Spånsuger størrelse ?

Hej LDS fæller.

Mangler en større -- har en' Power-tooll købt brugt for nogle år siden, men den suger alt for lidt til mit brug, synes jeg.

Hvad har i andre af suger-anlæg??


Min Powertool HCK 260D en kombi afretter/tykkelses-høvl, fra Harald Nyborg som jeg i øvrigt er ganske godt tilfreds med.

Har set på en' ved Dorch & Denola BDC 300 som kan suge 3000M3/t fri luft står der har ingen anelse om, hvor meget det så er?

Er der mon en' eller måske flere kyndige på dette felt?

Vil jeg blive meget glad for lidt konstruktiv indput.

Har i min aktive tid på værkstedet været med til at lave nye rørføringer i nyt maskinsnedkeri, det fungerede nu helt fint.

Der var en' ingeniør som lavede luft målinger med noget udstyr (flov måling) men kender ikke disse værdier fra dengang, & har naturligvis ikke et sådan udstyr, så har ingen som helst anelse om hvor meget der skal til for at det vil virke bedre end det jeg har nu. (måske vanskeligt at besvare indrømmet) & det er selvfølgelig helt på hobby-plan dette her, så har ikke u-anede økonomiske rammer.

Vil være meget glad for et' eller nogle konstruktive indput.

Må jeg på forhånd sige tak?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej LDS fæller. Mangler en større -- har en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@ perhans.

Find en motor evt. brugt, den slags kan findes til meget overkommelig pris & sæt den på i stedet for, så er du godt "kørende"


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Støvsuger..... og tager chancen og håber på det bedste. :-) Men jeg synes det er minimalt hvad der er af støv når man f.eks. har en støvsuge på en excentrisksliber.

@perhans....mine udfordringer er ved trædrejning...dels spåner og smuld og siden støv fra slibning af emner når de sidder på drejebænk...

perhans & skippersimba oa.

Såkaldt svævestøvs filter kan ta' rigtigt meget støv, har jeg set og hørt om.

Om i kender til Mathias Wandel?

En Canadier som har lavet rigtig mange sådanne videoer.

De var måske værd at se.

om det var noget for jer ikke?

Et sådan filter kan også købes færdigt for lidt "guld"

Held og lykke med at få jeres støv elimineret mest muligt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Tror jeg har set samtlige af Mathias videoer på YouTube, så jo ham kender jeg godt. Men synes faktisk ikke jeg har et problem med støv i mit værksted. 

skippersimba skrev den 13-08-2019 00:21:01

@perhans....mine udfordringer er ved trædrejning...dels spåner og smuld og siden støv fra slibning af emner når de sidder på drejebænk...

Ok forstod at du havde lidt for meget slibestøv ved drejebænken.

Fint du kende M W. Der er der vist mange der gør.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
skippersimba skrev den 12-08-2019 23:14:09

Men hvad gør i for at undgå at arbejde i slibestøvet, spånsuger tager jo ikke slibe støv...bruger i maske eller luftrenser..eller tager i chancen og håber det bedste..

 Slibestøv specielt fra drejebænk er næsten umuligt at opsamle, da drejebænkens udformning gør at du ikke kan lave noget effektivt sug. I det hele taget er drejebænken nok det værktøj der sviner aller mest   
Alle de folk jeg har set der arbejder med drejebænke, bærer maske (udover det andet sikkerhedsudstyr), så hvis jeg var dig ville jeg købe en god en af slagsen.

Og så bruge en god støvsuger til at rydde op med, når du er færdig med arbejdet.

Jeg tror ikke at luftrensere har den store effekt mens der arbejdes... i hvert fald ikke nok til at jeg ville undvære masken. Men efter arbejdet kan de have deres virkning, mens du ikke er i rummet    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja tænker det samme...men lidt tankevækkende at have gået på aften kurser på en skole hvor der i sløjd lokale står 15 personer og drejer og sliber...ingen udsugning og ingen bruger maske....jeg var heller ikke klogere...men de fleste har drejet i mange år incl. Underviseren..

Jeg er langt fra ekspert i spånsuger, men leder selv efter det "rigtige" valg. Det jeg indtil videre har opsnappet er:

- Hold så store dimensioner på rørføring så lang tid som muligt (evt. nedskalering skal helst ske til sidst). "Having said that", så er der en balance i, at rørføringen på den ene side ikke skal være så stor, at hastigheden falder i det store røær. Omvendt skal røret heller ikke være så småt, at hastigheden bliver alt for stor. Det sidste vil også bidrage til statisk elektricitet og måske skader på røret).

- Du kan godt køre med mindre dimensioner på småt savsmuld (afkorter, rundssav, m.v.), men større dimensioner på de større spåner (tykkelseshøvl/afretter)

- Røret skal helst være glat (dvs.. kun lidt flexslange. Når du bruger flexslange, så se om du kan få en flexslange, der er ru udvendig og ikke indvendig)

- Begræns 90 graders bøjninger så meget som muligt

- Sikring imod utætheder


Når grundsystemet er sat rigtigt op, så er det formentlig lettere at dimensionere sin spånsuger.

Som sagt er jeg også rigtig meget i tvivl om, hvor stor en spånsuger jeg skal have, men tænker egentlig at sætte grundsystemet op, og købe en billig spånsuger, så jeg får erfaringer med behovet

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis