Hjælp til skift fra halogen til LED pærer i køkkenspots

Hej

Vi vil gerne skifte vores 5 GU10 halogenspots i køkkenet ud med nogle LED pærer da de står tændt en del timer hver dag, så vi tænker at det kan svare sig. Problemet er at vi ikke ved ret meget om hvad man skal være opmærksom på så vi kunne godt bruge lidt hjælp.
Pærerne som vi skal have skiftet ud er Osram Halopar 16 (model 64820 FL). Det er en 35W pære, men min kone har ønsket lidt mere lys, så vi skal muligvis kigge på nogle LED pærer som svarer til 50W. Problemet er at jeg ikke aner hvilken lysstyrke det så skal være. Tænkte på at gå efter nogle med høj lumens (300 og opefter), men hvis jeg har fået fat i de rigtige oplysninger så giver vores nuværende pærer 500 lm, hvilket jeg ikke helt kan få til at passe sammen. Kan man overhovedet sammenligne lysstyrken mellem halogen og LED pærer på den måde? Men som sagt, de skal helst lyse kraftigere end de nuværende 35W halogen. Mht. farvetemperatur så ved jeg ikke helt hvad den nuværende er på, men den virker forholdsvis varm. Måske skal den egentlig være mere hvid så man bedre kan arbejde med fødevarer som kød, osv, men omvendt er det jo et køkken/alrum, så det skal heller ikke blive for klinisk. Men er det egenlig farvegengivelsen som er vigtigere her?

Dette er vores scenarie, og så håber jeg at der er nogen herinde som kan sætte lidt kloge ord på det hele så vi bedre ved hvad vi skal gå efter. Konkrete anbefalinger modtages naturligvis gerne. Hvor meget skal sådanne pærer egentlig koste? Jeg er lidt bange for at købe for billigt, men omvendt synes jeg at det virker lidt voldsomt at smide 1.000 kr efter en håndfuld elpærer, så vi skal helst ikke op over de 150 kr/stk. Kan der overhovedet lade sig gøre at få noget godt til de penge? De behøver ikke kunne dæmpes.

Det var en lidt længere omgang, men jeg håber at I vil give jer tid til at læse det og komme med nogle gode svar
Hej Vi vil gerne skifte vores 5 GU10... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej NobelK

Dejligt at høre om den gode service du har fået.

Og tak for den gode gennemgang af forskellige ledpære , jeg syntes det er rart at høre om en kunde som dig der gerne vil se og vide lidt om varen føre køb for at få et behageligt lys.

Med din gennemgang af de forskellige ledpære beviser du at flere af pærene kan være svære at beskrive men skal ses.
Især Philips led-pæren, den har fået meget ros også på mange sider her inde så det er godt at høre du også syntes den er i den bedre ende.

Meld endelig tilbage med hvilken pære du valgte,

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Hej NobleK

Jeg står med det samme problem som dig.. Jeg skal dog bruge ca. 60 dæmpbare led, så det kan helt sikkert betale sig at bestille tests.
Jeg har i øjeblikket 5-6 forskellige hjemme og regner med at få 2-3 forskellige mere.
Indtil videre har jeg samme opfattelse som dig, producentens data er ikke altid nemme at få øje på når pæren er tændt
Jeg vil meget gerne sende dig min top 3 når jeg er færdig med at teste, hvis ikke du har handlet inden da. Skriv bare en pm.

Hej Hikmet.

Det vil jeg være glad for. Især hvis du får testet nogle af de lidt mere kraftige (som svarer til 50W).
@noblek

Det er efterhånden min opfattelse at der ikke rigtig er noget der "svarer" til noget. Jeg tester 4 og 5 watt pærer med en til 3 dioder. 7 watt og opefter bliver for store i fatningen. Der er kæmpe forskel hvor meget lys der kommer ud af de forskellige. Jeg prøver, så vidt det er muligt, at holde mig på en spredning på 36grader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis