Bærende stolpe midt i eksisterende gulv

Hej Forum

Jeg skal etablere 1. sal på halvdelen af mut hus. i den forbindelse har jeg brug for en bærende væg mellem mine nuværende remme, da spændet er for stort for alm. hanebåndsspær. Jeg påtænker at etablere en bærende stolpe midt i mit nuværende gul, som skal bære den ene ende af en limtræs bjælke, som i den anden ende fastgøres i remmen på huset.

Mit nuværende gul består af 10cm armeret beton, 300mm polystyren isolering, sandfyld til bæredygtig grund. Hvor stort et punkt skal jeg brække op for at kunne placere en bærende stolpe, er 30x30 cm stort nok, kan mindre gøre det eks. 10x10cm. Skal jeg bare ned til mit sandfyld eller skal jeg igennem sandfyld til bærende jord?

jeg er selvfølgelig interesseret i at lave hullet i gulvet mindst mulig, og grave mindst muligt inde midt i mit hus, da der jo også er gulvvarme slanger mm. at tage hensyn til.

Håber der er en som kan lede mig på rette vej til løsningen :-)

Mvh.

Michael
Hej Forum Jeg skal etablere 1. sal på halvdelen... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hordan bæres etagedækket?

Jeg vil nu også mene at det er muligt at lave hanebåndsspær med spænd på 8 m. Prøv en anden spærleverandør.

Svar på spørgsmål:
Det afhænger jo helt af jorbundsforholdene!!

Et bud kunne være omkring 30x30 ved rimelig jordbund (sand eller intakt ler af rimelig kvalitet). Ved sand er bæreevnen meget afhængig af, hvor langt ned i sandlaget det placeres. Jeg vil sige min. 30 cm. ned.


Hvis huset

Venlig hilsen

Jens

Jeg har pt haft fat i 2 leverandører af spær, og begge skriver at 8 meter ikke kan klares med almindeligt konstruktionstræ. Så skal man gøre det med Kerto spær, men det er temmelig dyrt, og man vil stadig få et blødt gulv på førstesalen.

Som tidligere nævent er mit fundament opbygget med 10cm armeret beton, 300mm polystyren, stampet sandfyld til bæredygtig grund ca. 90cm.

Jeg håbede måske at der var nogen som havde prøvet noget lignende.
Lad os antage at søjlen skal bære et lastopland på 4x4x1,25=20 m2

Og lad os antage at den regningsmessige last er (egenvægt+lette skillevægge+nyttelast) er 4 kN/m2

Så skal søjlen bære 80 kN.

Søjle og fundament antages at veje 10 kN

Alt i alt 90 kN

Ved fundering på intakt ler med karakteristisk Cv-værdi på 40 kN/m2: Punktfundament 80x80 cm
Ved fundering på intakt ler med karakteristisk Cv-værdi på 100 kN/m2: Punktfundament 50x50 cm

Ved fundering på komprimeret sandfyld med karakteristisk plan friktionsvinkel på 34 grader i 30 cm dybde: Punktfundament 70x70

Ved fundering på komprimeret sandfyld med karakteristisk plan friktionsvinkel på 37 grader i 30 cm dybde: Punktfundament 60x60 (kræver at underliggende lerlag har tilstrækkelig bæreevne)

Som du kan se er der mange faktorer der spiller ind. Jeg håber det hjælper dog lidt.


Venlig hilsen

Jens

@ jens > Det var da et super svar som man kan bruge til noget, men hvordan beregner du lastoplandet og hvad er det?

Jeg fandt i øvrigt denne hjemmeside med beregningsprogram for dimensionering af bjælken som skal bære spærfoden på hanebåndsspærene, og det viser sig at den bliver MEGET stor den bjælke, jeg forventede ikke at der var så stort pres på spærfoden, så det resulterede i en så høj bjælke.

Spændvidde: 6m
Lastbredde: 6m
Taghældning: 38
Totallængde: 8m

Resultat:
115 x 633mm = En ordentlig "børge"



Annonce
Skal lige forstå det rigitigt med de spær. De siger til 8 meter ikke kan lade sig gøre i spænd med hanebåndsspær. Men man kan sagtens lave 7,4 meter i almindelig spærtræ. Mener nu også vi fik en pris dengang på 8 meter og det var ikke en helt vild forskel. Det gul var absolut ikke svømmende men der var opså lagt et ekstra bjælkelag ind i det. Størrelsen af den bjælke der skal bære den bliver jo som vi kan se en voldsom fætter.

Men hvis det var mig der stod med det problem du gør ville jeg kontakte en arkitekt for at få til at løse det på en måde der kommer til at se pæn ud også.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vi taler om 8 meter uden understøtning (frit spænd), hvis man har understøtning kan 8 meter godt lade sig gøre.

Det er netop denne understøtning jeg vil lave med en limtræsbjælke eller andet, men havde ikke lige regnet med at den blev så stor.

Jeg kender ikke den helt præcise grænse for det frie spænd uden understøtning, men den må ligge et sted mellem 6-8 meter, afhængig af skunkstolper mm.


Det minder en del om vores hus fra 74 med hanebåndspær (og iøvrigt lidt større spændvidde).

Her er der etableret fladjern på tværs af huset fra kraftige udvekslinger som spærfødderne er fastgjort til - udvekslingerne ligger i skunken og jernene er skjult i etageadskillelsen, derved lægges trykket fra taget af på remmen ude på ydervæggen.

Etageadskillelsen bæres ud fra samme koncept som i din tegning. Dvs en HEB-bjælke i midten af husets længderetning der i den ene ende står på en søjle/damprør fastgjort i beton. HEB-bjælken understøttes i den anden ende af remmen på husets ydermur. Bjælkespær fra siderne af huset hviler på remmen på husets ydermur og ligger af "ind" i HEB profilet og udgør dermed det bærende lag for etageadskillelsen.

Beregningen af remmen for spærfoden forstår jeg ikke - skal der fjernes ydermur under den eksisterende rem siden der skal være så meget frit spænd?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

For det meste er der ingen "bærende rem" på gavlmuren.
Men den kan sagtens være så god at den kan bære.
Du bør undersøge gavlvæggen.

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis