driften. Så er det jeg synes at kan det gøres bedre og måske enklere, er der måske en vej og måske er jeg skrap nok til at finde den, måske ikke, men jeg kan bedre leve videre med at have gjort forsøget.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis