Montering af dampspærre ved kvist?

Hello,

Jeg ville lige høre eksperterne om hvordan jeg monterer dampspærren korrekt omkring mine kviste og her tænker jeg selvfølgelig på rundt ved vinduet.

Jeg har købt noget folieklæber i XL Byg, som jeg havde tænkt mig at klæbe dampspærren fast til vinduesrammen med. Skal det fastholdes med en liste af en art eller er folieklæberen nok til at fuge dampspærren fast med?

Jeg skal vel have lidt isolering imellem kvistrammen rundt om vinduet og dampspærren, så dampspærren ikke ligger direkte mod selve forsiden af kvist skellettet?





Håber der er en venlig sjæl, som kan hjælpe her!

Fortsat go' aften!

 SELVBYGGER!!!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Damspærre skal gå fra vindues "bagside2 og herfra tagkvist fronten og hen langs flunkerne for at tætnes med din indvendige dampspærre.

Du har eller anden form for isolering i kvistfronten, eller er denne så smal der dækkes af krydsforskalling + beklædning.

Det jeg er mest i tvivl om er om der skal noget isolering på kvistfronten eller jeg bare kan lade dampspærren gå glat med skelettet?

Siderne får yderligere 45mm afstandslister med isolering + 22mm forskalling + to lag gips. Er det nok at lade denne opbygning støde op mod kvistfronten/dampspærre eller skal der isolering mellem kvistfront og dampspærre?

Kvisttaget får yderligere 45x95mm nedstropning + forskalling + to lag gips.




 SELVBYGGER!!!

Nej, jeg ville ikke smider yderligere isolering mellem damspærren og kvistefronten så, ved godt at damspærren der så kommer til at lægge på den "forkerte" side, men det er altså ikke sådan lige at trække den 50mm ud, og vende den 2 x 90 grader hver sin vej.
Fedt nok!

Jeg sys nemli, at det virkede lidt bøvlet, at få det helt super med isolering inde under, så det var klart nemmere, at lade det gå glat med...

Det vil jeg lige fikse imorgen så!

 SELVBYGGER!!!

Ja, det andet er lige lovligt omstændigt.
Annonce
Jeg lagde gulvspånplader for 2-3 uger siden og de havde ligget og akklimatiseret i et par uger inden montage. Jeg går og venter på at få monteret min varmepumpe, hvilket sker på tirsdag, så der er ikke varme i huset før. Der er sket meget med vejret de seneste 3-4 uger og luftfugtigheden er steget betydelig og er højest her i eftersommeren. Jeg kan se at gulvet har udvidet sig lidt og er stort set næsten ude og have kontakt med væggen (har lavet ca 8-10mm luft ved alle kanter).

Jeg vil selvf. gerne have denne udvidelse stoppet og har sat en 9kW varmeblæser op i overetagen, hvor der er en ca. 25gr pt. Jeg kan vel ikke gøre mere for at nedbringe luftfugtigheden end jeg gør og kan jeg forvente at min gulvspån vender tilbage til udgangspunktet, når jeg har haft konstant varme i en 1-2 uger og ikke mindst når jordvarme/gulvvarmen kommer op og køre og fugten forsvinder fra huset?

Skal lige siges, at det er gulvvarmen i betonen i stueplanen vi snakker om, jeg laver først den på 1. salen senere hen i processen...

Er jo lidt nervøs for at gulvet skal skubbe til indervæggene på 1. salen, så skal have bragt fugten ned i en fart jo...

 SELVBYGGER!!!

Så fugtigt burde der da heller ikke være, slet ikke så gulvene udvider sig sådan, har du et hygrometer i huset ?
Den burde ligge mellem 60-75% RF lige pt.

Du skal ikke forvente de trækker sig noget videre sammen, spånplader er jo en presset materiale, som jo ikke svinder jo ikke videre ind igen ved tørring.
Jeg kunne læse mig til, at de udvider sig 1,5mm/m ved en stigning i RF fra 30/35 til 70%, så mon ikke det er det der er sket? De må jo ikke have akklimatiseret nok inden jeg lagde dem...

 SELVBYGGER!!!

Jo, tror mere det er her problemet ligger, for 70% RF som du sikkert har pt. skulle ikke give problemer.
Men om ikke andet, så burde de vel ikke udvide sig mere fremover, når der er kommet varme på...

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis