Tæt med kalmarbrædder?

Hej,

Jeg skal til at lave et lille hønsehus hvor væggene skal laves af kalmarbrædder, og med græs på taget.

Mit første spørgsmål går på, hvordan jeg kan få huset tæt, ved bund og loft når jeg montere kalmarbarædderne 1 på 2. Der vil kommet et mellemrum på brædders tykkelse ved hver overlæg. Hvordan tætner jeg nemmest det? Høns tåler ikke træk...

Jeg har læst mig frem til at der skal ca. 120 mm "jord" på taget til græs. Jeg regner med at læggen en vandfast krydsfinerplader som tag, den skal så dækkes af så den ikke har kontakt med den våde jord. Hvad kan man brug her? Behøver ikke være en forkromet løsning, der skal ikke være for dyrt...

Håber nogen har et par forslag til overnstående...

/Jesper

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo bruge tagpap som lægges på krydsfineren.

Elektronikteknikeren
Træk kan være et problem, men mus og rotter bør du være endnu mere opmærksom på at undgå. Du kan eks. anvende volierenet eller lignende til at sikre bund og sider og til første tværlægte, hvor nettet sættes så tæt som muligt. Hellerne mellem bærelægte og de yderstsiddende brædder bør fyldes med noget der ikke kan gnaves eller holde fugt. Fugeskum er derfor uanvendeligt. Mørtel kunne være en løsning.

Enig i tagpap oven på tagfiner er en løsning. Den kan udbygges med en fugtværnsmåtte ala denne her. Den medvirker til at holde undertaget tørt, holder på fugten til græstaget og sikrer imod at jordlaget skrider på taget.  (husk at vende den rigtigt så de dupper med de små huller ligger opad og ikke ned mod taget).

By the way, du har tænkt over, at 12 cm jord giver omkring 100 - 150 kg pr. kvadratmeter i tør tilstand?
For at holde tæt under kalmarbrædderne lægger/slår du bare vindpap på lægterne. Hvis det bliver gjort ordenligt, skal det nok holde træk ude. Godt med klammer og godt med overlapning i hjørner osv.

Og ja, det ville sikkert være en god ide med volierenet til at holde skadevoldende vildt væk fra hønsene Det er træls at komme ud og finde hele flokken afgået ved døden.

vilhelm
Tak for jeres input.

Jeg er kommet frem til at jeg droppe græs på taget, da det vil blive for dyrt med tagpap, menbraner osv...

I stedet laver jeg det som et Ahus. Det er noget billigere.

Tagpap er en god ide. Det vil jeg prøve.
Hvad med mørtle, kan det hæfte på træ?

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis