Tasso 20 intet tryk ?

Hej Jeg har en sådan et fyr

jeg så idag af der ikke var tryk på systemet og ville så fylde nået vand på men syntes ikke rigtig jeg kan få trykket op/fylde vand på.

håber nogen har en idee om hvad jeg gør forkert

se billederne der er et sort håndtag som jeg ville mene skulle drejes samtidig med man evt drejer på den lille firkentede hane ?

Mvh Casper

Fagudlært i Trælastbranchen 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være din ekspansionsbeholder der driller. Hvis det er en lukket er der en membran i og der kan formodentlig pumpes luft i via en ventil så den kan arbejde igen.

varmetossen

hej

Kan du evt uddybe hvor og hvordan ? eller er det en vvs'er jeg skal have fat i ?

Den lille hane, du har markeret, skal også kun drejes en 1/4 omgang for at være åben. Hvis din ekspantionsbeholder har en utæt membran, kan den ikke regulere trykket. Når du så sætter vand på anlægget stiger trykket meget hurtigt, hvis membranen er defekt. Prøv at måle trykket i beholderen. Det skal være 0,5 bar og derover. De 0,5 bar er fortrykket (det tryk, der er, når der ikke er vand på anlægget).

fase
Hej

jeg har ligeprøvet og lade håndtaget foroven stå åben og så dreje den lille hane både den ene vej og den anden vej og der sker intet tror jeg kørte 4 omgange på den lille hver vej.

må nok hellere få fat i en vvs'er

På den nederste hane med den firkantede tap, er der ikke en rille i toppen, som indikere, at står den på tværs så er den lukket.
Du kan jo prøve at skrue slangen af, luk hanerne først, så prøv at åbne forsigtigt for den nederste hane så kan du jo nemt se om der kommer vand.

Ps det er ikke lovligt at have slangen monteret, når den ikke er i brug.

mvh jens
Annonce
jeg var ikke klar over det med slangen sådan har det været monteret siden vi fik monteret fyret i 2008.

jeg har nu lige konstateret af det drypper lidt fra ekspansionsbeholderen og det nok er det, ringer til min vvs'er imorgen så må han kigge på det.

Tak for hjælpen.

Som sagt må slangen ikke være monteret fast, da det under særlige omstændighedder kan ske det at vand fra fyret trykkes tilbage i frisk vand forsyningen. Så den skal afmonteres efter hver påfyldning ( Boh ! og hvem gør lige det i praksis ) Når din expantions beholder drypper er der vand nok på anlægget, så det manglende tryk, skyldes nok at du har temlig meget luft i dine rør. Det afhjælpes kun ved at udlufte samtlige radiatorer, startende fra de første og nederste på strengen og afsluttende på de øverste. Muligvis skal du lave øvelsen flere gange, da der kommer luft i anlægget hvergang du fylder vand på.
Og det kan ikke undgås at der kommer luft i anlægget, da det friske vand du påfylder, indeholder en del ilt.

Når din expantions beholder drypper er der vand nok på anlægget, så det manglende tryk, skyldes nok at du har temlig meget luft i dine rør. Det afhjælpes kun ved at udlufte samtlige radiatorer, startende fra de første og nederste på strengen og afsluttende på de øverste. Muligvis skal du lave øvelsen flere gange, da der kommer luft i anlægget hvergang du fylder vand på.
Og det kan ikke undgås at der kommer luft i anlægget, da det friske vand du påfylder, indeholder en del ilt.

Mener du i fuld alvor, at når der er luft i anlægget, så er intet tryk? Hvad har du da i hjulene på din motorcykel, er det ikke luft under tryk?
Forøvrigt er iltindholdet i vand ikke særlig stort og måles i mg/L.

fase
Man kan sagtens få tryk på et anlæg, med trykexpantion, selv om der er luft i systemet.
Men har du en automatisk udlufter, taber den trykket, når den lukker luften ud.

mvh jens
Få det efterset af en Pro!

Ny ekspansion og automatudlufter, og så skal din påfyldningsslsnge udskiftes frs pex rør til en tilslutningsslange som er trykgodkendt, da den nuværende er ulovlig da det betragtes som en fast installation, og det er ikke tilladt i 1-familiershuse og slet ikke uden kontra ventil :-)

Jeg ved ALT om ALT, og det jeg ikke ved, kan jeg lære!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis