Lav selv snekæder til traktor?

Hejsa alle

Nååh så kom den første rigtige sne i år = vi har 300M privatvej med 50cm sne i driver :/ Nu kan vi så vælge at holde bilerne oppe for enden og gå de 600m vej ned til vores huse, eller prøve at rydde sneen

Nå men vi prøvede igår, og jeg har en gammel Deutz med frontlæsser, hvilket jo er fint, men det har jo tøet og frosset, så under sneen er der is :/ = en traktor der sætter sig fast hver 5. minut

Nå Men hvad er fremgangs metoden her? Er der nogen der har prøvet at lave deres egne snekæder til en traktor? Jeg tænker at man kan lave det med nogle kæder, og nogle øskner.. Burde det ikke være muligt?

Erfaringer modtages med kyshånd, gider sq ikke gå ned til mit hus de næste mange mdr

Mvh
Morten

Mvh

Morten

Hejsa alle Nååh så kom den første rigtige sne... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
der sker ikke noget ved at gå under en bar i tryk
Hey.

Lyder som et fint lille projekt du er gået igang med.
Men ang larvefødder så glem det.. du har hurtigt smidt 80.000 efter den ide. Og du vil højst sandsynligt have svært ved at dreje med traktoren bagefter.
Ang dæktryk. Lavt tryk vil give dig større trædeflade og dermed vil det øge betragteligt hvor meget du står fast.. Nogle moderne traktorer har automatik luftsystem på hvor de lukker luft i dækket når de skal på vejen og luft ud af dækket når de kører i marken. MEN... Dine dæk er højst sandsynligt gamle. Og slidte. I et helt nyt dæk beregnet til lavtryk lyder de fleste anbefalinger på aldrig under 1 bar. Dit dæk vil blive for "fladt" hvilket vil få selv de mindste flintsten til og kunne ødelægge et nyt dæk til 50.000... Så vil ikke anbefale dig og gå under 1,3 bar da dækket er gammel. husk så og luk luft i igen hvis du skal køre meget på vej da det vil forlænge dækkets levetid. Ca. 1,5 bar.) Pas på når du lukker luft i. Er dækket gammelt kan det eksplodere. Mange er døde af traktor dæk der er eksploderet så pas lige på og stå ikke foran dækket. Men min anbefaling ville klart være. Kontroller dit lufttryk, ingen kæde da du kan resikere de kan skære sig ind i et mørt dæk. Skaf måske en skuffe til og have bagpå med grus. Så har du det med du kan drysse ud ved dækket inden du sætter dig fast. Og hav så lidt tålmodighed.
en 2wd traktor og sne er noget ged..
Hvis du sænker dæktryk vil du få en større trædeflade ja, men trykket pr. cm2 vil også falde af samme grund bruges tvillingehjul på bløde marker dvs til at sænke maskinens samlede tryk i terrænet.
du skal sørge for at have noget vægt bag på så der kommer noget tryk på de trækkende hjul/baghjul, hvordan flytter du sneen ? er det med frontlæsseren?
Jeg har et dozerblad bag på min gamle IH det sidder i liften og kan hæves/sænkes efter behov hvis det så er tøsne må du tage det af 2 omgange, i høj gear og så er det fremad

facaderenser 

mvh
Niels

Mange tak for jeres tanker og ideer, ja dækkene er gamle, så 1,3bar min. tror jeg, at jeg vil kigge på. Jeg har en gammel olietønde med beton og cement bagpå. Så jeg har god vægt bagpå, men jo en møg tung frontlæsser :/ Ja ville så gerne have en 4wd, men det var der ikke lige penge til, og jeg troede det ville være overkill.. men det savner jeg godt nok nu

Jeg købte kæder igår, og bliver nød til at prøve det, og se om det gir noget, må jo bare holde godt øje med dækkene..

Ingen DIY ideer til en sneslynge?

Mvh

Morten

idéer til sneslynge har jeg ikke lige, men hvis jeg tager min hurtige-tænke-hat på kunne der måske arbejdes lidt med en udtjent slagleklipper, fræser eller gammel grønthøster ? så har du en roterende aksel og en tud - det vil kræve lidt værkstedstimer i tilpasning
og om det virker i praksis ved jeg ikke - men hvis en af ovenstående kunne hentes/findes billigt et sted måske??

Hvad er det for en Deutz du har ?

facaderenser 

mvh
Niels

Annonce
Ja jeg har også lidt kig på gamle maskiner, og så noget modificering, jeg ville lave den til sommer, så der er jo tid til at tænke og samle projekt ideer

Deutz'en er en gammel 6206, hun er ikke pæn, men hun plejer at kunne levere varen

Mvh

Morten

Du kan overveje at smide dit indlæg op på www.erfaland.dk, hvor der sikkert er en masse kyndige landmænd, som også gerne vil hjælpe dig

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

HAHA ja det skulle da lige være til føren, da den ikke laver den vilde varme i førehuset

Mvh

Morten

Ja præsis til føreren,men den trækker køleluft fra motoren ind under rattet som opvarmning så vidt jeg husker og hvis spjældet er åben, mener der sidder en træk pind til spjæld

jeg har selv haft 5006 og 2 x 4006

facaderenser 

mvh
Niels

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind