Håndværkeres forsikring

Hej folkens

Jeg skal bruge en murer til udgravning/etablering af gulv i et kælderværelse og formentlig understøbning af mure og vægge der (det er en murermestervilla på næsten 100 år).

Jeg har haft en bygningskonstruktør til at lave en arbejdsbeskrivelse og han anbefalede også en murermester som vi har fået tilbud fra. Prisen er ok, men han er ikke medlem af nogen garantiordning og var heller ikke meget for at sende sine forsikringspapirer - det var noget jeg læste på Bolius at man ellers skulle spørge efter. Er det kotume at man ved større byggesager får en kopi af håndværkerens forsikringspapirer til gennemsyn eller er det Bolius (og mig) der er helt hysterisk? Vi taler trods alt om en samlet regning på 80.000 og at der skal pilles ved husets fundament.

Jeg er ny husejer og meget grøn i det med at hyre håndværkere. Har bare oplevet hvor meget bøvl mine forældre har haft med håndværkere - de har sikkert bare været uheldige at møde nogle brådne kar, men jeg mangler lidt en objektiv måde at tjekke om en håndværker er sikker at bruge.

Google er ikke til meget hjælp når jeg søger på manden... Der er hans hjemmeside og ikke meget andet.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din håndværker skulle gerne have en entreprise forsikring, når de piller ved sådan noget, jeg kontaktede selv mit forsikringsselvskab for et par uger siden og om ikke andet kan du også selv tegne sådan en forsikring, men det kræver selvfølgelig at du bestemmer hvordan de gør det, da du har ansvaret for det er ansvarligt udført.

Hvis han ikke vil vise han har papirene og tingene i orden så vælg da en anden murer.

Be Smart - Not Stupid..

Hvis han ikke vil ud med sine forsikringspapirer, så er det nok fordi han ikke har nogen forsikring. Dermed hænger han selv på ansvaret, hvis han laver noget skidt. Så kan du jo overveje, hvordan chancere er for at få rippet ham for penge, skulle det komme dertil. Husk reglen om at man ikke kan plukke hår af en skaldet.

Din rådgiver, som har lavet planer mm, skal også have en rådgiverforsikring, og så er jeg ikke tilhænger af, at rådgiveren udpeger håndværkerne. Fint at han kommer med et forslag, men du skal selv finde en tillige, så du har to sammenlignelige tilbud. Hvis du alene har rådgiverens forslag risikerer du at det er hans buksesvoger eller at de på anden vis har noget kørende sammen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis muremesteren bliver fornærmet fordi han bliver kikket lidt i kortene så må du finde en anden!

Find et par stykker der er medlem af BYG-Garanti, og som har lidt forståelse for kundens behov - osse når det gælder forsikringer.

Det skal dog siges at det muligvis fremgår af den tilbudsblanket hvorpå muren har givet sit tilbud - hvordan han er forsikret!

Men forsikringer eller ej, så BØR du indhente referencer/anbefalinger på den muremester du måtte vælge!
Tak :-)

Troede det var mig der var helt hysterisk - aner jo ikke hvad normen er.

Jeg tror jeg skriver til det ingeniørfirma der anbefalede ham for at høre hvilken interesse de har I ham og hvorfor de anbefaler en der er tilbageholdende med at give garantier og oplyse om forsikringsforhold. Murermesteren skriver godt nok 10 års totalgaranti på sine papirer, men det er jo helt gratis at skrive.

Mit problem er bare at de fleste murere i lokalområdet lader til at have ordrebogen godt fyldt til trods for krisen og ja... Nogen anbefaler en og andre fraråder den samme mand.
Du skal bare udvide "lokalområde" lidt. Der er masser af murerer med flere, og de har ikke allesammen for meget at lave for tiden. Og en indendørsopgave ved vintertide rynker kun få på næsen ad.

Husk af læse betingelserne i garantiordningen igennem inden du fæster for meget lid til den. Jeg mener der er en grænse på 100.000 kr i projektprisen (alt inkl.) på f.eks BygGaranti.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja 100.000 hjælper ikke meget hvis alt går galt og husets ene hjørne kollapser... Men det er nok heller ikke så sandsynligt ;-)
Det er værrer end det. Hvis projektetprisen, med alle entrepriser, overstiger 100.000 kr, så gælder garantien ikke, og du vil ikke få en krone, uanset, hvor stor eller lille skaden er.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er vist ikke rigtigt!

Som jeg forstår det er den maximale erstatningssum 100.000 kr. (Hvorfor den er så relativt lav ved jeg faktisk heller ikke. Men mit gæt er at det formodentlig er fordi bygherren selv skal tegne en byggeforsikring hvis han ønsker yderligere dækning.

Men det er kun for nybyggeri der er en grænse ved en samlet entreprisesum på 1.000.000 kr.

Ved f.eks. en tagrenovering på en privat villa til en pris på måske 1,2 mill. kr. så dækker garantien osse. Men kun med max. 100.000 kr.

Og hvis nogen mener at de begrænsninger er ret svagt formuleret - endda på BYG-Garanties hjemmeside - så har de helt ret! :o(
Men for at vende tilbage til det egentlige emne: er det helt normal kotume at bede om at se en håndværkers forsikringspapirer?

Har lige talt med et par kolleger og ingen af del har før bedt om det (men en af dem er sjovt nok lige nu i den situation hvor han ville ønske han havde gjort det ;-))
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis