Overvejelser (el) vedr. montering af indbygningsovn

Hej,
Situationen kort: Nyt køkken - har til rådighed 3x400V samt en stikkontakt forsikret med 13A. Der er andre forbrugere på 13A gruppen.

Jeg skal have tilsluttet induktionskogeplade, opvaskemaskine samt indbygningsovn.
Jeg tænker at (få tilslutte(t) induktionspladen til 2 af faserne (samt nul og besk.jord) og opvaskemaskinen til den sidste fase (samt nul og besk.jord). 

Overvejelserne opstår mht. tilslutning af ovnen.
Jeg kunne vælge at tilslutte den til samme fase som opvaskeren, men så skal jeg huske (og især fruen) ikke at bruge apparaterne samtidigt. Det er ikke optimalt.

Ovnen sidder i et højskab der er forberedt til montering af køleskab, så der er en stikkontakt til rådighed. 
Men jeg ved ikke hvad der bliver monteret af andre apparater på samme gruppe i de øvrige stikkontakter, f.eks. vandkedel.
Derfor risikerer jeg at sikringen springer hvilket ikke er optimalt. Samtidigt synes jeg ikke om at montere en ovn med en almindelig stikkontakt. (Men ville det være lovligt?)

DERFOR
er det rigtige sikkert at få trukket et nyt kabel til ovnen som så har sin egen afbryder. 
Enten 10A sikring og 3x1,5mm2 eller måske 3x2,5mm2 og en 16A sikring. (med 16A har jeg mulighed for at montere en mikrobølgeovn i fremtiden hvis den lyst skulle opstå

Nu kommer så endelig spørgsmålet:-)

Må man sætte en almindelig samledåse op og samle installationskablet med samlemuffer som http://www.yousave.dk/shop/forgrenings-daase-ap-1507p.html og http://www.greenline.dk/Diverse-elartikler-6/Samlemuffer-243/Enkelte-samlemuffer-1081 ?

Eller skal man bruge noget enfaset ala http://www.greenline.dk/Afbrydermateriel-div-3/400-volt-materiel-81/LK-Komfurudtag-400V-3051 ? Og hvilke muligheder findes der i givet fald?

Samledåsen kommer til at sidde bag ovnen hvis det har noget at sige.

Hvad ville i gøre? 
Hej, Situationen kort: Nyt køkken - har til... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
På kogepladen er der ikke nogen ledning. På ovnen er den for kort. På opvaskeren sad et Schuko stik, men kan bruge ledningen.
... og det er absolut ikke en gråzone hvor vidt man selv må trække kabler eller ej :-)
Skrevet af steinaa på 15 okt 2012 19:54
Ja - du kan godt bruge en 20A sikring foran 2,5 mm2 ledere.

Jep, men så skal jeg til at skifte komfurudtaget da det kun er godkendt til 16A.

I eftermiddags var jeg ude at kigge, og har faktisk allerede trukket kablet som skal tilsluttes den eksisterende dåse på samme fase som opvaskeren. 
MEN så var jeg lige i teknikrum at kravle rundt, og det er faktisk minimalt mere bøvlet at trække et 3x2,5mm2 fra tavlen og få det tilsluttet sin egen 16A automatsikring. Så det ender med at det er det der sker. Så er jeg også fremtidssikret hvis der skulle opstå lyst til en microbølgeovn over ovnen.

Ang. om tilledninger skal være 1.5 eller 2.5mm2 så er det ikke der jeg gider spare.

De 16A på komfurudtaget er mærkestrømmen - det har ikke noget med den maksimale forsikring at gøre.

... og så har du naturligvis sikret dig at din kogeplade må forsikres med de 20A?

Hvis du vil tilslutte ovnen via en stikkontakt så vær opmærksom på den maksimale belastning - Fuga stikkontakter kan maksimalt bære 2990W, så er ovnens effekt større vil du enten brænde stikkontakten eller stikproppen af...
Annonce
Skrevet af steinaa på 15 okt 2012 20:53
De 16A på komfurudtaget er mærkestrømmen - det har ikke noget med den maksimale forsikring at gøre.



Men hvis jeg sætter 20A i for at kunne køre både opvasker og ovn på samme fase overstiger jeg vel også mærkestrømmen hvis jeg bruger begge samtidigt...


Anyways jeg har (fået) trukket et 3x2.5 kvadrat fra tavlen til bag ovnen.
Jeg har brugt en samledåse med klemrække og ikke stikkontakter. Desuden 3x2.5 kvadrat siliconetilledning. Det er ihvertfald mere end der er i ovnen internt. 
Forsikret med 1P 16A asutomatsikring.
Opvasker tager 1 fase + N og kogepladen de 2 sidste faser + N i komfurstikket som er forsikret af 3X16A.


Jeg mener ikke komfurudtaget er bygget til mere end én tilledning, så det burde ikke umiddelbart blive et problem med mærkstrømmen?

Men kan det passe at du har monteret både opvasker og kogeplade i det samme udtag?
Skrevet af steinaa på 18 okt 2012 21:06

Men kan det passe at du har monteret både opvasker og kogeplade i det samme udtag?

Ja det er korrekt.
vi kan nok godt blive enige om at 50 % af alle her LDS har fået lavet el af en elektriker ven. altså ikke autoriseret, men dog uddannet elektriker! det gør det ikke okay eller lovligt, men indrøm det nu bare :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis