nedsænkning af loft med lys i siderne/svævende kant

Jeg skal igang med at sænke mit loft i stuen og for at lave lidt lir ville jeg undlade at køre det helt ud til væggene og lave noget ledlys . Jeg er nu kommet i tvivl om hvor langt fra væggen jeg skal stoppe Og om ledlyset skal lyse ind på væggen eller op i loftet  Er der nogen der har nogle erfaringer for hader at lave tingene om
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lir er et velvalgt ord!

Du skal være opmærksom på at den form for indirekte belysning giver strejflys og dermed evt skygger på væggene. Enhver ujævnhed vil blive synlig!

Men når du er igang så husk farveskiftene lyskilder. Som jo skal kunne tilsluttes musik-og/eller PC'en. Så den komplette lide..... oplevelse opnås!

Åbningen mellem væg og loftkant bør være så lille at du kan smække en dækliste på når hytten engang skal sælges! :o)
Jeg skal i gang med et wc, hvor jeg har tænkt det samme... har målt og regnet, at for mig passer det med 10cm "udhæng", så der er plads til mit lysreb. Og derfra er der igen 10cm ind til væggen.

 
Jeg havde tegningen liggende fra et tidligere spørgsmål, omkring samlingen, men jeg blev lært at der findes nogle fine skinner, der kan sættes direkte på gipspladerne, så jeg er fri for mdf.

Jeg har valgt at bruge lysreb, da jeg har en hulens masse af det liggende. Men hvis du bruger LED, så husk at du skal kunne skifte det, så lidt plads til fingrene skal der være.  



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik.
Tak for dit svar troede først det var et smagsdommerpanel jeg havde skrevet til 😏
Jeg havde håbet på lidt flere svar men må prøve mig frem 😌
Ja, med kantskinner kan man godt kører gipsen helt ud og stadig få en helt skarp kant, 10cm er ikke meget plads langs en væg, når man skal ind og skifte noget, så man kan kun føle sig frem derinde, og meget begrænset lave noget, så skal være nemt at komme til derinde.
PinkHenrik skrev den 08-01-2013 18:29:27

Jeg skal i gang med et wc, hvor jeg har tænkt det samme... har målt og regnet, at for mig passer det med 10cm "udhæng", så der er plads til mit lysreb. Og derfra er der igen 10cm ind til væggen.

 
Jeg havde tegningen liggende fra et tidligere spørgsmål, omkring samlingen, men jeg blev lært at der findes nogle fine skinner, der kan sættes direkte på gipspladerne, så jeg er fri for mdf.

Jeg har valgt at bruge lysreb, da jeg har en hulens masse af det liggende. Men hvis du bruger LED, så husk at du skal kunne skifte det, så lidt plads til fingrene skal der være.  

 Fik du bygget det nedsænkede loft med lysrebene? Jeg kunne godt tænke mig at gå i gang med et lignende projekt.

Annonce
humseper skrev den 27-10-2021 08:48:30

 Fik du bygget det nedsænkede loft med lysrebene? Jeg kunne godt tænke mig at gå i gang med et lignende projekt.

Ja, jeg kom i mål med det. Jeg brugte de kantlister på gipspladerne og malede det hele nogle gange. Det har holdt godt og der er ikke nogle revner eller sprækker her så mange år efter.
Nu skal det siges at det godt nok er et badeværelse, men vi bruger det kun som wc, da vi har et større(og bedre) bad i kælderen, så fugt er stort set ikke eksisterende.


 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vi skal stadig bruge brusebadet, så der vil komme en del fugt. Ville du tro at man kan lade ventilatoren blive på det oprindelig loft og så montere et nedsænket loft som så har en led kæde hele vejen rundt og hvor der evt også er monteret spots? Man kan evt. bruge nogle lidt kraftigere plader, f.eks. fermacell. Dampen skal jo nok nå hen til ventilatoren tænker jeg.
Jeg ved ikke om fugt vil kunne trænge ind i kanterne efter kantbåndet er monteret.
Men jeg gætter på at udluftning nok er rimelig vigtigt i den forbindelse, så der ikke dannes kondens oppe på "lyshylden"...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ellers kunne man gøre noget i den stil, hvor man integrerer en skinne hele vejen rundt i gipsloftet.
PinkHenrik skrev den 27-10-2021 15:48:38

Jeg ved ikke om fugt vil kunne trænge ind i kanterne efter kantbåndet er monteret.
Men jeg gætter på at udluftning nok er rimelig vigtigt i den forbindelse, så der ikke dannes kondens oppe på "lyshylden"...

 Hvilke profiler brugte du til afslutningen? Er det korrekt set at man kan se profilerne? (Og står det stadigt som nyt så mange år efter?)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også