Hvorfor dælen ser det så'n ud?? :-O

Hej,


Jeg skulle i går skifte en enkelt LK stikkontakt til en dobbelt i køkkenet, hvor der også sad nogle afbrydere til lampeudtag. Desuden var der fra denne sted trukket videre til stikkontakter i resten af køkkenet.

1)
Jeg havde (åbenbart) ikke fået hold øje med hvilke ledere der i den oprindelige kontakt var ført til hhv. fase og nul. Der var en sort, brun og blå leder. På den nye kontakt satte jeg af vane den sorte og brune til fase og den blå til nul. Sikringerne sprang. Hm. Jeg kiggede så med min pol søger og fik "lys" i den brune og sorte leder. Jeg gik så ud fra at der var fase i de to og målte 230V i mellem den brune og den sorte samt den brune og blå. Men det kunne jo ligesom ikke passe at der var ført to strømførende frem til den samme kontakt.
Det viste sig, at både den blå og brune skulle sættes i kontaktens nul og den sorte til fase. og så virkede det. Jeg stak multimeteret i selve kontakten og målte fint 230V

Hvordan kan det være, at jeg måler spænding på den ene nulleder?!!!? Det lyder (for mig) meget underligt....

2)
På den sorte leder (med fase) var isoleringen helt porrøs! Så da jeg hev i den krakelerede isoleringen endnu mere.... Det bekymre mig lidt. Jeg klippede lidt af lederen ned til "ordentlig" isolering, og forlængede så med en samlemuffe.... Men virker det ikke meget mærkeligt?
Jeg kunne se at der fra den kontakt er ført videre til 3 stikkontakter i køkkenet, samt 2-3 lampeudtag. Kan det være at der simpelthen bliver trukket formeget på den ene fase?
Hej, Jeg skulle i går skifte en enkelt LK... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at et forkullet ledningsstykke tyder mere på en dårlig forbindelse end overbelastning - men begge dele er kilder til brand.

Tro mig - jeg har fået tavler ind der var brændt af på grund af dårligt tilspændte tilslutninger - og deraf dårlige forbindelser med ekstrem varmeudvikling til følge. Det er gode gamle ohms lov - jo større modstand jo større effektafsættelse ( varmeudvikling )
- og en dårlig forbindelse har høj modstand.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg


EISOE du har fuldstændig ret. Ohms lov gælder også her. Uldal pasringen er kun for at beskytte mod at sætte en større sikring i end beregnet (ledningsdimention) og ikke for at beskytte sikringen mod at "kæntre" eller forårsage skæv isætning af sikringen.

fase
Lige en enkelt ting mere......

Du bør få skiftet den gruppeafbryder, hvor den forkullede ledning sad. Den klemme hvor den sad er sikkert ødelagt og kan ikke længere skabe en ordentlig forbindelse - og så har du balladen.

Og så kunne du passende i samme omgang få sat 3 stk 2-pol automatsikringer op i stedet for den ene 4-pol. sikringsgruppe. ( de kan fås 2-pol. i 1 modul størrelse så der kan godt være 3stk 2-polede  på samme plads som din 4-pol. )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

fabrin, det jeg skrev om at sikringen kunne slaske rundt, var kun for at illustrere, hvad der foregår bag ruden. At det er for at sikre forkert sikring ved jeg godt. Jeg tror det forkullede stykke ldning ikke sad i gruppen men bag stikkontakten. Man har "hentet" for meget derfra, tror jeg på en 1,5 ledning

 

Hej...

Der er ikke noget galt ved tavlen/sikringsgruppen (ihvertfald hvad jeg kan se :-S )
Men den forkullede ledning sad som sagt bag stikkontakten.....
Annonce
Skrevet af uldal på 23 okt 2012 07:22
fabrin, det jeg skrev om at sikringen kunne slaske rundt, var kun for at illustrere, hvad der foregår bag ruden. At det er for at sikre forkert sikring ved jeg godt. Jeg tror det forkullede stykke ldning ikke sad i gruppen men bag stikkontakten. Man har "hentet" for meget derfra, tror jeg på en 1,5 ledning
Hej Uldal!
Både du og jeg ved godt, hvor svært det er at svare på spørgsmål stillet i dette forum alene af den simple grund, at vi sommetider taler forskelligt sprog og dermed forstår noget forskelligt ved de forskellige termer/ord. Af den grund kan svar forekomme som overdrevent udførlige og for nogle som om der bliver talt ned til dem. Dette er i mine svar ikke meningen, men kun et udtryk for et forsøg på  at give en forklaring, som er forståelig for ikke faglærte. Jeg er sikker på, at du også har fagudtryk, som ikke er direkte forståelige for alle.


fase
Skrevet af uldal på 23 okt 2012 07:22
 Man har "hentet" for meget derfra, tror jeg på en 1,5 ledning

Jeg vil holde fast i at det tyder på en dårlig forbindelse - det var så ikke i gruppetavlen men bag i stikkontakten. Stikkontakten bør udskiftes når ledningen har været så varm at isoleringen bliver mørk og krakelerer.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ping Pong Fabrin!
Er bundlinien på sagen ikke: Man har koblet videre af dovenskab og dermed udfordret en 10A sikring. Derefter pillet pasringen ud og sat en 16A i. Dermed overbelaster man ledningsnettet. Et af de grimme steder, er klemmerne bagpå afbrydere og stikkontakter. Stakkels Steelman har overtaget et hjem med den fejl og bør - efter min mening - enten afbryde tilkoblede lamper og få monteret pasringen, eller få en installatør til at tilrette install. så den er lovlig - og især - ufarlig? Mit råd er særligt relevant, da du jo var ved at ville have en dobbelt stikkontakt, hvor der var en enkelt. Det er i køkkenet hvor der er knald på forbruget, så det var ganske sikkert endt galt, når konen hiver en vandkedel på

 

Okay okay okay.... Point taken :-)
Ej. Jeg kan sagtens se at ser skal en elektriker ned og se på det.... Jeg ringer efter en i morgen for som det bliver nævnt så er det svært at rådgive noget man/I ikke kan se... Det er jo helt fair nok. :-) og jo jeg tror også problemet ligger i at man (måske ved renovering af køkkenet) bare hat trukket videre. Der siddet pt. 3 stikkontakter, et kølefryseskab, halogenspots i et vitrineskab, et loftudtag. Og selvfølgelig bruges stikkontakterne til kaffemaskine, elkoger og brødrister - og indimellem samtidigt. Og da sikringerne jo ikke er sprunget har jeg ikke tænkt over det. Og først da jeg får knaldet sikringen ved skift at stikkontakten opdagede jeg at det vat en 16A. Så.... Nu må vi sr hvad trikkeren finder ud af..... Skal nok melde tilbage ;-)

Men tak for jeres input og tanker om det hele....
Hej Steelman

Hvis der er tale om en bolig, som du har erhvervet fornylig, så vil jeg mene, at der er tale om en skjult fejl/mangel - som jeg ser det, så må det kunne dækkes af en eventuel ejerskifteforsikring. 

Jeg vil tilslutte mig anbefalingen om, at få din installation tjekket af en aut. elinstallatør. 

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis