hjælp...! vand i sandwich konstuktion

Hej og godt nytår.... 

Er der nogle der kan hjælpe mig med råd til hvad jeg gøre ved vand i sandwich...
Træet er okay men driv hamrene vådt, jeg har skåret en lille inspektion firkant ud af glasfiberen og når man trykker på træet drypper vandet ud af træet, træet er ikke rådnet men hvordan får jeg repareret det...

skal jeg bore en masse små huller indvendigt fra, og lade det være ved det...?
eller skærer nogle striber med vinkelsliberen...?
eller noget helt tredje..?
eller er der ingen anden udvej end at skære det fri og skifte lortet...?

ser frem til at høre jeres erfaringer...!
ps det er en glasfiber båd, skaden er  imellem dæk og dørk... tror jeg da nok at det hedder...
Hej og godt nytår....  Er der nogle der kan... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa Heep

Jeg har absolut ingen forstand på både, så jeg taler her ud fra min erfaring med bygninger og kondens i samme.
I højsommeren når vandet er 20 grader vil du ikke få problemer, men hvis du begynder at sejle tidlig når vandet kun er 10 grader eller mindre så kan du risikere kondens i konstruktionen hvis den luft du udlufter med er lun og fugtig (let fugtig).

Med hensyn til Sikaflex så plejer idet ikke at hæfte særligt godt på plast-agtige materialer, men ring og spørg Sika hvad de anbefaler, deres tlf nummer står på patronerne. Eller i det mindste lav en prøve som du tester grundigt.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Skrevet af heep på 05 jan 2013 21:38
hej tusind tak for hjælpen...

er ved at skifte træet i agter spejlet, (samme konstruktion) her stod træet ikke til at rede... vil lige høre jer, er det ok jeg montere en vandfast krydsfiner i der...?
og hvad skal jeg lime den fast med...? er ikke så meget for at bruge 2 komponenter materialer, så vidt det kan undgås, så er det ok at bruge en klæber i stil med sikaflex...?
Hvis du sætter et billede ind. er det måske nemmere at få et brugbart svar.
Vandfastkrydsfiner er sikkert ok, men om det er ok, at lime det fast med Sikaflex, har jeg ingen erfaring med, men jeg synes ikke det lyder optimalt.
mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som Lynæs skriver, så er det altså balsa træ der er brugt i mellem glasfiberen. Begrundelsen er at balsa træ lynhurtigt suger polyesteren ind i sig når det bliver lagt i dette. Og ja jeg har været med til at lave en hel del både med den sandwith konstruktion, er det først blevet vådt er der ikke noget at reparere på det skal fjernes og et nyt lag skal istøbes.

Og til Asger-P, når du nu ikke ved en disse om både, hvorfor udtaler du dig så om noget du ikke aner en skid om. Sikaflex er det tætnings matriale der stærkt anbefales til både.
Og til Asger-P, når du nu ikke ved en disse om både, hvorfor udtaler du dig så om noget du ikke aner en skid om. Sikaflex er det tætnings matriale der stærkt anbefales til både.
Jeg fortrækker såmænd bare at være ærlig.
Måske skulle du læse hvad heep skriver før du svarer, heep skrev:
Jeg kender godt til balsatræ,  det tror jeg ikke det er.  Visuelt tror jeg det er fyr, det er ihvertfald ikke ask, bøg eller eg... det limer også kun på fladerne, men sidder utroligt godt fast alligevel, der er ikke suget noget polyester ind idet.... 
citat slut.

SikaFlex er jo mange forskellige:
Sikaflex AT-Façade
Sikaflex AT-Connection
Sikaflex-11FC
Sikaflex PRO-2HP
Sikaflex PRO-3
Sikaflex-15LM
Sikaflex-TS Plus
Sikaflex-221
Sikaflex-521FC
Sikaflex-521UV
Sikaflex-290iDC
Sikaflex-291i
Sikaflex-292i
så derfor foreslog jeg at kontakte Sika.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Sikaflex køber de fleste af os i en bådudstyrs butik, der får vi den helt rigtige, hvad skulle de med alle de andre !
Men sagen er bare den at det er Balsa træ, at spørgeren så ikke tror det er en anden sag.
Jeg har stået i lære hos Evinds Kutter & Jolle Værft, hvor vi udelukkende byggede både i glasfiber, fra 8 til 52 fod. Henningsen var det første glasfiber værft i Danmark.
Fyrretræ er for tæt i årene til at kunne opsuge den flydende polyester der hærder i løbet af to timer. Desuden er fyrretræ mere end dobbelt så tungs som Balsa træ og hvem vil anbringe tunge ting øverst i en båd ?
Og bemærk at de "måtter" med balsatræ er brikker der vender årene ud, altså ikke sidefladerne af træet, de er limet på et tyndt gasfibervæv så de lige holder til at blive flyttet rundt til deres endelige og faste sted i et bådskrog. Der som regel er i dækket og ruf/kahyt
At der ikke skulle være suget noget polyester ind i træet, er nogt vrøvl. Konstruktionen ville bliver meget svag og skrøbelig hvis det kun var to tynde lag glasfiber med en fyrreplanke imellem.
Du skal lige være klar over at en sandwich konstruktion max er 15-18 mm. tyk hvoraf balsaen kun er de 10 mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Okay så langt så godt`, så bliver vi enige om det er baltatræ...! det er ikke lige trætypen jeg er så interresseret i...

