Max4 gulvvarme og 250m2?

Hej,

Jeg er igang med at bygge nyt hus fra bunden - på ca. 320m2 i BBR og der skal jeg have gulvvarme på ca. 250m2.

I stue og tagetage laver jeg let gulvvarme, da huset er højisoleret (lander omkring lavenergi 1) - men i kælderen og i vådrum ville jeg egentlig godt have støbt gulvvarme, så jeg undgår problemer hvis nu kloakerne skulle stuve op igen (selvom jeg selvf. har fået lavet højvandslukke osv. på den nye  kloakering).

Jeg fandt så et produkt der hedder Max4 - http://www.eftex.dk/produkter/Max4/Produkt.aspx - hvor den samlede højde bliver 15mm og det derfor har en reaktionstid på ca. 30 minutter påstår de. Det er jo næsten det samme som let gulvvarme, og gør livet nemmere i vådrum og i kælderen

Systemet benytter 8mm gulvvarmerør og de skriver at hver kreds ikke må være længere end 35m - svarende til ca. 4m2 - så jeg skal have 12 kredse i det store rum i kælderen f.ex.

Det var mit indtryk at man normalt sagde maxlængde på gulvvarmeslanger på ~120m - og så ville jeg ligge dem i snegleform - for at give bedre varmefordeling, men de anbefaler at man ligger dem på langs. Med så korte kredse, kan det selvf. godt være ok.

Men skal man så have hver enkelt kreds på en seperat shunt udgang - eller kan man samle alle 12 kredse - og så føre det videre som 1 kreds til shunten?

Og hvad mht. shunt der kan bruges til 250m2 gulvvarme? Jeg kunne forstå (på søgning) at nogen af jer (f.ex. BOFH) har så meget gulvvarme - så jeg håbede i kunne bidrage med nogle anbefalinger til hvilke dele jeg skal købe som shunt?

På forhånd tak
Hej, Jeg er igang med at bygge nyt hus fra... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at wedi fås i mange tykkelser og er billigst på nettet. Du vil nok spare en hel del på gulvspartlen med wedi.

Elektronikteknikeren
Nu vil jeg ikke klåge mig for meget på gulvvarme.

Men den link du henviser til er jo det der kaldes luderjournalistik. En pressemeddelse fra Danfoss der udelukkende anpriser egne produkters fortræffeligheder.

http://www.avisredaktionen.dk/nyheder/nyhed/article/let-gulvvarmen-og-spar-paa-energien/

Natsænkning er dels ukomfortabelt og som helhed er ikke energibesparende. Og indstøbte gulvvarmeslanger slet ikke?

Det det var den hurtigste kilde jeg kunne finde - men jeg har hørt det flere steder fra - der var også en artikel om det på ing.dk, hvor de skrev om folk i nye højisolerede huse med tung gulvvarme, der skiftes vis frøs og svedte

Det siger jo også sig selv, at et dæk på 10cm tager væsentligt længere tid om at reagere - og dermed kan blive et problem hvis man får et stort varmetilskud fra solen og ikke har et stort varmebehov, pga. øget isolering.

Præcis hvor stort et problem det ville blive lige i vores hus, er selvf. svært at sige - jeg vil bare hellere være sikker, end ked af det
Så har jeg fået nogle priser.

90m2 gulvvarme.
Wedi gulvplader, 30mm 25k, de billigste alu varmefordelingsplader - 18cm 12k. Ialt 37k
max4 plader 33,5k + 11k til 1,35m3 selvnivellerende gulvspartel = 43,5k

Det er en rimelig lille forskel - og med max4 pladerne slipper jeg for at skulle fræse ca. 800m spor ind selv.

Til gengæld skal jeg så blande knap ca. 1,5m3 selvnivellerende gulvspartel i min tvangsblander

OK.

Så er det jo bare at gå igang.

Kan det i øvrigt passe at 800 meter varmeslanger til traditionel indstøbning kan købes for 8000 kr? 

Annonce
så giver du for meget for det.

Se hos f.ex. www.net2traelast.dk - de tager 1395,-  for 240m.
Du skal jo ikke bruge varmefordelingsplader i et wedi undergulv.

Elektronikteknikeren
Du bør max give 600 kr. for 120 meter Wavin-slange i 20 mm (til traditionel indstøbning). Hvis du har fået en pris på 8000 kr. for 800 meter er du blevet narret noget så grusomt.
Naret bliver jeg ofte!

Men prisen på gulvvarmeslangerne havde nu kun til formål at sætte klavsk's luxoriøse Max 4 gulvvarmesystem i forhold til et traditionelt!

Hvis prisen for den traditionelle metode kun er godt 4.000 kr mod Max 4 til ca. 43.500 så skal der hulemig finreguleres i mange år på den gulvvarme for at tjene differensen hjem?

Men handler det udelukkende om komfort så kan det naturligvis ikke blive for godt! :o)
Nåh, jeg troede det var spørger der havde fundet prisen på de 8.000 kr. Men ok

Udover slangerne skal der også lidt rionet, tilbehør og sårn + beton, men vi får da alt i alt en pris der er ca 25% af de nævnte løsninger.

Beslutningsgrundlaget lander så på komforten. Det må jo være op til spørger
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også