Hjælp til skift fra halogen til LED pærer i køkkenspots

Hej

Vi vil gerne skifte vores 5 GU10 halogenspots i køkkenet ud med nogle LED pærer da de står tændt en del timer hver dag, så vi tænker at det kan svare sig. Problemet er at vi ikke ved ret meget om hvad man skal være opmærksom på så vi kunne godt bruge lidt hjælp.
Pærerne som vi skal have skiftet ud er Osram Halopar 16 (model 64820 FL). Det er en 35W pære, men min kone har ønsket lidt mere lys, så vi skal muligvis kigge på nogle LED pærer som svarer til 50W. Problemet er at jeg ikke aner hvilken lysstyrke det så skal være. Tænkte på at gå efter nogle med høj lumens (300 og opefter), men hvis jeg har fået fat i de rigtige oplysninger så giver vores nuværende pærer 500 lm, hvilket jeg ikke helt kan få til at passe sammen. Kan man overhovedet sammenligne lysstyrken mellem halogen og LED pærer på den måde? Men som sagt, de skal helst lyse kraftigere end de nuværende 35W halogen. Mht. farvetemperatur så ved jeg ikke helt hvad den nuværende er på, men den virker forholdsvis varm. Måske skal den egentlig være mere hvid så man bedre kan arbejde med fødevarer som kød, osv, men omvendt er det jo et køkken/alrum, så det skal heller ikke blive for klinisk. Men er det egenlig farvegengivelsen som er vigtigere her?

Dette er vores scenarie, og så håber jeg at der er nogen herinde som kan sætte lidt kloge ord på det hele så vi bedre ved hvad vi skal gå efter. Konkrete anbefalinger modtages naturligvis gerne. Hvor meget skal sådanne pærer egentlig koste? Jeg er lidt bange for at købe for billigt, men omvendt synes jeg at det virker lidt voldsomt at smide 1.000 kr efter en håndfuld elpærer, så vi skal helst ikke op over de 150 kr/stk. Kan der overhovedet lade sig gøre at få noget godt til de penge? De behøver ikke kunne dæmpes.

Det var en lidt længere omgang, men jeg håber at I vil give jer tid til at læse det og komme med nogle gode svar
Hej Vi vil gerne skifte vores 5 GU10... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke hellere du må holde lidt igen med dine udtalelser pjedsted - det er ved at være pinligt at se på.

Vejled manden til det rette valg af korrekt belysning i sit køkken - i stedet for at fremhæve dine egne produkter.

www.elux.dk - professionel leverandør af LED lys og LED pærer.
pjedsted forsøger bare at sælge sine egne middelmådige produkter. Gå langt uden om ham.

Vælg en led med Ra >90 og temperatur på omk. 2700K, så er du godt på vej. Bare svært at finde som 50W erstatning.

Hvad er det for nogle spots du har? Du skal være opmærksom på, at de kraftige led godt kan være fysisk meget store, og ikke nødvendigvis passer i dine spots.

Det bedste råd jeg kan give er nok at finde en forhandler, som vil låne dig et udvalg af leds, og så du kan prøve dem hjemme hos dig selv. Så har du meget bedre mulighed for at vurdere hvordan farvetemperatur og størrelse passer netop til dine forhold.

Hvis du kan leve med den samme lysstyrke som du pt. har, så er vi mange her på siden, som er glade for den Sunflux som Jonas Ebbe reklamerer for ovenfor.
Hej Noble

Det passer desværre. Der er rigtig mange mærker der forsøger at snyde kunderne. Du undrer dig måske over de anerkendte dyre mærker ikke alle har en RA værdi på over 90 og mærker til den halve pris skrrver at de har en RA værdi på 90-95. Det er ren svindel. Jeg arbejde på et tidspunkt for en producent der fik analyseret samtlige kendte mærker. De der skriver at de har en RA-værdi på 90-95 ligger ca. 10-25% lavere. Jeg skal se om jeg kan finde undersøgelsen til dig.

Jeg har solgt ALLE mærker igennem de sidste 5 år, både de helt billige og de professionelle. Hvor andre snyder får du sandheden af mig. Jeg synes at Philips gør det godt. Deres RA værdi er ikke så høj som andre angiver, men tilgengæld bliver du ikke snydt af smarte markedsførrings tricks.

Vær opmærksom på de producenter der sælger RA værdi på over 90 til en en pris der er lav. Hold dig langt væk fra dem.



Pjested, og derfor har vi selv købt et dyrt apparat som kan måle kelvin og Ra værdi.
Sunflux lover en ra værdi på 95, men vi har målt den til reelt at være Ra97.

Jeg kunne snart godt tænke mig at se nogle firmaoplysninger som CVR, adresse osv på dig Pjested.
Du signalere 0% tryghedsværdi overfor dine fremtidige kunder?

Elartikler med gratis levering i hele Danmark : www.greenline.dk
Blog om Elartikler - Alle kan være med : www.elartikler.dk
LED belysning og LED pærer : www.ledlys.dk
Greenline-> jeg er i gang med en større afsløring af branchens svindelmetoder, så har du uvildige undersøgelser hører jeg gerne fra dig.

Annonce
Hvor andre snyder får du sandheden af mig.

Sagt af en mand, hvis hjemmeside og markedsføring ikke overholder dansk lovgivning - så det klinger sgu' noget hult.
Som udgangspunkt sætter jeg pris på al input, men jeg synes at denne tråd er ved at bevæge sig lidt off-topic med emner som de pågældende parter hellere må tage mellem hinanden.

Men hvis der ikke lige kommer nogle konkrete bud på pærer som opfylder de nævnte krav så vil jeg nok tage en runde forbi lokale lysbutikker og spørge om de evt. har et lånesæt. Jeg skal nok betale mere end jeg ville gøre på nettet, men det er måske en service som det er værd at betale lidt for så man ikke får købt noget forkert.
Hvis det ikke lykkes, så kan du med fordel købe på nettet, da du der har 14 dages returret, så der har du mulighed for at se og prøve produkterne. Men jeg tror du får meget svært ved at finde noget ordenligt, som kan lyse som 50W til de 150 kr du vil give.
Ja, det er jeg godt klar over jenshøj. Med de højere krav er jeg naturligvis indstillet på at der skal gives lidt flere penge. Men jeg kommer nok aldrig op på de 3-400 kr som f.eks. nogle af Osram pærene koster. Jeg må kunne vinde noget som er nogenlunde tilfredsstillende til ca 200 kr/stk.

Og tak for hjælpen.
Så har jeg fået en sortiment med nogle forskellige pærer fra en lokal lampebutik. Tre af dem var for lange, så det var godt at jeg fik det opdaget i tide. Der er forskellige mærker, styrker og RA værdier. De har flest pærer af mærke Diolux, men dem synes jeg ikke rigtig var et hit for os. De to pærer som vi syntes bedst om var en Philips MyAmbiance 4W (svarer til 35W) som har et behageligt lys og faktisk lyser kraftigere end vores 35W halogen, samt en Megaman 6W (svarer til 50W). Megamanen var dog den eneste med 320 lm så det er muligvis bare den store lysstyrke som tiltaler os. Det pudsige ved Philips'en er at den kun er angivet til 165 lm, men lyser kraftigere end nogle af de andre som var angivet til 200 eller mere. Det skal siges at begge disse pærer ligger på ca 80 RA, men vi kunne altså ikke rigtig se forskel i farvegengivelsen på dem og dem som lå på 95.
Det eneste som irrigerer mig ved Megaman'en er at den har en plastikdæksel over pæren som ikke er særlig køn og ser lidt billig ud. Jeg havde dog gerne have set lidt flere Philips modeller, især nogle som svarer til 50W, men det havde de desværre ikke hjemme.

http://www.philips.co.uk/c/-/myambiance-4-w-35-w-gu10-warm-white-871829112759800/prd/
http://www.megaman.cc/products/led/led-reflector/LR1206dDGv2-VWFL/?voltage=220v
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis