Tagkonstruktion

Hej

Jeg er ved at planlægge næste års husbyggeri og, er ved at slå lidt streger til en plantegning. Og er nu kommet frem til nedenstående vinkel hus ( fiktive mål ).

Men men men jeg kan ikke helt lure tagkonstruktionen når ”vinklen” er bredere end længdehuset. Hvis taghældning skal være den sammen vil vinklens tag jo blive højere vil det ikke blive til en ”øjebæ” hvis det da kan laves ?

Huset vil skulle laves med murede gavle, saddeltag og uden udhæng.

Hvad siger eksperterne ? 



Hej Jeg er ved at planlægge næste års husbyggeri... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Orla Nautrup på 08 jan 2013 15:24

Iøvrigt mener jeg, at det er en fejl at bygge hus i Danmark uden udhæng, da konstuktionerne derved bliver udsat for unødige fugtbelastninger.


Jeg kunne ikke være mere enig!
Skulle man være i tvivl, så kan man tage ud og se på "brugt" hus. Huse med udhæng har væsentlig sundere fuger og murværk end huse uden udhæng.

Orla, har du en tommelfingerregel for, hvor meget udhæng et hus bør have? Min lokalplan tillader kun 50cm, hvilket jeg finder er lige lidt nok. Men jeg kan jo på den anden side se, at der er rigtig mange huse i området, hvor man foretrækker intet udhæng.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tommelfinger regel for udhæng.

30 cm på langsiden og 50cm på gavle, det er rimeligt standard.

Mere end 30cm på langsiden, så tager det ret meget dagslys, og mere end 50cm i gavlene kræver ekstra bæring, så det ikke sætter sig, dvs. udstikkende remme, eller vinkeljern i taget.
Hej Chr

Hvis du etablerer 50 cm udhæng, synes jeg det er fint, især hvis tagrenden ikke medregnes (undersøg om den skal dette).

Jeg har selv et par træsommerhuse med delvist overdækkede områder i begge gavle, og godt 70 cm udhæng (incl tagrender) ved begge facader, hvor jeg efterhånden har den opfattelse at de kunne stå ubehandlede i evig tid.

Har dog lige malet den ene af udseendesmæssige årsager, og den anden fik en behandling for 4-5 år siden.



@ Orla og Koluda.
Tak for svaret.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Udhæng er godt for klimaskærmen men skidt for lysindfaldet. Laver du 50 cm udhæng vil jeg råde dig til at få nogle store glaspartier og gerne en røvfuld ovenlysvinduer, rytterlys eller andet der i det mørke Danmark kan bidrage med lidt humørstimulerende sollys.

Det er trods alt mørkt eller dunkelt i noget der ligner 3/4 af et år.
Det er 50 cm uden at tagrenden måles med.
En anden grund til at vælge udhæng er netop sollyset. Vores hus er et lavenergi 2015 hus med en del glas i. Mange lavenergihuse har problemer med overophedning om sommeren, og her kan et passende udhæng gøre meget for at undgå dette problem.
Udover store vinduer og glaspartier har vi også 4 ovenlysvinduer. Det giver masser af lys, og så er de gode til at lufte ud, hvis der bliver for varmt (skorstenseffekten).

Efter at have bøvlet med nogle typrhusfirmaer, hvor selv den mindste ændring koster kassen, valgte vi at tage fat i en uddannet arkitekt, som tegnede et hus der passer til vores behov og husets placering på grunden mm. Det var en rigtig fornuftig beslutning som jeg også vil anbefale til andre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har i øvrigt læst om at gulvvarmeslangerne også kan bruges til køling i de varme perioder af dagen. Hvordan det fungerer i praksis ved jeg ikke, men det lyder da smart. For det meste er et lavenergihus jo rigeligt varmt i sommerhalvåret, så jeg forestiller mig at det ville være behageligt med kølige gulve. De bruger det jo en del nede sydpå
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også