Overvejelser (el) vedr. montering af indbygningsovn

Hej,
Situationen kort: Nyt køkken - har til rådighed 3x400V samt en stikkontakt forsikret med 13A. Der er andre forbrugere på 13A gruppen.

Jeg skal have tilsluttet induktionskogeplade, opvaskemaskine samt indbygningsovn.
Jeg tænker at (få tilslutte(t) induktionspladen til 2 af faserne (samt nul og besk.jord) og opvaskemaskinen til den sidste fase (samt nul og besk.jord). 

Overvejelserne opstår mht. tilslutning af ovnen.
Jeg kunne vælge at tilslutte den til samme fase som opvaskeren, men så skal jeg huske (og især fruen) ikke at bruge apparaterne samtidigt. Det er ikke optimalt.

Ovnen sidder i et højskab der er forberedt til montering af køleskab, så der er en stikkontakt til rådighed. 
Men jeg ved ikke hvad der bliver monteret af andre apparater på samme gruppe i de øvrige stikkontakter, f.eks. vandkedel.
Derfor risikerer jeg at sikringen springer hvilket ikke er optimalt. Samtidigt synes jeg ikke om at montere en ovn med en almindelig stikkontakt. (Men ville det være lovligt?)

DERFOR
er det rigtige sikkert at få trukket et nyt kabel til ovnen som så har sin egen afbryder. 
Enten 10A sikring og 3x1,5mm2 eller måske 3x2,5mm2 og en 16A sikring. (med 16A har jeg mulighed for at montere en mikrobølgeovn i fremtiden hvis den lyst skulle opstå

Nu kommer så endelig spørgsmålet:-)

Må man sætte en almindelig samledåse op og samle installationskablet med samlemuffer som http://www.yousave.dk/shop/forgrenings-daase-ap-1507p.html og http://www.greenline.dk/Diverse-elartikler-6/Samlemuffer-243/Enkelte-samlemuffer-1081 ?

Eller skal man bruge noget enfaset ala http://www.greenline.dk/Afbrydermateriel-div-3/400-volt-materiel-81/LK-Komfurudtag-400V-3051 ? Og hvilke muligheder findes der i givet fald?

Samledåsen kommer til at sidde bag ovnen hvis det har noget at sige.

Hvad ville i gøre? 
Hej, Situationen kort: Nyt køkken - har til... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sålænge det drejer sig om at tilslutte hvidevare, til en eksisterende instalation er der da ingen grund til at ringe efter en elektrikker.


mvh jens
Jeg mener nu ikke det er ulovligt, at selv tilslutte til et komfurstik.

Kan du henvide til hvor der står man ikke må?

mvh jens
Er i ikke rare at tage den diskussion et andet sted? Jeg er helt med på hvad jeg må og ikke må. Her diskuteres mulige løsninger som jeg senere kan vende med min elektriker. Det er muligt at det at trække kabler er en gråzone, men det bliver man næppe straffet for? Ikke af min elektriker ihvertfald:-)
Såøh gentlemen, please!

Jeg får sat 3x2,5mm2 fra den eksisterende dåse under køkkenvasken og frem til en ny dåse bag ovnen. Jeg sætter ovn og opvasker op samme fase.
Desuden har jeg bestilt noget hhv. 4x2.5mm2 og 3x2,5mm2 siliconekabel som tilledning. Dvs. hele den gruppe er 2,5mm2.

Nu sprænger jeg så lige bomben...:-) Kan jeg ikke bare få monteret en 3x20A automatsikring istedet for den 3x16A der sidder der nu? Så burde jeg være home safe mht. ovn og opvask samtidigt.
Du kan "overbelaste" en automatsikring med ca. 10% i en time uden at den kobler ud. Og op til 50% under en time. Se http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/automatsikring.php

Du få næppe problemer med ovn og opvasker på samme 16A sikring. Det er jo kun hvis varmelegemerne i begge apparater er tændt samtidig og de overskrider grænsen med op til 50%, der sker en udkobling.
Annonce

Nu sprænger jeg så lige bomben...:-) Kan jeg ikke bare få monteret en 3x20A automatsikring istedet for den 3x16A der sidder der nu? Så burde jeg være home safe mht. ovn og opvask samtidigt.

Nej, det kan du ikke pga af dimensioneringen af ledningerne i installationen.
Hvorfor bruge 2,5 mm2 siliconekabel når 1,5 mm2 plastisoleret ledning er OK?


Er i ikke rare at tage den diskussion et andet sted? Jeg er helt med på hvad jeg må og ikke må.
Det er tit, at håndværkeren kommer med indlæg, som er sagen uvedkommende/irellevante. Det svarer Je_ns så på. Desuden virker det, som om du selv laver installationen/tilslutningen. Tilslutningen må du selv lave, når du har kendskab til hvordan og selvfølgelig påtager dig det heraf følgende ansvar.

fase
Det kommer vel også meget an på, hvordan du vil bruge køkkenet.
Vi voldbruger vores køkken og det er ikke usædvanligt at der bliver kogt, bagt, stegt mad til 15-20 mennesker, hvor 2 ovne, opvasker, induktionskogeplade og alm glaskeramisk komfur er i sving.
Da jeg designede min strømforsyning, var kravet at alt skulle kunne køre samtidigt for fuld knald, hvorfor der blev sat mange grupper op og selvfølgelig trukket kabler i rigelig mængde.
Når låget er af, er det i grunden ikke det store for at lave en ordentlig installation, og det er stor fryd at opleve, når det hele spiller på fuld tryk, UDEN at sikringerne ryger
Hvis du på nogen mulig måde kan, så træk rigelig med kabler og grupper, også til 230V. Lige pludseligt er der en kogekande i sving samtidig med at der kører en stor foodprosessor.
Desværre har jeg en ovn, der kun kan køre på 230V. Det er en sørgelig ynk sammenlignet med den til 400V, sørgeligt!

Men skal det, som flertallet gør, blot bruges til at lune pizzaerne henne fra pizzariaet, kan det jo være nærmest ligegyldigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af S. fabrin på 15 okt 2012 12:46

Nej, det kan du ikke pga af dimensioneringen af ledningerne i installationen.
Hvorfor bruge 2,5 mm2 siliconekabel når 1,5 mm2 plastisoleret ledning er OK?


Ledningerne er jo netop alle 2,5mm2...
Der er forsikret med 16A og så er 1,5mm2 vel ikke tilstrækkeligt? Under alle omstændigheder kan jeg afsløre at det ikke er de 200kr der vælter budgettet:-)

Iøvrigt dur min 3x20A automatsikring idé ikke, komfurudtaget er kun godkendt til 16A.

Jeg tror nu heller ikke det bliver et problem i praksis.



Ledningerne er jo netop alle 2,5mm2...
Der er forsikret med 16A og så er 1,5mm2 vel ikke tilstrækkeligt? Under alle omstændigheder kan jeg afsløre at det ikke er de 200kr der vælter budgettet:-)

Når jeg nævner 1,5 mm2 er det tilledningerne, jeg hentyder til og ikke den faste installation, som selvfølgelig skal være 2,5 mm2. 1,5 mm2 bøjelig ledning som tilledning er tilstrækkelig.

fase
Skrevet af je__ns på 14 okt 2012 23:39
Jeg har en kraftgruppe på 3 x 400 volt 16 ampere, til kogeplader, ovn og opvasker.
Jeg har tilsluttet min induktionsplade til de to faser og nul, samt jord.
dem 3 fase deler ovn og opvasker. (samt nul og jord)
Det fungere fint, og har ikke voldt problemer af nogen art.


mvh jens

Som jeg skrev så køre jeg induktiondkogeplade, ovn, og opvasker på samme 3x 16 ampere gruppe.
Det virker perfekt.

Hvorfor ikke bruge de orginale tilslutningsledninger, der sidder på apparaterne ?
Det eneste jeg skulle, var at klippe 230 volt stikket af opvaskeren.
mvh jens
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis