Metabo boremaskine giver op

Hmm - jeg kan ikke finde min sædvanlige billige bilka-boremasline og så har jeg for en gang skyld fundet dette tunge monster Metabo maskine (arvestykke) frem med modelnummeret SBE 1000 Signal - den ser sådan ud

Den har det med at gå død - dvs. motoren drøner derudad og der er en helvedes larm, men det yderste drejer ikke rundt - bare jeg lægger lidt kræfter i - især hvis det sker i starten
Jeg har skruet løs på en masse - og ledt efter en manual - men uden held - nogle gode ideer til hvad der kan være galt?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har en magen til på arbejde, den kan heller ikke rigtig tage fat.
Jeg har ikke haft den skilt ad, men det mærkes som om der er en skridkobling, der er slidt op.

Mvh jens
Hva pokker - jeg troede ikke de var til at slide op sådan nogle metaboer - er du sikker på, at det ikke bare er en aller anden ting man skal nørkle med
Denne som jeg har her er ikke ret brugt (det er ikke den på billedet)
Hvis du har fået den at korekt i gear, og slået slaget fra ( hvis du ikke skal slagbore)
så er der ikke rigtig andet der umidelbart kan stå forkert.

Jeg har ikke de bedste erfaringer med Metabo, foruden boremaskinen, har jeg været ude for, at en næsten ubrugt båndpudser, der ikke kunne trække.
Samt har brænd adskillige 125 mm vinkelslibere af, så skiftede vi til Hitachi, de var tilgengæld utrolig holdbare.

Men heldigvis på arbejde

mvh jens
Borepatronen sidder ikke rigtigt fast , den er til at udskifte med store bor ..........

elektriker fra jævnstrømmens tid
Borepatronen er skruet på, så medmindre gevindet er skruet over, er det ikke der fejlen ligger.

Jeg er ret sikker på, det er den indvordes skridkobling der driller.

mvh jens
Annonce
je_ns.

skridkoblingen. det er vel en antirotationskobling.

men jeg gætter på at den hopper ud af gear når der kommer belastning.på den.
i skrue opgave.!

hvis man er har lidt føgelse i fingerne.
kan der finde frigear i mellem de to gear.
motoren køre uden at borepatronen køre med rundt.!

og jeg har en af metabo af en muskelbundt metao sbe 1300.
som jeg er respekt for den. og der er frigear i mellem de to gear.
der hvor motoren køre uden at trække borepatronen med rundt.!
i mellem første og anden gear.!

en lille tip.

er at skifte gear lige inden borepatronen "døder" ud i omdrejinger.!
den er udstyret med spindelstop. (een hånds betjendt boreskift).!
HEj HAns - skal jeg forstå det sådan,a t du ikke mener, at der er noget i vejen med boremaskinen? Blot at den for tiden lidt for let går i "frigear" og man lige skal have håndelaget for at få den i gear igen?
mulighedeen er der.!

så det kan vise at den ikke kommer ordenlig i gear. og hopper ud af gear under belastning.

så jeg tvivler på at den mest brugte gear er slidt.

men praktisk er metaboen ikke til at slå ihjel. under normale forhold.
som profferne udsætter dem for. i ders hårde arbejdsmiljø.!
Hvis den ryger ud af gear, så lyder det ikke godt, så skratter den voldsomt, og gearvælgeren vil have flyttet sig.

Hvis den bare ikke vil trække, og der er fuld o/m på motoren, og der ikke kommer mislyde, så er det sikkert skridkoblingen, der ikke er i orden.

mvh jens

Der kommer ingen mislyde - faktisk varer det lidt inden man opdager at den ikke drejer med rundt - så den sørens "skridkobling" - den ønsker jeg d langt væk
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis