Hej
Jeg vil gerne komme med nogle kommentarer til div. bidragere her på denne tråd
Først : en vekselstrømsgenerator (som sidder på de fleste nye biler) kan ikke køre som motor og slet ikke på et batteri - det kræver en hel del ombygning og tilskud af elektronik før det kan lade sig gøre.
Næste : en moderne startermotor er I K K E en seriemotor da feltet består af nogle permanente magneter (ferritpulver) og derfor bruger den en hel del strøm, selv om den ikke er belastet - man kan godt finde en starter uden "bendixhus" som er den forlængelse der er på starteren (går ind i koblingshuset)
Næste problem er at en starter løber ALT for stærkt og det er store strømme der skal reguleres for at få den til at køre langsomt
Har du tænkt over at der jo også er nødt til at være en slags "friløb" for ikke at motoren skal bremse når der ikke er strøm til motoren !!
Næste opgave : jo du kan godt bruge en viskermotor (helst 24 V ) for at den kan trække nok, men der har du også et problem med at regulere hastigheden !
Verr. en gammel "dynamo" hvis du kan finde en gammel Lucas C 40 dynamo hos en ophugger (sad på de fleste engelske biler i 1970 erne) den kan godt bruges som "Køremotor" og den er nogenlunde nem at regulere hastigheden på - så det er en mulighed !!! - der var faktisk et Dansk firma som brugte den type som motor i en lille fodervogn til landbruget.
Ang. LOVEN er det sådan at man for at det kan godkendes som en elcykel skal der være en "føler" der registrerer om du træder i pedalerne (før må motoren ikke virke) og den skal slå helt fra ved 25 Km./T
Så her er så en del at overveje - god fornøjelse med projektet.
P.S. den starter som je-ns viser på billedet her i tråden kan I K K E køre rundt uden at enden af ankeret bliver styret af noget (ankeret vil slæbe på inden i starteren - det vil resultere i spild at trækkraft, samtidig med at starteren vil ødelægge sig selv p.g.a. varme fra friktionen mellem de roterende og faststående dele !!
Polobjørn