Loftisolering og nu skimmelsvamp

For 1,5 måned siden fik jeg isoleret i etageadskillelsen med papiruld til mit uudnyttet loft. Der blev ikke sat dampspærre op da det jo var papiruld. Jeg tog billeder at hele undertaget og nu når jeg sammenligner kan jeg se at der er opstået en del svamp på undertaget over vores badeværelse. Vi lufter altid grundigt ud efter bad. Røret som går op igennem taget er faldstammen.

Kan jeg pådrage isolerings-firmaet at udbedre skaden? Jeg går ud fra at der som minimum 
skal installeres dampspærre i loftet af badeværelset. Eller hvad? Jeg har ikke kontaktet firmaet endnu, for jeg vil gerne vide hvordan sådan noget normalt håndteres.


For 1,5 måned siden fik jeg isoleret i... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har altid ret, også det jeg siger til konen.

Men altså kan være jeg ser forkert på billedet, men for mig ligner det bare selve røret slutter mit i rummet og ikke går ud i det fri, hvilket jo vil give meget koncentreret og lokalt kondens/fugt, selvom der er meget udluftning, selvom han selv nævner det er begrænset hvor meget der er.

Be Smart - Not Stupid..

Det ser ud som om røret ikke er ført gennem taget, og jeg går ud fra at det er en kloakudluftning.
Der vil komme fugt op af røret og kondensere på den kolde tagflade.
Dette bliver forstærket af at du har fået isoleret, så der ikke kommer varme nedefra mere til at hjælpe med udtørringen.

Rådgivning herfra:

Læs SBI Anvisning 224 (Fugt i Bygninger)
Før kloakudluftningen til fri via taghætte (ved rygning)
Etabler udluftning langs tagfod jævnt fordelt.
Etabler udluftning ved tagrygning jævnt fordelt.
Udfør en skimmelsvampesanering på det inficerede område med skimmelvækst.
Etabler en tæt dampspærre i badeværelset.
Enig med Nautrup (som altid, så godt som :-))
Dejligt forum med så mange gode mennesker samlet. Jeg har mere info. Det er et støbejernsrør som er ført helt ud igennem taget med tilhørende taghætte. Jeg gætter på det må være utæt og at dette ikke tidligere har været et problem da loftet var varmere.

Vil det ikke være en løsning at skærer faldstammen over i loftet at mit badeværelse og at installere en vacuumventil?

Øv-bøv Lyst.

Jeg tror sgu' du tog fejl!!!  x3

@Stigman
Har du ikke no'en komentarer til bemærkningerne om loftbeklædning i badeværelset, ventilationsforholdene samt de der vindpap-haløjsaer som jo godt kunne stå lidt pænere? Nu hvor de bliver vist på landsdækkende farvefotos!

Skrevet af Sitting Bull på 16 dec 2012 23:17

Øv-bøv Lyst.

Jeg tror sgu' du tog fejl!!!  x3

@Stigman
Har du ikke no'en komentarer til bemærkningerne om loftbeklædning i badeværelset, ventilationsforholdene samt de der vindpap-haløjsaer som jo godt kunne stå lidt pænere? Nu hvor de bliver vist på landsdækkende farvefotos!



Troede ski jeg havde den der.. , Men selvom den ikke slutter i loftet, kan min kommentar jo stadig være rigtig, ang. der mangler ventilation, samt pga. isolering er kondens fra det varme rør mod den kolde luft mere lokalt.

Så delvist ret kan jeg have.

Be Smart - Not Stupid..

Er der osse kondens på støbejernsrøret?
Hvad er det for en type loftbeklædning i badeværelset?
Er det de papstykker du kalder vindpap?

Ja
Forskalling og pudset loft
Ja
Og det er ikke taget der er utæt ude fra, en knækket tagsten, revnet tagplade???

Hvis elendigheden skulle skyldes kondens på udluftningsrøret, ville fugten vel samle sig over stedet? Her ses mug nærmest helt ud til tagrendeniveau.


Med venlig hilsen
ktm

 

Godt så.

Hvis loftet i badeværelset er puds på forskalling så er det i nogen/vis/høj grad dampspærende!

Så hvis vi liger tager ktm's "indvending" med så er sagen vist ved at være opklaret.

Og det kan være svært at finde en undskyldning for IKKE  i første omgang at få isolert det rør og tjeket taget og inddækningen for utætheder.

Vi ser frem til det færdige resultat! 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis