Tagkonstruktion

Hej

Jeg er ved at planlægge næste års husbyggeri og, er ved at slå lidt streger til en plantegning. Og er nu kommet frem til nedenstående vinkel hus ( fiktive mål ).

Men men men jeg kan ikke helt lure tagkonstruktionen når ”vinklen” er bredere end længdehuset. Hvis taghældning skal være den sammen vil vinklens tag jo blive højere vil det ikke blive til en ”øjebæ” hvis det da kan laves ?

Huset vil skulle laves med murede gavle, saddeltag og uden udhæng.

Hvad siger eksperterne ? 



18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo da, personligt syntes jeg ikke det er særligt pænt, jeg ville ændre taghældningen så de passer sammen i kippen.
Tvært imod.

Der fremkommer blot en lille gratkonstruktion som bliver synlig fra facaden modsat knasten/vinkelen!

Men man kan jo spørge om hvorfor nogen begynder at tegne et hus selv - når man ikkeengang kan overskue den slags pillerier! :o)
Skrevet af Koludabyg på 07 jan 2013 21:02
Jo da, personligt syntes jeg ikke det er særligt pænt, jeg ville ændre taghældningen så de passer sammen i kippen.

Det var jo også min mening, men to forskellige hældninger er ved heller ikke optimalt ?
Skrevet af Sitting Bull på 07 jan 2013 22:34
Tvært imod.

Men man kan jo spørge om hvorfor nogen begynder at tegne et hus selv - når man ikkeengang kan overskue den slags pillerier! :o)

    Det kunne være der var en løsning, jeg ikke havde tænk på. Men takker for dit positive indspark.  
Annonce
Skrevet af Asger-P på 08 jan 2013 00:26
Hejsa cuk

Jeg syntes heller ikke at der er særligt pænt her er en skitse af hvordan det kommer til at se ud med 45 graders hældning:




Jep det er ikke optimalt. Tak for illustrationen 

En løsning kunne være at lade tagkonstruktionen på den brede del af huset være den gennemgående, så får du 4 gavle på huset.

Iøvrigt mener jeg, at det er en fejl at bygge hus i Danmark uden udhæng, da konstuktionerne derved bliver udsat for unødige fugtbelastninger.

Forskellige taghældninger ville jeg selv vælge.

Orla´s forslag til at lade bygningen rende igennem, kunne alt efter hvordan huset ser ud, også være en flot løsning, selvom den er lidt dyrere.
Skrevet af Orla Nautrup på 08 jan 2013 15:24

Iøvrigt mener jeg, at det er en fejl at bygge hus i Danmark uden udhæng, da konstuktionerne derved bliver udsat for unødige fugtbelastninger.


Ja, du har ret Orla, man burde have et rimeligt udhæng for at beskytte sine facader, men der  er jo flere huse som er væsentligt pænere uden udhæng, og med levetiden på facaden selv uden udhæng, så prioriteres udseende højere end "levetiden" af en facader.
Skrevet af Koludabyg på 08 jan 2013 18:49
 men der  er jo flere huse som er væsentligt pænere uden udhæng, 

Næh!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også