Dårlig cirkulation - igen

Hej

Jeg har (igen) problemer med cirkulationen. Hvor det tidligere (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/172266) primært var det varme vand, der drillede, er det nu radiatorerne der ikke vil lege med.

Helt kort fortalt: der er tale om et oliefyrsanlæg, hvor kedelvandet cirkulerer til varmtvandsbeholderen og til radiatorerne. Det er lige nu indstillet sådan at det effektivt sidder i serie, således at kedelvandet først løber igennem varmtvandsbeholderen og derefter til radiatorerne. Der er 1,5 - 2 bar tryk på anlægget, kedelvandet ligger omkring 65 grader, alle radiatorer er udluftet efter alle kunstens regler, og der er masser af varmt vand. Problemet er, at radiatorerne kun bliver sporadisk varme. Dvs. som oftest er der fin varme i radiatorerne på 1. sal og i et par stykker i stuen, mens et par andre radiatorer tilsyneladende skiftes til at blive varme.

Jeg har nørklet med radiatorventilerne, for at løsne dem, osv. så jeg mener ikke at dette kan være problemet.

Hele dagen idag har der kun været varme i 2 radiatorer, selvom alle andre ventiler stod helt åbne. Som eksperiment lukkede jeg så for de 2 varme, og ½ time efter er der varme i alle de andre radiatorer, på nær én.

Cirkulationspumpen er kun ca. 4 år gammel Grundfos Alpha 2 og jeg har vist forsøgt med alle mulige indstillinger af den. Lige nu kører den på maks effekt.

Nogen gode bud på, hvad der kan være galt?

Med venlig (og lidt kold) hilsen,
Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Jeg har (igen) problemer med cirkulationen.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kan skyldes "bare" luft, så bliver jeg glad. Jeg giver det et forsøg (eller mange) i morgen


mvh
Thorsten
??????????????????????????????????????????????????????????
Mvh Jan
ku da være fint med en respons, nu du har modtaget gode råd fra de venlige mennesker,
virker skidtet ?

facaderenser 

mvh
Niels

Undskyld jeg ikke fik skrevet en status efter weekenden - den kommer her ledt forsinket.

Jeg brugte rigtig meget tid over flere dage på at forsøge at lufte ud i systemet. Pumpe slukket, holdt trykket oppe, udluftede/tappede vand fra alle radiatorer. Gentog processen mange gange. Nogle få gange kunne jeg rent faktisk konstatere at der kom luft ud, men for det meste virkede det bare som vandaftapning. Resultat: det har ikke ændret en dyt på varmen

Jeg ser 3 mulige forklaringer:
1. Jeg gør et eller andet forkert, sådan at luften i systemet ikke kommer ud.
2. Jeg gør det rigtigt, men der skal endnu mere til. Og jeg fortsætter gerne processen, hvis det er dét der skal til.
3. Der er noget helt andet galt.

Foreløbig tak for hjælpen! Jeg er stadig meget lydhør overfor nye idéer.

- Thorsten


mvh
Thorsten
Annonce
Hej. Rigtig trælst når der er bøvl med varmen.
Har selv været ved at gøre mit anlæg brugbart. Dvs udskifting/fjernelse af rustne rør og unødvendige stikledninger. I den forbindelse sørgede jeg for at få monteret luftskruer et par steder hvor jeg mente der kunne være brug for dem. Det er et etplans hus, hvor alle rør er ført på loftet. Efter påfyldning af vand og udluftning gik der også lang tid hvor der stille og roligt ophobede sig luft ved pumpen. Tror det tog et par måneder hvor jeg med nogle dages mellemrum stoppede pumpen og luftede ud, påfyldte en smule vand osv.

Du har åbenbart både stueplan og 1. sal. Hvor er rørene ført? Er de over eller under radiatorerne? Er der nogle steder på rørene hvor luften kan samle sig? Har du mulighed for at lukke dele af anlægget af? Har du tryk- eller åben ekspansion? Sidder der evt. udluftningsskruer på rørene på de højeste steder?

Jeg synes også det lyder til at det er luft der er problemet (hvis da rørene ikke fulde af snavs, men hvor skulle det komme fra?).
Hvis der ikke har været ret meget luft i radiatorerne tyder det på at der kunne være nogle "løkker" på rørene hvor luften kan samle sig.
Jeg ville gribe det an på den måde at lukke for alle radiatorer undtagen een, hvor jeg ville pille selve termostaten af, for at sikre flow. Køre med pumpen nogle minutter og så lufte ud på den pågældende radiator. Det kunne måske drive luften ud, hvis det skulle have samlet sig i rørene.
Men ellers er det svært at rådgive yderligere.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg ville gøre på den måde Kermit foreslår.
Fuld styrke på pumpen og så se om radiatorerne enkeltvis kan varme.
Kan de det, så er det din cirkulationspumpe der bare slet ikke formår at cirkulere godt nok.

Når jeg starter mit anlæg op efter sommeren, er det af og til, at det er meget svært at få gang i det hele, som godt nok er ganske omfattende. Så står den på fuld skrald, trin 3 ud af 3 i et par dage, hvorefter jeg kan gå ned på nogen gange 1 ud af 3.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak! Nu ved jeg hvad jeg skal lave i weekenden. Opdatering følger ;-)


mvh
Thorsten
Har nu forsøgt igen-igen med udluftning - faktisk ad 2 omgange - ingen held.

1. omgang kørte jeg alle radiatorer igennem igen og udluftede - selvom jeg ikke fik noget luft ud nogen steder.

2. omgang valgte jeg at lukke alt vandet ud af systemet og starte forfra. Udluftede alle radiatorer flere gange, fuld skrue på pumpen efterfølgende. Jeg får stadig bare den samme svage varme på et par radiatorer

En ting der undrer mig temmelig meget: efter jeg tappede alt vandet af og fyldte på igen kunne jeg tydeligt høre at der kom luft ud af udluftningsventilen over fyret, og det virker ganske normalt og korrekt. Jeg har til gengæld fået nærmest ingen luft ud når jeg har udluftet radiatorerne. Jeg ville have forventet i hvert fald lidt luft rundt omkring, men nej. Virker det ikke underligt? Giver det anledning til andre idéer?

Tak!
Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Thorsten..
Tror du er nødt til at få fat i et manometer med en lille stump slange..
Mål efter pumpen, før pumpe... efter 3 vejsvantil, på begge sider..
som før skrevet er jeg sikker på der ikke løber nok vand gennem dit anlæg.. vil rigtig gerne vide dit tryk på fremløb, samt retur, til dine radiatorer..
Kan du måle det ??
Mvh Jan
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis