hvilken motor til el-cykel?

hej lds

jeg skal til at lave en el cykel, men jeg mangler en motor. så var det jeg tænkte på om man kunne bruge en generator fra en bil som en motor ??

kan man tage et 12v batteri og sætte ledninger fra batteriet over på generatoren eller skal man lave noget helt specialt??

og jeg gider/kan ikke bruge en starter-motor

motorens akse skal sættes på cyklens hjul (friktion)


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej lds jeg skal til at lave en el cykel, men... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
øv det var kedeligt,

syns at have set at VW boble med boxer motor kører med en sådan starter, men hvis du har en ophugger i nærheden så prøv at høre ham hvad han har på hylden.

du kan sikkert sagtens sætte en modstand på, men så var det da smartere at gearer den. så sparer du os lidt på strømmen.

men jeg ville nu stadig gå på jagt efter enten en el cykel eller el køretøj hvor man har styring og motor osv.
en standart el scooter (som de ofte kaldes) kører som standart ca 15 km/t og kan typisk trække en brugervægt på 150 kg. så der er et godt grundlag til at lave noget sjovt

jeg arbejder selv på et hjælpemiddeldepot, og var vi ikke underlagt strenge regler om forbud om at tage udtjente hjælpemidler så som knallerter, el cykler og el scotere mm med hjem, så ku jeg garantere dig at garagen var proppet
det gør MEGET ondt at måtte smide sådanne ting i kontaineren til destruktion

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

En startmotor er alt for kraftig, den ligger vel på 2-3000 watt, og drosler du den ned med en modstand, spilder du det meste af poweren i batteriet, i tab over modstanden.

Du kan godt finde en starter uden den "sjove tragt"

Fra en Golf 2 eks.

mvh jens

ok det var F**** lige pinligt fra min side, havde da lige glemt G2 havde den starter, og det blir ikke mindre pinligt at der ligger en på hylden ;-)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-


Hej
Jeg vil gerne komme med nogle kommentarer til div. bidragere her på denne tråd 

Først :   en vekselstrømsgenerator (som sidder på de fleste nye biler) kan ikke køre som motor og slet ikke på et batteri - det kræver en hel del ombygning og tilskud af elektronik før det kan lade sig gøre.

Næste : en moderne startermotor er  I K K E  en seriemotor da feltet består af nogle permanente magneter (ferritpulver) og derfor bruger den en hel del strøm, selv om den ikke er belastet  -  man kan godt finde en starter uden "bendixhus" som er den forlængelse der er på starteren (går ind i koblingshuset)

Næste problem er at en starter løber  ALT  for stærkt og det er store strømme der skal reguleres for at få den til at køre langsomt 

Har du tænkt over at der jo også er nødt til at være en slags "friløb" for ikke at motoren skal bremse når der ikke er strøm til motoren !!

Næste opgave :  jo du kan godt bruge en viskermotor (helst 24 V ) for at den kan trække nok, men der har du også et problem med at regulere hastigheden !

Verr. en gammel "dynamo" hvis du kan finde en gammel Lucas C 40 dynamo hos en ophugger (sad på de fleste engelske biler i 1970 erne)  den kan godt bruges som "Køremotor" og den er nogenlunde nem at regulere hastigheden på - så det er en mulighed !!!  -  der var faktisk et Dansk firma som brugte den type som motor i en lille fodervogn til landbruget.

Ang. LOVEN  er det sådan at man for at det kan godkendes som en elcykel skal der være en "føler" der registrerer om du træder i pedalerne (før må motoren ikke virke) og den skal slå helt fra ved 25 Km./T

Så her er så en del at overveje  -  god fornøjelse med projektet.

 P.S.  den starter som je-ns viser på billedet her i tråden kan  I K K E  køre rundt uden at enden af ankeret bliver styret af noget (ankeret vil slæbe på inden i starteren - det vil resultere i spild at trækkraft, samtidig med at starteren vil ødelægge sig selv p.g.a. varme fra friktionen mellem de roterende og faststående dele  !!
Polobjørn 

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis