Krybekælder, efterisolering eller ej?

Hej,

Jeg har et ældre(1957) hus, - som er blevet efterisoleret med 100 mm under gulvet, - men der er stadig 30-50 cm luftrum.

Jeg har læst mig til at det kan lade sig gøre at fylde dette tomrum med Polystyren, men hvad med de gamle bjælker? - vil de ikke rådne?

Jeg har overvejet dette kraftigt, da der er foretaget mange andre isolerings og besparelses tiltag, men gulvet er stadig KOLDT.

er det en OK idé?

Nogen der ved hvor(på Lolland) man kan leje en maskine til at puste dem ind med?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må som udgangspunkt ikke fylde din krybekælder op med noget som helst, da du derved spærre for den ventilation der må være der nu.

Du kan efterisolere krybekælderen, men mit råd vil til enhver tid være at etablere terrændæk, og dette kan evt, gøres med en polystyrenløsning uden betonstøbning.

Når man efterisolerer mod en krybekælder, ændrer man balancen i denne, og der opstår ofte skimmelsvampeproblemer her.
Hej Orla,

Tak, men så er det jo en alle tiders idé med Polystyren, - og nej, der er ikke beton, blot noget der en gang var et klaplag.

Dog, - da jeg brækkede gulvet op, var der HELT TØRT, det støvede i hvert fald kraftigt, da jeg underbandt og lagde isolering ned mellem bjælkerne. :-)

Jeg har ikke problemer med "vand", - idet jeg ligger relativt højt, så regnvand løber væk fra huset, og har aldrig haft vand stående i op til flere meter fra huset, efter meget kraftige regnskyld.

Jeg ser mit projekt lidt sådan:

Fjerne luftventilerne, en ad gangen, - blæse Polystyren ind, lukke dette hul, - videre til det næste, fylde denne luftventil, - og så videre.
Dem der reklamerer for denne løsning, skriver også om slanger til at fjerne evt. fugt, og afskærmning mod Radon, - ved du noget om dette?

Da vi er over pensionsalderen, - skal det "kun" holde max ca. 20 år, - og hvad der sker herefter, - er arvingernes "problem" :-)

Tror du denne løsning kan "holde" i de år, - og tror du det vil give os "varme" gulve?


Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
uden at ville forholde mig til om man kan bruge flamingo eller ej i krybekælder (da jeg ikke ved ret meget om dette område)
Kan jeg dog sige, at bliver det aktuelt, behøves der igen speciel udstyr.
Min bror havde for en del år siden et hus hvor vi selv gjorde det under noget af huset,
Da det kom i store sække (250l+) var det lige til at hælde ned i hullet efter et optaget gulvbræt, og fordele derfra med en alm hobby
kompressor.

Men, som sagt, jeg vil ikke gøre mig klog på om det er en rigtig løsning eller ej, det vil jeg overlade til de klogere ;-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hvem eller hvilket firma er: "Dem der reklamerer for denne løsning"?
http://www.papiruld.dk/Isolering_af_krybekaelder.htm
nederst på siden

Og, Martin, - tålmodighed er en dyd
for, - skulle jeg bruge en hobby  kompressor, - skulle jeg brække mit nyanlagte gulv op igen, mindst 6 steder....

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Annonce
Ved du hvad Orla, -

Det der, det er sku villedende, - jeg troede at man blev vejledt her.

Hvordan kan du sige det der, når papiruld.dk skriver at de gør det?

Hvis du har ret, - så er de jo out of bussines i løbet af et par måneder, ikke?

Så, - hvordan kan du komme med din påstand?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Nu skrive Orla jo at det KAN gå galt!

Selvfølgelig kan det lade sig gøre - hvis man udfører de rette foranstaltninger til at sikre kælderen fremadrettet. En krybekælder der har stået upåklageligt over en lang årrække, har oparbejdet den rette balance mellem fugt, varme og ventilation hvorfor man som udgangspunkt ikke skal efterisolere da nye forhold medfører ugunstige betingelser. En professionel isolatør kan gennemskue disse forhold og udarbejde en fornuftig løsning der tager højde for fugt og deslige fremadrettet sikre mod opstigende radon. Ved at tage din håndkompressor og gå ukritisk i krig, så kompenseres der ikke for disse forhold hvilket kan give problemer på den lange bane.

 Certificeret Statiker

Da vi købte hus for over 30 år siden, var der slet ingen isolering i gulvet.
Jeg fik ret hurtigt isoleret med 100 mm (uden dampspære), det gik fint i mange år, men for et par år siden var gulvet i to værelser, pilråddent strøer og det hele var ormædt.
Alle ventiler var fri, og krybekælderen var utrolig støvet, så jeg havde ikke forestillet mig at den var for fugtig.
Så selvom det tilsyneladende går fint, kan problemerne indhente en over tid.

Jeg har nu fået nyt trægulv, med dampspære ( og mere isolering), samt 6 stk extra udluftningsventiler.
mvh jens
Som Ingeniøren skriver: Nu skrive Orla jo at det KAN gå galt!

Prøv at spørge dit bygningsforsikringsselskab om hvad de synes, inden du får foretaget operationen!

Der findes sikkert seriøse folk indenfor papiruldbranchen, men jeg har nu også oplevet dem useriøse, og direkte isoleret med papiruld hvor det ikke er tilladt.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis