Det trækker ind i huset.

Hej.

Jeg har overtaget et hus for et halvt år siden, og har nu opdaget at taget vinden suser ind pga manglende dampspær.

Jeg har været lidt kreativ og har tegenet på et billede hvor dampspærren ophører og hvor det blæser ind.

Den blå streg markerer dampspærren, og der hvor jeg har markeret at vinden blæser ind, mangler dampspærren. Dvs at den kører ned af væggen på loftet, og ophører ved gulvet på loftet så vinden frit kan blæse ind over, og under gulvet, og ned underloftet i stueetagen.

Hvor kommer spørgsmålene:

1. Tagkonstruktionen er lavet i 1984. Var det normalt at lave det sådan dengang? Grunden til dette spørgsmål, er at der måske en mulighed for at bruge ejerskifteforsikringen, eller kommer efter sælgeren som solgte mig huset. Der står godt nok i tilstandsrapporten at skunkrummene trænger til en efterisolering, men der står intet om dampspær, og at vinden suser ind.

2. Hvis man ikke skal have alt isoleringen af, for at montere nyt dampspær, hvad er en alternativ løsning så?


Hej. Jeg har overtaget et hus for et halvt år... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, en vindplade / vindbræt stående ude ved murværket og op til min overkant isolering, ville forhindre træk i stueetagen.

Trækket på 1.salen kan dog være lidt mere besværligt at komme helt til livs, da det sikkert ikke sådan lige et til at lede vinden henover skunken, så her ville et hårde bats faktisk være optimale, men ved ikke hvor meget plads du at  arbejde på.
Ja, plads er der aldrig nok af, når man laver sådan ting efterfølgende.

Hårde bats i overgangen mellem skunk og gulvet i skunken, ville eleminere det træk under gulvet på 1.salen ja.

Hårde bats i overgangen mellem skunk og gulvet i skunken, ville eleminere det træk under gulvet på 1.salen ja.

Det lyder interessant.. og det lyder heller ikke som den dyreste løsning... Men hvad er det som hårde bats kan, ud over at de er hårde? Fordi jeg vil da heller ikke mene at det kan blæse igennem, alm isover/rockwool. Men det er måske imellem sprækkerne det trækker/blæser ind?
Ja, det er fordi det ikke kan blæse igennem en hård bats, det kan det dog godt på en alm. bats isolering, hovedsageligt på tværs af isoleringen ja, og i samlingerne mellem batsene.
Så må jeg jo bare i gang, eller sætte nogen til det :-D

Hvor mange mm vil du anbefale fra skunkgulvet og op? Lige nu gætter jeg på at det ligger 200 mm..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis