STM Vinduer Tinium 2020 Træ/Alu erfaringer

Hej,

jeg søger andre som har købt STM Vinduer Tinium 2020.

Jeg har købt og fået monteret disse vinduer og dører men er meget skuffet over kvalitet, overflade og finish på alle elementer.

9 ens vinduer, 1 vindues parti og 4 forskellige dører.

..et par Billeder fra aflevering

- Jeg har så dertil været uheldig med den Tømrer & Byggevirksomhed som har leveret/monteret. Den dårlige montering skyldes ikke STM Vinduer A/S

- Har senest haft privat Syn & Skøn til at lave en vurdering som bekræfter fejl og mangler

Derfor hører jeg gerne fra andre i samme situation.

Hilsen

Ole
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej, jeg søger andre som har købt STM Vinduer... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var Tinium 2+ altså Træ/Alu vinduer med 2 lags termoruder..

Vi monterede både pladedøre, terassedøre, fastkarms vinduer med sprosser lod og vandret, sidehængte vinduer med sprosser og top hængte badeværelses vinduer... kort sagt alle versioner af deres vinduer...!

Det kunne tyde på de har haft en sjusket medarbejde til at samle dine vinduer. Hvorfor du har været så uheldig finder vi nok aldrig ud af.

Jeg undre mig deres service mand køre derfra hvis du stadig kan på pege fejl.. var det ikke en ide at få dem ud igen og så gå med rundt og pege på fejlene... evt. gennemgå dem sammen inden han køre igen..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Nu det desværre ikke kun vinduerne.. eftersom Syn & Skøn mente alle dører skulle retur til fabrik.
Omkring Service er vi helt enige og på trods at det blev forsøgt flere gange står jeg stadig med fejl og mangler på 14 elementer. Eftersom det er tømren som har stoppet dialogen peger jeg ikke fingre af fabrik. Derfor har jeg ingen anden udvej end et ankenævn.
- undre mig dog stadig over det som fabrikken har leveret og har set nogle af de samme fejl et andet sted.
De billeder vi ser, er det efter skaderne er udbedret ?
Delvist - noget er rettet. Dvs. overflader manuelt slebet ned på stedet, spartlet og malet op med pensel.
Nogle mekaniske fejl er forsøgt rettet med mere eller mindre held. Dvs. ved at trække i vinduer er afstand til vindueskarm forbedret. Vindueslister er forsøgt forbedret
Her er eksempler som ikke er udbedret fra lige før sneen faldt..

Billeder

Noget af det viser monteringen og manglende dampspær/isolering efter nedtagning af mur.

Med udgangspunkt i skriftligt tilbud - kr. 153.475,- incl. moms
har Syn & Skøn foretaget juli 2014 påvist fejl og mangler for kr. 75.000,- incl. moms
Syn & Skøn er afholdt af anset Ingeniør på foranledning af Retten i Odense.

Det skal dertil bemærkes at.. citat :
"Skønsmanden kan ikke ud fra det foreliggende og de muligheder som er til rådighed, besvare om de leverede og monterede STM's vinduer og døre opfylder BR2020's krav til vinduer, fordi der bla. ikke foreligger test resultater for tæthed og termografi rapport af de testede vinduer som grundlag for udstedelsen af Energimærkecertificat eller det har været muligt for skønsmanden, på stedet, at teste vinduer og døres tæthed bla. i blæsevejr"

Annonce
Stadig bøvl?

Mvh. Christian M

ja, da - "bøvlet" er da aldrig sluttet.
- et år 2012/2013 med Byggeriets Ankenævn, hvor Syn og Skønsmands udvalgt blev:
Bøje Sørensen, Bøjsø Vinduer.. der selv er involveret i en Vinduesfabrik i Jylland.
Han har tilmed siddet i Vinduesindustriens bestyrelsen... sammen med den nuværende næstformand Henrik Eriksen, STM Vinduer A/S
Selv med ham som Syn og Skønsmand var der fejl og mangler, men sjovt nok kun for kr. 15.000,- incl. moms.
- På trods af min protest og ovenstående - mente Byggeriets Ankenævn ikke Bøje Sørensen var inhabil.

Da jeg ikke kunne anderkende kendelse i Byggeriets Ankenævn grundet ovenstående, gik der 1 måned efter kendelsen hvorefter jeg blev stævnet for ikke at betale restbeløbet på kr. 35.000,- .. altså de 53.000,- minus 15.000,-

Det har så taget et lille år igen, hvorefter status er at jeg står tilbage med de samme dårlige vinduer og døre - den dårlige montering.. og advokatomkostninger.

Hold nu kæft hvor er det langt ude... Hvad sker der for at han ikke bliver vurderet som inhabil. Lidt sjovt vi lige snakker om STM. Er pt igang med et stort projekt med udskiftning af vinduespartier i 18 boligere. Spændende hvor mange ting der kommer ved syn, når vi er færdige.

Mvh. Christian M

- jeg syntes måske også det er påfaldende at han ikke selv trækker sig, og lader en anden lave den vurdering.

Gennem tiden har jeg været i kontakt med lidt forskellige personer - og der tegner sig et mønster omkring vinduesbranchen, dokumentation og andre ting.
Jeg har ved kontakt og selvsyn set andre eksempler, men vil ikke drage dem ind i dette åbne forum.
Der foreligger også flere ubesvarede spørgsmål trods flere Syn & Skøn vurderinger.... bl.a. at man som boligejer er pålagt at følge Bygningsrelementet.. der udspringer af Byggeloven.. altså en lov. Ikke en anbefaling, eller henstilling.. en lov.
Når en lov for færdsel pålægger dig at køre 50 km/t eller efter forholdene, så er ingen i tvivl. Men når det handler om en ramme af træ/plast/metal, hvori der sidder en glasplade.. så der ingen som kan tage stilling. 

Iøvrigt er det.. ufint at efterlade bygherre, eller Tømrermester med uløselige problemer.. blot fordi man er producent. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også