overvejer nyt tag på sommerhuset.

Hej.

For et par år siden fik sommerhuset en overhaling - med maling og tagrenovering.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/320

Det havde noget med pris at gøre - men har fortrudt det lidt - at jeg ikke bed i det sure æble og fik lagt nyt tag. Derfor overvejer jeg at få det gjort - hvis det kan gøres for rimelige penge.

Og det er her mit spørgsmål kommer ind.

Jeg har set disse Benders betonsten :

http://www.net2traelast.dk/pl/Tagbe...a_329.aspx

og det er jo ikke en herregård. Nu vil nogle nok sige : " hvorfor ikke rigtige tegl - materialeprisen er det mindste "

Det er nok også rigtigt og derfor spørger jeg til et groft overslag på hvad i tror det vil koste at skifte i arbejdsløn - der er ca. 120 m2 under tag som på billederne. Jeg kan hjælpe til med at slæbe m.v.- men vil også have en professionel til det.

Taget skal løftes lidt så tagrenderne kan flyttes ud og op fra det skjulte ( noget en vis herre i et meget varmt sted har opfundet ) + lagt ny isolering - det der nu kan være - det er nok 150mm.

Og jeg skal selvfølgeligt have undersøgt om konstruktionen kan bære betontegl - det er eternit nu.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej. For et par år siden fik sommerhuset en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næsten li'meget hvilken type tagsten du lægger på taget - hvis det er under 15 gr. Jo lavere taghældning jo større betydning har undertagets kvalitet!

Det samme med banevare-undertage. Nogle er godkendte til 15 gr., enkelte til 10 gr. Men hvad der gør forskellen er svært at se!

Endelig skal du vurderer priser på tagsten ud fra den komplette leverance. Altså incl. specialsten og tilbehør! Prisen på standardsten er lav - pengene tjenes på skyhøje priser på tilbehøret.

Det gælder osse for tagplader, undertage og mange byggevarer iøvrigt!
Skrevet af Sitting Bull på 28 dec 2012 14:03
Det er næsten li'meget hvilken type tagsten du lægger på taget - hvis det er under 15 gr. Jo lavere taghældning jo større betydning har undertagets kvalitet!

Det samme med banevare-undertage. Nogle er godkendte til 15 gr., enkelte til 10 gr. Men hvad der gør forskellen er svært at se!

Endelig skal du vurderer priser på tagsten ud fra den komplette leverance. Altså incl. specialsten og tilbehør! Prisen på standardsten er lav - pengene tjenes på skyhøje priser på tilbehøret.

Det gælder osse for tagplader, undertage og mange byggevarer iøvrigt!


Det har du selvfølgeligt ret i - som alle andre steder tjenes på tilbehøret når grundvaren er billig

Jeg lavede et meget løst overslag på Benders og kom frem til ca. kr. 12.000,- med det hele ( jeg har nok glemt noget så lad os sige kr. 14.000,- ) - og Huntonit undertag - der er en herinde, der siger at det er det bedste .

Lægter er ikke medregnet - det er ca. det samme for begge typer og ikke den største udgift.

Kan ikke lave den samme på Brandenburger HF-tegl - priserne er ikke umiddelbat frit tilgængelige på nettet.

Men Benders tilbehør...... Eksempel:

Rygninger ialt incl ender og en enkelt T-sten ( kr. 489,- !! )..... knapt kr. 5.000,-
 
Taghætte ... kr. 449,-

O.s.v.

En anden ting, der undrer mig :

Brandenburger HF 14 tegl er også opgivet til  ca. 33-34 kg/m2 ?

Det er jo ca. det samme som Benders betonstagten på ca. 36 kg.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Og så kommer der lige isolering også til ca. kr. 5-6.000,-

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du drømmer. :o)

Find en hjemmeside hvor det komplette forbrug af tagsten + tilbehør kan beregnes. Hvis det kan gøres for 12.000 kr incl. moms er der fordi kvaliteten er derefter!

Undertag kan næppe gøres for under 25 kr/m2 incl. moms. Pr. oplagt m2 jo.

Skotrende, tagrender osv. skal vel osse skiftes.

Vægten på de der brandenburgertagsten skal da nok passe - når nu importøren skriver det!

Isolering koster ca. 25-30 kr pr. m2 for 100 mm tykkelse!

Når du regner skal du huske alt mulig ekstratilbehør. Søm, skruer, tape, klister, fraskæring, brækage, hjælpemateriel, kolde øl osv.
Skrevet af Sitting Bull på 28 dec 2012 21:25
Du drømmer. :o)



Måske

Har målt det nøjagtigt op i dag.

 138 m2 tagflade - Materialeprisen incl. alt ca.kr. 29.000,- ( sten,rygninger,lægter,klemlister,huntonit,isolering,taghætter,rygningsafslutninger,skotrender,tagrender m.v. )

Så kommer der arbejdsløn til vel ca. kr. 40.000,- hvis jeg selv hjælper til.

Bortskafning af asbestholdige plader ca. kr. 10.000,-

Så jeg tager lige en slapper nogle år endnu - renoveringen fra 2010 holder jo stadigt fint

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Der kan jeg (måske) glæde dig med at du kan slippe billigere af med asbestpladerne.

Du vil have ca. 150 stk gamle asbestplader. Som så vidt jeg husker vejer ca. 20 kg stykket. Ialt 3 tons.

Ved anvendelse af trailer med bremse kan du fragte ca. 750 kg ad gangen.

Du lægger en palle i bunden og derovenpå en STORT stykke plastik. Dernæst pålæsses ca. 37,5 stk. gamle asbestbølgeplader hvorom det store stykke plast "wrappes".
Henne på genbrugsen aflæsser de hele stakken - med palleløfteren.
Du smiler og takker!

Det er uden betydning om pladerne er asbestholdige - eller ej!

Jeg har netop gennemført operationen her i Århus Kommune!
Skrevet af Sitting Bull på 13 jan 2013 15:01
Der kan jeg (måske) glæde dig med at du kan slippe billigere af med asbestpladerne.

Du vil have ca. 150 stk gamle asbestplader. Som så vidt jeg husker vejer ca. 20 kg stykket. Ialt 3 tons.

Ved anvendelse af trailer med bremse kan du fragte ca. 750 kg ad gangen.

Du lægger en palle i bunden og derovenpå en STORT stykke plastik. Dernæst pålæsses ca. 37,5 stk. gamle asbestbølgeplader hvorom det store stykke plast "wrappes".
Henne på genbrugsen aflæsser de hele stakken - med palleløfteren.
Du smiler og takker! 
 

Vi afleverede også selv vores plader på genbrugen og som du selv skriver så tager de bare gaffel trucken og løfter dem ned når man har stakket dem på en palle.....

Dog kan man også få "palle kondomer" som passer rigtig ned over..

Meeen... Om man lige kunne nøjes med 750 kg. pr. gang tror jeg ikke jeg gjorde

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Næe.

Men nu er det sådan at når en patruljevogn ikke har for meget at lave!

Så ligger de sig på lur ved genbrugsstationen og nupper dem der kører for stærkt og dem med overlæs!

Og det har de - og vi der kikker på - megen fornøjelse af! :o)
Skrevet af Sitting Bull på 13 jan 2013 16:22
  
Og det har de - og vi der kikker på - megen fornøjelse af! :o)

Se det tror jeg gerne ku være morsomt



EISOE
: Spørger bare, men hvad med græstag??

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 13 jan 2013 16:43


Uha-da-da  - kunne måske være pænt nok - man aaaalt for tungt

Og så har jeg hørt at græs skal slås !

Min naturgrunnd behøver stort set ikke vedligeholdelse - jeg opsøger det ikke

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også