Kan jeg udskifte det med en vandfast krydsfiner...?

Og hvis ja, og polyester ikke binder så godt på denne, hvad skal der så bruges..?

Er det muligt at bruge andet end træ, tænker mere som materialer der ikke kan rådne...?

For at skaden ikke bliver så stor igen (for jeg er sikker på det skal nok opstå igen, på et eller andet tidspunkt), er det ok at bore nogle huller rundt omkring så man kan se, hvis der skulle være en utæthed, eller skal træet lukkes luft/vand tæt inde i glas...?

skaden i agterspejlet opdaget jeg kun af ren grundighed....!
skaden på dækket opdaget jeg kun af ren held...!
som konstruktionen er med træ indelukket i glas, og der derfter bliver monteret beslag af alle mulige slags, er jeg sikker på at næsten alle både har på et eller andet tidspunkt fået noget vand ind her, er der ikke nogen der har repareret sådanne skader før...?

er super glade for alle indlæg intet er for dumt eller for dårligt, kom endelig med viden og erfaringer...
Se når et beslag skal monteres i glasfiber, har man altid brugt et tætnings middel i de forbortede huller og under eventuel plade, at der er nogle klamhukkere der ikke har gjort dette må blive deres hovedpine.
Der er ingen grund til at bore huller for at se om der er fugt i balsaen det kan høres ved at slå på fiberen med en lille hammer, lyden skal være fast altså ren klang, bliver det er blødt klunk er der fugt.
Og ja du kan godt erstatte det fugtige krydsfiner med en anden vandfast krysfiner i agterspejlet.

Jeg har så lige været igang i mit bådtype katalog der strækker sig tilbage til 1970 og kan se at din Fjord Cruiser 27 er konstrueret i 1970
Det er da begrænset hvor meget dæks plads der er på den men med agterkahyt, og skulle være godkendt af det Norske Veritas, hvilket er et stort plus. Der er ret skrappe
Prøv at google vand i balsatræ. så kommer der en del frem.

Bla denne her, om rep af en spækhugger, med et lignende problem som du har.
(Link virker ikke prøv med kopier og sæt ind, man skal så åbne et word dokument.)
db.spækhugger.dk/images/Boats/Filedæk%20renovering.doc

Der findes også purskumplader man kan bruge, men og de er helt velegnede til dit formål ved jeg ikke.


Alternativt kunne du måske gøre som i denne tråd?
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/161941

mvh jens
Hej alle tusind mange tak for al jeres hjælp...

har google vand i balsatræ, og ringet til en bådbygger der har erfaringer med den slags reparationer...

Han siger når man konstatere vand i sanwich kan man gøre to ting...

enten lade det være, også leve med, at det er der... hvis man vælger denne løsning må man ikke åbne ind til balsatræet, i den gode tro at man vil dræne/tørre vand ud, for så kommer der luft til og så starter rådne processen. Træ i vand og ingen luft, kan holde i rigtig mange år...

eller gøre det lidt mere rigtige, og skære det hele ud og sætte nyt i...

til info kan man få PET-skum plader også PVC-skum plader, som er bedre og stærkere end balsatræ, men også dyre.... og der skal en speciel lim til at montere det med, samtidig skulle det være meget nemmere at arbejde i...

han siger at denne type skade ses på næsten alle både, i større eller mindre grader, da det er svært at finde ud af om diverse beslag er 100% tætte, ingen tætning midler holder evigt...

vandet i min båd er kommet ind via fortøjnings klampen, visuelt ville jeg vudere at den var 100% tæt. Men da jeg er ved at sætte båden istand, og har opdaget en hel del meget ringe udført løsninger, besluttet jeg mig for at tætne alt på ny (dette var vist en rigtig rigtig god ide), det var først da skulle afmontere klampen at jeg kunne se at den var gal, klampen var skæv man kunne ikke se dette da den sad på, men da den var afmonteret, tror den var monteret med sika flex, den sad ihvertfald utroligt godt fast, men fordi den var skæv havde den sluppet tætningen en lille smule, dette kunne man først se når jeg hev i din.. altså klampen...

mvh
heep
Godt du har fået styr på det, det giver god mening, ikke at åbne ind til træet, så får det jo luft, og begynder at rådne...

Der er jo heller ikke noget forgjort, i at vælge den nemme løsning.
Du kan jo altid skære op, og reparere det efter forskrifterne.

Er der meget vand i, kan frosten godt sætte gang i delamineringen

mvh jens
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også