Hvorfor dælen ser det så'n ud?? :-O

Hej,


Jeg skulle i går skifte en enkelt LK stikkontakt til en dobbelt i køkkenet, hvor der også sad nogle afbrydere til lampeudtag. Desuden var der fra denne sted trukket videre til stikkontakter i resten af køkkenet.

1)
Jeg havde (åbenbart) ikke fået hold øje med hvilke ledere der i den oprindelige kontakt var ført til hhv. fase og nul. Der var en sort, brun og blå leder. På den nye kontakt satte jeg af vane den sorte og brune til fase og den blå til nul. Sikringerne sprang. Hm. Jeg kiggede så med min pol søger og fik "lys" i den brune og sorte leder. Jeg gik så ud fra at der var fase i de to og målte 230V i mellem den brune og den sorte samt den brune og blå. Men det kunne jo ligesom ikke passe at der var ført to strømførende frem til den samme kontakt.
Det viste sig, at både den blå og brune skulle sættes i kontaktens nul og den sorte til fase. og så virkede det. Jeg stak multimeteret i selve kontakten og målte fint 230V

Hvordan kan det være, at jeg måler spænding på den ene nulleder?!!!? Det lyder (for mig) meget underligt....

2)
På den sorte leder (med fase) var isoleringen helt porrøs! Så da jeg hev i den krakelerede isoleringen endnu mere.... Det bekymre mig lidt. Jeg klippede lidt af lederen ned til "ordentlig" isolering, og forlængede så med en samlemuffe.... Men virker det ikke meget mærkeligt?
Jeg kunne se at der fra den kontakt er ført videre til 3 stikkontakter i køkkenet, samt 2-3 lampeudtag. Kan det være at der simpelthen bliver trukket formeget på den ene fase?
Hej, Jeg skulle i går skifte en enkelt LK... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Final update:
Elektriker kom og kiggede på det. Jeg havde jo selv klippet den forkullede ledning væk og forlænget ledningen. Og han synes det var fint nu, og satte så nogle af de her ringe i sikringsgruppen (pasringe?) så der kun kan sidde max 13A sikring. Hans udlægning af det var, at der nok havde været en løs forbindelse med kontakten.... men nu burde det være fixet.
Jeg takker for jeres hjælp og input!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis