Dårlig cirkulation - igen

Hej

Jeg har (igen) problemer med cirkulationen. Hvor det tidligere (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/172266) primært var det varme vand, der drillede, er det nu radiatorerne der ikke vil lege med.

Helt kort fortalt: der er tale om et oliefyrsanlæg, hvor kedelvandet cirkulerer til varmtvandsbeholderen og til radiatorerne. Det er lige nu indstillet sådan at det effektivt sidder i serie, således at kedelvandet først løber igennem varmtvandsbeholderen og derefter til radiatorerne. Der er 1,5 - 2 bar tryk på anlægget, kedelvandet ligger omkring 65 grader, alle radiatorer er udluftet efter alle kunstens regler, og der er masser af varmt vand. Problemet er, at radiatorerne kun bliver sporadisk varme. Dvs. som oftest er der fin varme i radiatorerne på 1. sal og i et par stykker i stuen, mens et par andre radiatorer tilsyneladende skiftes til at blive varme.

Jeg har nørklet med radiatorventilerne, for at løsne dem, osv. så jeg mener ikke at dette kan være problemet.

Hele dagen idag har der kun været varme i 2 radiatorer, selvom alle andre ventiler stod helt åbne. Som eksperiment lukkede jeg så for de 2 varme, og ½ time efter er der varme i alle de andre radiatorer, på nær én.

Cirkulationspumpen er kun ca. 4 år gammel Grundfos Alpha 2 og jeg har vist forsøgt med alle mulige indstillinger af den. Lige nu kører den på maks effekt.

Nogen gode bud på, hvad der kan være galt?

Med venlig (og lidt kold) hilsen,
Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Jeg har (igen) problemer med cirkulationen.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvad med at prøve at af montere en at radiator ventilerne også sætte en slange på ud til et afløb også simpelthen skyl hele anlægget igennem på den måde finder du ud af om der er gennemgang i rørene

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Glædelig jul!

Varmen er nu tilbage

Efter ganske mange gange udluftning, hvor jeg flere gange startede forfra med fuldstændig aftapning af vandet og efterfølgende ny påfyldning og udluftning, så blev min konklusion at det ikke kunne være luft. Jeg havde hele tiden antaget, at det problem, som jeg havde for et par måneder siden, som skyldtes dårlig cirkulation gennem varmtvandsbeholderen, var blevet løst; men nu måtte jeg efterprøve det igen. Så jeg skilte tingene ad, så jeg igen kunne komme til at skylle igennem varmtvandsbeholderen alene, og det viste sig hurtigt, at vandet ikke løb nær frit igennem. Efter rigtig meget gennemskylning begyndte det at løbe bedre, så jeg samlede det hele igen, påfyldte vand, og udluftede grundigt. Nu er varmen tilbage.

Og så til det næste naturlige spørgsmål: hvad kan det mon skyldes, at kedelvandets gennemløb af varmtvandsbeholderen bliver tilstoppet? Og hvad kan man gøre for at undgå at det sker igen?

Tak for al jeres hjælp!

- Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Thorsten..
Fedt at du har fået det til at virke.. Syntes dog det må være lavet på en noget mærkelig måde hvis det vand til dine radiatorer SKAL passere varmvandsbeholder.. Men pis med det.. det virker.. du har varme..det blev ski jul ;-)
Mvh jan
det ville nok være en ide med en sløjfe til varmvandsbeholdern så den er selvstændig,
sådan der vil du jo ikke have ,meget varme hvis 1 eller flere har været i bad

facaderenser 

mvh
Niels

@Niels: det har du jo principielt ret i, men vi har nu aldrig oplevet problemer i den retning - mærkeligt nok.

Den helt rigtige løsning er vel, som du skriver, selvstændige sløjfer til hhv varmt vand og radiatorerne. Hver sløjfe bør vel så, ideelt set, være reguleret på baggrund af returvandstemperaturen, eller hvad?


mvh
Thorsten
Annonce
På mit anlæg hjemme sidder der en termostat på retur efter varmvandsbeholderen

fremløb fra fyr går i 2 = 1 til varme og 1 til vandvarmer som så kan reguleres på retur via termostat.
nu ved jeg ikke hvor stor din varmvandsbeholder er, men eks hvis den blir tømt af 2 personer er i bad
skal der en del energi til at få den op i temperatur igen, og i den tid vil vandet der løber i radiatorer være en del koldere
hvilket jeg vil tro kræver mere energi efterfølgende ?

facaderenser 

mvh
Niels

Jeg skylder en endelig opfølgning på denne tråd.

Jeg endte med at få en VVS'er ud. Han fik straks mistanke til de sorte nylon/gummi rør som udgjorde en del af forløbet mellem fyret, varmtvandsbeholderen, og cirkulationen. Og det viste sig da også at selvom den udvendige diameter på disse rør er ca. 22 mm, var den indvendige diameter skrumpet ind til 2-3 mm. Rørene blev udskiftet og det hele kører fint igen.

Mvh
Thorsten


mvh
Thorsten
Tak for opfølgningen!
Den glemmes tit.

En usædvanlig fejl. Den skriver vi bag øret!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis