Kældervægge, hvad kan gøres? MED BILLEDER

Hej. 
Kælderen står for renovering, og væggene er enten lidt fugtige, eller har været ( der er gulvvarme dernede nu ) 
Det er nok et ret kendt problem og har også læst diverse forums, og JA den eneste rigtige løsning som er holdbar er nok et omfangsdræn, men det er ikke en mulighed nu og derfor ville jeg gerne høre erfaringer eller løsning på problemet fra indvendigside ( gerne ikke en aaaalllltt for dyr løsning ). Der findes jo et hav af diverse producenter som har mørtel som kan diverse tricks, men hvad holder sådan rimeligt?

-Og hvad med vandglas? Som i jo kan se er der også på skillevægge lidt opstigende grundfugt. Jeg har læst man kan bore en masse huller langs gulvet ind i fundamentet og fylde den med vandglas? 

Der har helt sikkert været brugt plasticmaling og har så pillet det meste af hvor det sad løst, kan man få der sidste af på en måde ?

Håber der kommer nogen kvalificerede bud på en løsning her som er rimelig holdbar i længden.

Venlig hilsen Lasse
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Prøv evt. at tjekke elektro osmose. Læste om det på ing.dk en dag. Det skulle være det nye sort indenfor fugt i kælderen.

Det vil garanteret aldrig kunne erstatte en mekanisk løsning som omfangsdræn (det har vi lavet og jeg ææælsker det, men møj arbejde!), men kunne måske være et alternativ. Jeg har ikke kendskab til pris etc.

/Lasse
Jeg har svummet mine kældervægge med Skalflex Multipuds Vandtæt og malet med cempexo. Jeg har ingen problemer haft med afskalning og salpeterudslag siden. Det har holdt i 5 år nu.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay, det lyder som om det kunne være en mulighed. Men tænker bare om fugten kravler videre op i konstruktionen nu når det ikke for lov at komme ud? Eller skullle det være diffusion åben og ånde igennem? ??

Hilsen lasse
Og hvad gjorde du af forarbejde inden? Hvordan får jeg mit gamle maling af? Det er ikke rigtig til at kradse eller banke af.
Det skulle være diffusionsåbent, så fugten slipper ud.

Men ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk at jeg nøjedes med at svumme væggen til 20 cm over jordniveau - og vandskurede efterfølgende så overfladen er ensartet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvad havde du af forarbejde inden? Skulle du have maling af?
Jeg huggede al løs puds og alt gammel maling og spartelmasse væk - for at få alt organisk materiale væk. Derefter pudsede jeg væggen op. Derpå skalflex og efterfølgende vandskuring. Til sidst 3 x cempexo.

Set i bagklogskabens lys skulle jeg nok bare have pudset op med finpuds i stedet for vandskuringen - jeg er ikke helt tilfreds med resultatet. Desuden har pudsen svært ved at binde to steder hvor der er blændet døre. Det kunne måske have været løst med en svumning med tynd fliseklæber inden oppudsning. Jeg tror faktisk at sidstnævnte kunne være en fordel at gøre på alle vægge.
Du kan leje en facadefræser til at fjerne gammel maling med.
Troede man hakkede alt det gamle puds og maling af, også bare direkte på med skalflexen? Hvor tykt et pudslag smurte du på? Og er det noget specielt puds? Det burde vel være noget puds som også kan ånde ellers kan jeg ikke se meningen med det diffusionsåbne skalfkex?
Nu er det lidt svært, at bedømme ud fra billeder men hvis der kun er et begrænset problem med fugt og afskallende maling kan du måske nøjes med mindre arbejde.

Alt løs maling og puds skal selvfølgelig fjernes og væggen støvsuges og eventuelt afrenses for skimmel. Du bør anvende en diffusionsåben silikatmaling eller tilsvarende. Hvis noget af den tilbageværende plastikmaling senere skulle falde af kan du male efter med silikatmalingen.

Det er et stort og meget støvende arbejde, at fjerne al den gamle maling og puds hvis det ikke er nødvendigt.

Til oppudsning bør du anvende en hydraulisk kalkmørtel evt. en NHL 3.5
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også