spunsvæg i skel skredet ind på min grund

Hej,

Min nabo og jeg fik os en overraskelse i går morges, da vi opdagede at en spunsvæg på ca 2 meters højde, som jeg formoder står i skel, er skredet (væltet) ind på min grund. Skellet måler ca 15 meter og fliserne, som væggen er opført af, er væltet over et stykke på 6-8 meter. Spunsvæggen fortsætter ind mod en tredje nabo, hvis grund også grænser op mod den højereliggende grund.

Mit hus er bygget i 1954 og i bunden af haven (lang smal grund) er spunsvæg opført af knækkede fliser, som holder på naboens grund, som er fyldt meget op, mens min have i den del ligger ca to meter lavere end hans grund. Hans hus er fra 1965 og jeg formoder spunsvæggen er opført dengang grunden er fyldt op og huset er bygget.

Jeg kender ikke den præcise årsag til at fliserne er skredet ud, men det ser ikke umidddelbart ud til at fundamentet er skredet - derimod er fliserne skredet direkte ud og ligger nu på jorden nærmest som de før lå oven på hinanden. Naboens grund skråner ned mod spunsvæggen og jeg vil tro, der sker et ret stort pres af vand og sne mod fliserne. Ydermere har naboen sat et stakit op med pæle, som er banket ca 60 cm ned umiddelbart ud mod fliserne. Det siger sig selv at et skub på stakittet (eller stormstød) som vi jo havde natten til i går vil skubbe voldsomt på stakittet og kunne vride i fliserne.

Flisevæggen stod nærmest lodret inden den væltede - dermed intet fald ind mod jordsiden.

Ødelæggelser: Udskridningen har ødelagt en del beplantning i min have og derudover ligger der en del jord, som er skredet med fliserne ned.

Og hvem skal bekoste en genetablering?
Umiddelbart kan jeg ikke se, at det er min hovedpine, da væggen jo er opført for at holde på min nabos grund, men jeg kan jo tage fejl.

Min nabo vil tage kontakt til sit forsikringsselskab - så vi må se, hvad de siger og om han/vi kan være dækket derigennem.

Nogen, der har erfaringer fra lignende tilfælde eller blot vil give jeres besyv?

Mvh Claus
Hej, Min nabo og jeg fik os en overraskelse i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af snedkerlim på 03 jan 2013 21:36
Så har jeg snakket med min nabo igen.

Hans forsikring vil ikke dække noget - bortset fra regningen for et besøg fra beredskabsstyrelsen.

Det korte af det lange er at min nabo er indstillet på at bekoste en ny støttemur, som opføres efter forskrifterne.
Hvor finder jeg i øvrigt lidt info om hvordan sådan en støttemur skal opføres?

VH Claus

Jeg tror at din nabo ville blive glad, hvis du hjalp ham med at ryde op.
Et godt naboskab er et og alt.
Lidt opfølgning til jer, der var så flinke at give jeres besyv.

Muren står/ligger stadig som ved udskridningen.
Naboen vedkender, at støttemuren står på hans grund og han har sat sin anlægsgartner på sagen og afholder selv udgifterne.

Jeg har givet lov til at de kan arbejde via min grund og at evt overskydende jord i vist omfang kan jævnes ud over min plæne i den del af haven.

Jeg har snakket med gartneren og han regner med at gå i gang, når jorden atter er til at arbejde med.
Han regner med at lave en løsning, hvor han fjerner en stor del af jorden fra naboens have, laver en form for trappetrin ned mod min have, støber fundament, laver et dræn og igen laver en løsning ved hjælp af knækfliser. Mener han sagde noget i retning af maks 60 cm høj (det er en måneds tid siden ;-) ).
Jeg mener, han sagde, det ville være en god løsning, men ikke helt efter bogen!?

Jeg kunne godt lige tænke mig at høre jeres besyv og vurdering af ovenstående fremgangsmåde, inden arbejdet igangsættes.

VH Claus
Jeg ville insistere på, at der bliver lagt mange drænrør ind i væggen, gerne med udløb på din grund.
Det er en trafik jeg har set brugt i Spanien, hvor man undertiden har 5-6 meter høje støttemure i nyere udstykninger i bjergområder.
Kommer der regnskyl, som dem vi har oplevet i de senere år, bliver vandtrykket meget voldsomt. Her i pastoratet væltede en flere hundrede år gammel, tyk kirkegårdsmur som følge af usædvanligt vandtryk efter et skybrud. Der er nok sket lidt med klimaet af en eller anden grund, hvorfor man nok ikke kun skal holde sig til almindelig kendte teknikker, men tænke lidt utraditionelt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så er der opdateringer på projektet:

Først et par fotos: http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/521

Anlægsgartneren er nu gået i gang med at genopføre støttemuren.
Han fortalte, at da han begyndte at grave ind i terrænet oplevede han, at jorden ikke var fast, overhovedet, men at det er en stor sanddynge med et muldlag ovenpå. Han ville oprindelig have lave muren i to trapper, men det kunne efter sigende ikke lade sig gøre. Nu har han så nedstøbt de fire betonrør - ved ikke om de er en meter lange og opsat rionet bagved, som er støbt. Det skulle give støtte til hele terrasseanordningen, som gartnerens medhjælper mente havde sat sig! Men det er jo ikke mærkeligt, taget de store marksten i stensætningen i betragtning.

Anlægsgartneren vil ikke etablere dræn, da han siger der ikke er fugtproblemer. Det til trods for at der i vinter (for første gang mens vi har boet i huset i snart seks år) stod blankt vand neden for muren , da tøvejret satte ind. Anlægsgartneren siger, jorden er fint tør og vandet sagtens kan trække væk.... ned i min have, formoder jeg...

Jeg har svært ved at vurdere effekten af den støtteanordning, der nu etableres, men jeg er ikke tryg ved at anlægsgartneren har tænkt sig at genopføre muren med knækfliser i samme højde som før og ikke lave nogen dræn. Han har ikke tænkt sig at gøre noget ved muren, hvor den endnu står og han vil ikke etablere ankre ind i skrænten, men lime fliserne og bagstøbe dem og bagefter banke jernrør ned på min side af væggen for at stabilisere den.

Efter min umiddelbare vurdering er denne fremgangsmåde ikke i overensstemmelse med gældende regler for støttemure og jeg må min egen indsigt er begrænset.
Jeg kunne godt tænke mig at få et par vurderinger fra jer andre og gerne med forslag.
Jeg er naturligvis interesseret i at være rimelig og bevare et godt naboskab.I kan jo desuden se, der arbejdes fra min grund.

Naboens hus er i øvrigt sat til salg og en støttemur er ikke omfattet af en ejerskifteforsikring...
Jeg kunne på sigt godt tænke mig at etablere et skur nedenfor væggen og vil i øvrigt godt være fri for at seancen gentager sig om 5-10-15 år...

VH Claus
Det er jo flot at mene, at der ikke er fugtproblemer, når vi nu ved, at der vil komme flere ekstreme skybrud.
Jeg har oplevet et mindre skybrud, hvor der kom 110 mm på 2 timer. Det var meget overraskende og utroligt. Det er jo overgået flere andre steder, men det var tilstrækkeligt for mig. Henne på kirkegården væltede en flere hundrede år gammel kirkemur, for vandet stemte op bag ved den. Hverken her eller kirkegården er vandlidende, men det kan det hurtigt blive ved et sådant skybrud.
Ved at lime og bagstøbe knækfliserne opnår han at spærre vand fra et skybrud inde bag ved mure, helt i stil med den oven for omtalte kirkemur.
Det vil ikke hjælpe en disse at sætte nogle betonrør ned i angiveligt sand. Så skal de da voldsomt langt ned, hvis de skal kunne tage det bræk, som mange tons pladder vil give.
Jeg ville i dit sted insistere vildt meget på at få lagt grundigt med dræn ned, dog ikke med udløb der, hvor du vil bygge skur, evt. o 2 plan, alt efter hvor høj støttemuren bliver.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
For mit vedkommende, lyder det mere som om din nuværende nabo har en skjult dagsorden, det skal bare laves så billigt som muligt ( den omtalte byggeplan ) Hvis han aligevel flytter, så kan næste ejer få lov til at slås med problemet.
Det var nok værd at overveje at lade en fra komunens tekniske afdeling komme ud og vuderer omfanget af det byggeri, for selvfølgelig skal der dræn og ankre ind i naboens have, det kan ikke passe at du skal lægge jord til diverse søjler o.s.v.
Hej Claus.

Jeg tror du er nød til at bide i det sure æble og købe dig til noget professionel rådgivning.
Ingen tvivl om der er mange her på siden der rådgiver efter bedste evne.. men er det nok??
Jeg tror at det vil kræve en besigtigelse af en fagmand for at vurdere hvad der skal til for at lave en holdbar løsning!
Om det også kræver en geoteknisk undersøgelse ved jeg ikke, men måske.

Så mit råd til dig er at du finder en rådgivende ingeniør der kan og vil rådgive dig i sagen. Han/hun vil desuden have et rådgiver ansvar der måske (forhåbentligt ikke) kan bringes ind hvis det senere går galt... Og du har et reelt modsvar til anlægsgartneren, der i min verden ikke ved specielt meget om stabiliteten i skrænter!!

At de stål søjler han vil banke ned udenpå knækfliserne vil stabilisere er der ikke meget tvivl om, men hvor meget?? Og så er det jo ikke noget der gør det kønnere på nogen måde! Og hvis jeg ikke tager fejl ender de med reelt at stå på din side af skel.. og hvem skal så vedligeholde disse.. eller skifte den ud når de ruster... og lave anden vedligehold!!

Håber du vil fortsætte med at følge op på sagen.

MVH Njord
Helt enig med Njord!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis