Er en sort radiator mere effektiv?

Hej lav-det-selv'ere

Følgene er et c/p fra http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/a...evarme.php

"Det har vist sig, at materialers evne til at afgive stråling følger evnen til at absorbere stråler. Det er velkendt, at en sort trøje i sollys opleves betydeligt varmere end fx en hvid trøje. Det skyldes, at den sorte trøje i langt højere grad end den hvide absorberer solens stråling, der i trøjen omsættes til varme. Men den sorte trøje vil altså også langt bedre end den hvide trøje være i stand til udsende varmestråling. Denne lovmæssighed er årsagen til, at kølepro­filer på elektriske komponenter, der skal af med varme for ikke at brænde af, er matsorte."

Kort sagt: Ved i om det derfor kan betale sig at male sine radiatorer sorte?

(om det er kønt kan vi diskutere bagefter )
Hej lav-det-selv'ere Følgene er et c/p fra... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, sikkert ikke, så længe at den sorte også er udformet som konvektion så vil den sikkert alligevel lave så meget luftstrøm, at luften blandes tilstrækkeligt til at varmen vil føles nogenlunde ens.
Hvad du mener med "termisk" varme er lidt gådefuldt , termo betyder jo varme på dansk, hvis du mener en sort radiator afgiver strålevarme , er det ikke ensbetydende at den varmer mere end en hvid radiator da det bliver modregnet i den mængde varme der afgives til luften.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Som jeg forstår det, så optager den sorte farve, alle former for stråling og derved vil den også optage noget af den stråling som kommer fra selve varmeapperatet og derved vil der blive en reduktion af varmemængde fra radiatoren.
Det er netop den evne til at absorbere som bruges i solfangere osv.

Hvis man skulle opnå en effekt så ville et hvidt varmeapperat og sorte væge, være den bedste løsning men effekten vil være yderst minimal, med mindre at solen kan skinne direkte ind.


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
Skrevet af Gregeren på 30 sep 2012 01:01

Så en hvid solfanger optager lige så meget varme som en sort?? Din hypotese er ikke korrekt..

Solfangeren optager strålevarme. Radiatoren afgiver primært konvektionsvarme.
Sammenligning af radiator og solfanger virkemåde er således uden mening.

Eller som gamle Otte Leisner formulerede det: Hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald.
Hej Alle og tak for svarene

Kan godt lide at jonglere med teorier i hovedet og denne har drillet mig lidt.

Jeg mener at kunne læse i jeres indlæg at der vil være en marginal øget varmeafgivelse?

Nogen af jer fortæller at varmen fra en radiator er konvektion, men en radiator hedder vel en radiator fordi den "radierer" altså stråler sin varme ud fra metallet. Tager jeg fejl her?

Mange faktorer spiller selvfølgelig ind så som hvor mange lag maling osv, men mit spørgsmål drejede sig også mest om teorien.

Mvh Alexander
Annonce
Ja. Som jeg læser det er der mange meninger men ikke mange fakta. Rent fysisk hvorfor skulle indstråling og udstråling være så forskellige. Der var lige et interessant indlæg der nærmede sig hvorfor nomadefolk i ørkenen går i sort og bor i sorte telte. Det med de hvide gevandter hører vist oliestaterne til.

 varmetossen

Skrevet af AlexmanDK på 30 sep 2012 15:52
Hej Alle og tak for svarene

.....

Nogen af jer fortæller at varmen fra en radiator er konvektion, men en radiator hedder vel en radiator fordi den "radierer" altså stråler sin varme ud fra metallet. Tager jeg fejl her?

.....
Mvh Alexander

Dit spørgsmål antyder, at du ikke selv har læst (hele) det link du selv har sat ind i dit øverste indlæg.

Prøv at læse afsnittet (igen) om varmetransport. Det står helt øverst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også