For lidt tryk på luft/vand varmepumpe

Hej,

Jeg fik i sommers installeret en Luft/Vand varmepumpe, og den har indtil nu taget brugsvand og gulvvarme. Og det har den klaret fint.

Nu har jeg så fået taget mig sammen, og fået radiatorene tilsluttet, men så stopper festen.

Den køre lige et par minutter og kommer så med en fejl, der fortæller at der er for lidt flow på vandet.

Så vandet løber altså for langsomt igennem radiatorene til at varmepumpen kan bruge det til noget.

Der sidder pt. en Grundfoss 25-8 130 pumpe i varmepumpen.

Spørgsmålet er om den kan skiftes ud med en kraftigere eller om jeg kan sætte en ekstra pumpe på den streng der går ud til radiatorene?

Jesper Pedersen

Hej, Jeg fik i sommers installeret en Luft/Vand... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja der ka være meget spændene så

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg må stærkt tilslutte mig Gerts formaning om at slukke cirkulationspumpen, medens du lufter ud.
Jeg bøvlede i lang tid med luft i mit traditionelle centralvarmeanlæg, netop fordi jeg forsøgte at lufte ud med pumpen kørende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu er det hele skyllet igennem, og der er kommer væsentlig mere tryk på.

Dog er det stadig ikke nok til at pumpen syntes om det, og desuden får jeg også et problem når nu alle ventilerne er lukket. Så kan den ikke cirkulere vandet..

Jesper Pedersen

det lyder spøjst den ikke kan det, din gulvvarme kreds skulle da sikre at du har cirkulation altid, og er dit resterende centralvarme anlæg udformet korrekt så ligger der for enden af anlæget en sløjfe(mellem frem og retur) som sikre cirkulation selv om alle ventiler er lukket.
dit anlæg virkede vel før du sluttede radiatorerne til ikke ?

nå ja en lille strøtanke, din pumpe er vel sat på trin3 (eller højeste faste hastighed) ikke ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Radiator og rørene dertil, har kun været brugt på fjernvarme. Det er først nu de kommer på varmepumpen.

Men der ligger ingen sløjfe for enden..

Jeg ringer til Gidex som jeg har købt pumpen af på mandag og hører om der skulle være en finesse jeg har overset..

Vender lige tilbage med en status der

Tak for hjælpen indtil videre

Jesper Pedersen

Annonce
nå ja en lille strøtanke, din pumpe er vel sat på trin3 (eller højeste faste hastighed) ikke ?


Jo den står på trin 3

Jesper Pedersen

jeg har søgt rundt på nettet for at finde lidt info om din cirkulations pumpe, jeg kan bare ikke finde en der hedder 25-8 130 ??
er du sikker på den hedder det ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ja en UPS25-80 130

Kan nemlig heller ikke finde den på grundfoss's side..

Ville have uploadet et billede men det virker ikke pt.

Jesper Pedersen

og du er helt sikker på den ik hedder 25-80 180?? den kan jeg godt finde, har dog også stødt på 130 men det er i forbindelse med en gulvvarmekreds. (egentlig betyder 130 og 180 ik så meget det er jo kun indbygningsmål)

du har ikke fået byttet rundt på frem og retur til radiatorene? husk i disse modernede tider sidder pumpen ofte på returen,

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

har lige som dig fået luft/vand varme pumpe i foråret ofg oplevede lige som dig at varme pumpen stoppede efter få min med en fejl om for lavt tryk.
den hurtige løsning var at sætte en lus som frakoblede tryk sensor mens kredsen blev kørt ind og evt luft bliver cirkuleret ud af de automatiske luft udskillere(super fin telefon service fra min leverandør scanheat, som venligt og hurtigt guidede mig til den løsning)
det var dog ikke nok da jeg så fik en del fejl om at varmen ikke transpoteres væk fra varme pumpen.
løsningen for mig var at skifte fra ups15-40 til 20-60
efter skiftet har den kørt eksemplarisk - skiftet tog 45 min og var nemt trods at jeg skiftede fra 130 til 180 så rør lige skulle tilpasses.

store varme pumper har en del sensore som holder øje med at alt virker som  det skal. hvis du får en fejl om flow gør du bedst i at sikre at der vitterligt er tilstrækkeligt flowda den ellers vil bræde varm inde i expansions ventilen hvor varmen "fremstilles", i bedste fald får du bare en dårlig COP og i værste fald en kort levetid på pumpen.

fejlen kan skyldes flere ting, som tidligere nævnt må dine radiatore ikke kunne lukke cirkulationen, her skal side en shunt som åbner op. du kan relativt nemt tjekke om det er problemmet ved midlertidigt at fjerne et par termostater fra 2-3 radiatore.
Det kan også skyldes et snavsfilter som er tilstoppet, så hvis du har et sådan så tjek det.(det bør der være)

det kan også skyldes gamle aflejninger i dine rør/radiatore, hvis de er gamle - jeg har set mange rør som var helt tilstoppet af kalk  aflejninger.

endelig kan det ligesom hos mig skyldes en for lille cirkulations pumpe, men det er nok ikke lige dit problem ved en gamel installation.

ps alpha pumper/spare pumper nedsætter trykket/flow hvis dine radiatore er lukkede, en spare pumpe er derfor ikke velegnet til en kraftig varmepumpe...

 

jeg tror ikke så meget på den med luften, selv om det ville være nemt af fikse.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis