spunsvæg i skel skredet ind på min grund

Hej,

Min nabo og jeg fik os en overraskelse i går morges, da vi opdagede at en spunsvæg på ca 2 meters højde, som jeg formoder står i skel, er skredet (væltet) ind på min grund. Skellet måler ca 15 meter og fliserne, som væggen er opført af, er væltet over et stykke på 6-8 meter. Spunsvæggen fortsætter ind mod en tredje nabo, hvis grund også grænser op mod den højereliggende grund.

Mit hus er bygget i 1954 og i bunden af haven (lang smal grund) er spunsvæg opført af knækkede fliser, som holder på naboens grund, som er fyldt meget op, mens min have i den del ligger ca to meter lavere end hans grund. Hans hus er fra 1965 og jeg formoder spunsvæggen er opført dengang grunden er fyldt op og huset er bygget.

Jeg kender ikke den præcise årsag til at fliserne er skredet ud, men det ser ikke umidddelbart ud til at fundamentet er skredet - derimod er fliserne skredet direkte ud og ligger nu på jorden nærmest som de før lå oven på hinanden. Naboens grund skråner ned mod spunsvæggen og jeg vil tro, der sker et ret stort pres af vand og sne mod fliserne. Ydermere har naboen sat et stakit op med pæle, som er banket ca 60 cm ned umiddelbart ud mod fliserne. Det siger sig selv at et skub på stakittet (eller stormstød) som vi jo havde natten til i går vil skubbe voldsomt på stakittet og kunne vride i fliserne.

Flisevæggen stod nærmest lodret inden den væltede - dermed intet fald ind mod jordsiden.

Ødelæggelser: Udskridningen har ødelagt en del beplantning i min have og derudover ligger der en del jord, som er skredet med fliserne ned.

Og hvem skal bekoste en genetablering?
Umiddelbart kan jeg ikke se, at det er min hovedpine, da væggen jo er opført for at holde på min nabos grund, men jeg kan jo tage fejl.

Min nabo vil tage kontakt til sit forsikringsselskab - så vi må se, hvad de siger og om han/vi kan være dækket derigennem.

Nogen, der har erfaringer fra lignende tilfælde eller blot vil give jeres besyv?

Mvh Claus
Hej, Min nabo og jeg fik os en overraskelse i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart tvivler jeg på der andre end de to naboer til at betale, de ejer jo det omstridte område...
Og lur mig om det ikke skulle være et fælles ansvar....
Jeg gætter på det er en støttemur der er sat i enighed mellem de daværende ejere og de nye ejere der jo er på begge sider af skellet formodentligt har en fælles forpligtigelse i at vedligeholde og nu genopbygge...
At det var bygget forkert fra starten gør nok ikke det store.. det har trods alt stået længe og ingen entreprenør / selvbygger vil kunne længere drages til ansvar for fejlen.

Ejerskifteforsikringer hænger jo KUN på huset, de nævnte bygninger.... Så den er da også udenfor alm rækkevidde...
Så jeg har lidt svært ved at se nogen forsikring der skulle dække noget som dette...

Der følger jo et stort ansvar med at være hus ejer.... Og det handler ikke kun om at rydde for sne.. Vedligeholdelse er et punkt mange glemmer... Og det kan så koste i længden!!

Mit hus er kun 10 år gammelt, men der er da skiftet ud af hvidevarene.. og jeg er ikke den eneste der har gjort det på vejen...
Jeg nyder det ikke men har da stadig lavet udskiftninger af kogeplade, opvaskemaskine og ovnen er indkøbt og venter på en udskiftning... Der er en reservedel liggende til køleskabet der også skal skiftes hvis døren skal fortsætte med at virke!!

MVH Njord

MVH Njord
 Jeg stikker lige en bemærkning ind her, og vil sige at med mindre din nabo en dag vil vågne op liggende nede i din have med et hus hen over sig, må han hellere få fingrene ud af klysset. Det der kræver en større udgravning og nedstøbning af en betonmur med stræbere bagud, måske også ind i din have.

Uha da da det bliver dyrt for din nabo 
Selvfølgelig er der noget, der hedder godt naboskab, vedligehold mm., men hvis en tidligere ejer af naboejendommen, ifølge mit hus' tidligere ejers søn, har opført støttemuren på sin grund på eget initiativ (før var der en skrænt) og den tidligere ejer af mit hus ikke var interesseret i muren, har jeg lidt svært ved at se at det er mit ansvar at vedligeholde muren - og hvordan?, idet presset fra nabogrunden har skubbet muren ud.
At nabohaven sidenhen er lavet om og det tyder på at der er lagt yderligere jord på og oprettet stensætning af marksten har ikke just gjort belastningen af muren mindre.

Jeg har tænkt mig at føre en konstruktiv dialog med min nabo og vender tilbage. Kommunen har lukket mellem jul og nytår, så de kan ikke bidrage med supplerende oplysninger og umiddelbart er der ingen synlige skelsten!

VH Claus
Håber du vil følge op med hvad der ellers sker i sagen og hvordan det ender med læsningen bliver.
Og følg endelig op med billeder af sagen.

PS skel sten er ikke specielt udbredte, men derimod nogle stålrør med et lille skelmærke nittet fast :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hvis der ikke er indgået nogen aftale om en støttemur, kan du vel i grunden være ligeglad?
Du har da ingen gavn af en sådan mur, tvært imod. Det må være din nabos problem, hvis han vil have denne mur. Det er ham, der får flere anvendelig m2 ud af projektet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det første du skal gøre, er vel venligt at bede naboen om at fjerne alt hvad der skredet ind på din grund.

Venlig hilsen
Knud
Skrevet af knudr på 29 dec 2012 18:08
Det første du skal gøre, er vel venligt at bede naboen om at fjerne alt hvad der skredet ind på din grund.

Lad nu lige det nye år komme igang, inden der skal ske mere, så får i mulighed for at få komunen eller hvem det nu skal være, alt andet er jo bare tanke spind og spild af tid.
Så har jeg snakket med min nabo igen.

Hans forsikring vil ikke dække noget - bortset fra regningen for et besøg fra beredskabsstyrelsen.

Det korte af det lange er at min nabo er indstillet på at bekoste en ny støttemur, som opføres efter forskrifterne.
Hvor finder jeg i øvrigt lidt info om hvordan sådan en støttemur skal opføres?

VH Claus
Der skal du nok have en rådgivende entrepenør ud og se på de faktiske forhold, for at kunne få den rigtigt sat op
Og så var det måske en mulighed at få tinglyst hvem der ejer og skal vedligeholde muren, så der ikke er tvivl næste gang den styrter ned.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis