Bærende stolpe midt i eksisterende gulv

Hej Forum

Jeg skal etablere 1. sal på halvdelen af mut hus. i den forbindelse har jeg brug for en bærende væg mellem mine nuværende remme, da spændet er for stort for alm. hanebåndsspær. Jeg påtænker at etablere en bærende stolpe midt i mit nuværende gul, som skal bære den ene ende af en limtræs bjælke, som i den anden ende fastgøres i remmen på huset.

Mit nuværende gul består af 10cm armeret beton, 300mm polystyren isolering, sandfyld til bæredygtig grund. Hvor stort et punkt skal jeg brække op for at kunne placere en bærende stolpe, er 30x30 cm stort nok, kan mindre gøre det eks. 10x10cm. Skal jeg bare ned til mit sandfyld eller skal jeg igennem sandfyld til bærende jord?

jeg er selvfølgelig interesseret i at lave hullet i gulvet mindst mulig, og grave mindst muligt inde midt i mit hus, da der jo også er gulvvarme slanger mm. at tage hensyn til.

Håber der er en som kan lede mig på rette vej til løsningen :-)

Mvh.

Michael
Hej Forum Jeg skal etablere 1. sal på halvdelen... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mivm på 28 nov 2012 07:32
@ jens > Det var da et super svar som man kan bruge til noget, men hvordan beregner du lastoplandet og hvad er det?

Jeg fandt i øvrigt denne hjemmeside med beregningsprogram for dimensionering af bjælken som skal bære spærfoden på hanebåndsspærene, og det viser sig at den bliver MEGET stor den bjælke, jeg forventede ikke at der var så stort pres på spærfoden, så det resulterede i en så høj bjælke.

Spændvidde: 6m
Lastbredde: 6m
Taghældning: 38
Totallængde: 8m

Resultat:
115 x 633mm = En ordentlig "børge"




Se vedlagte skitse angående lastopland.

Angående data til beregning af bjælke: Ud fra målene på din skitse vil jeg mene at spændvidde skal være 8 m og  Lastbredde skal være 5 m. Det giver dog ikke mening at taghældningen skal indgå som en parameter??? Er du sikker på det er det rigtige du beregner? 

Angående vederlag på gavlmuren, så er en koncentræret last på 90 kN en pæn stor last. Det bør kontrolleres nærmere selvom der er en rem. 

Venlig hilsen

Jens

Ja jeg er rimelig sikker på at jeg regner rigtigt, jeg glemte lige at tilføje linket, måske andre kunne få brug for at dimensionere limtræsbjælker.

Dimensionering af limtræsbjælker

Min skitse er lidt fortegnet, jeg havde ikke tænkt at stolpen skulle stå i enden af limtræsbjælken, men derimod 5 eller 6 meter inde, alt efter om stolpen placeres på den ene eller anden side af et dørhul.


Skrevet af mivm på 28 nov 2012 13:35
Ja jeg er rimelig sikker på at jeg regner rigtigt, jeg glemte lige at tilføje linket, måske andre kunne få brug for at dimensionere limtræsbjælker.

Dimensionering af limtræsbjælker

Min skitse er lidt fortegnet, jeg havde ikke tænkt at stolpen skulle stå i enden af limtræsbjælken, men derimod 5 eller 6 meter inde, alt efter om stolpen placeres på den ene eller anden side af et dørhul.




Du skal være opmærksom på, at lastoplandet bliver større når du flytter søjlen længere ind.

Når jeg trykker på dit link, kommer jeg ind til et beregningsprogram for facadebjælker til et tag med gitterspær!!

Din bjælke skal bære et etagedæk inde midt i bygningen. De to ting kan ikke sammenlignes! Det undrede mig også at taghældninger var en parameter.

Venlig hilsen

Jens

Hej Jens

Der er en drop down menu lige over skitsen som vises i programmet, hvor du kan vælge hvad du ønsker at beregne, der ligger en metode som lige præcis skitserer mit eksempel, se vedhæftede.

Jeg er pt ved at undersøge nogle af de her nymodens stålprofiler som f.eks. skandek laver, det kan spænde langt.

Og som jeg forstår det, så er det etageadskillelsen som sætter begrænsningen for hvor langt spærfoden kan være på hanebåndsspær. Så hvis jeg etablerer etageadkillelsen uden at belaste spærforden tror jeg ikke der er nogen problemer.

De påstår at de kan have et frit spænd på 11 meter, med det der ligner en forlænget leverpostejsbakke.

Sådanne firmaer er bare ikke så villige til at tale med private :-)
Annonce
Ikke noget vedhæftet, men jeg fandt drop down menuen. Jeg kan også se, at dimensionerne ikke ændrer sig med forskellige taghældninger. Så er jeg mere rolig ;o)

Dimensionerne ser dog ud til at være lige i overkanten. En mere detaljret beregning vil sandsynligvis kunne reducere på dimensionen, især når indspænding hen over søjlen tages i regning.   

Venlig hilsen

Jens

Jeg har tidligere haft kontakt til Moelven der har leveret Kerto gulvbjælker og lamelspær til mit hus, de var meget flinke til at beregne spænd og pris for mig du ved, bare sådan overslagsagtig. For at se om det jeg ville kunne lade sig gøre

Lamelspær er en momentstiv konstruktion uden hanebånd og med mulighed for loft helt til kip. Eneste lille problem er, at dit etagedæk så skal bære sig selv. Men det kan jo løses
@ pilehave

Jeg har haft kontakt til Moelven, og det er bestemt en løsning at få lavet Kerto spær, eneste problem er at bjælkerne til etageadskillelsen som du selv er inde på bliver temmelig høje 35-40cm og så skal de stå meget tæt, og det bliver temmelig dyrt. Men det er korrekt at man undgår hanebånd og skunkvæg hvis man vælger den løsning.

Med de stålbjælker fra skandek ser det ud til at man kan nøjes med en bjælkehøjde på 200mm og hvis man så anvender deres trapezplader til gulvet kan man måske spare en del bjælker, det ser meget spændende ud, men jeg ANER ikke hvad det koster.

Men det ser smart ud.

Og så kan jeg spare hele bjælkelaget og skal ikke tænke på spærfodstykkelser mm. - jeg håber de svarer mig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis