løfte og fastgøre kiprem på 9m?

Hej
jeg bygger sommerhus, og skal have loft til kip. det betyder en limtræskip på 250 kg, der er 9,33m lang.med de 8.33 som frit spænd..  .det er et let tag (tagpap) med bjælkespær tænker jeg?
hvad skal den ligge på? (hvad skal jeg konstruere i begge ender? - og hvordan får jeg den derop??

på forhånd tak :-)

sommerhusejer :-D

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lader du bare din ingeniør om at projektere. Men den kan vel hvile på alt fra letbetonelementer til mursten, træ eller stål. Du løfter den op med en kran.
tak Lillehave..
Ingeniøren??? - det er ose mig ;-)

jeg tænker enten en decideret spær konstruktion der bær og fordeler trykket ud, eller en træstolpe.. måske 3 x (45x145) men ved ikke hvad der er bedst... du har selvfølgelig ret med kranen... må kunne klares af dem der leverer den?

sommerhusejer :-D

Hvis du vil have loft til kip har du så vidt jeg kan se tre muligheder:
- kipdrager der i begge ender er monteret på stålsøjler (træ holder ikke, du skal jo bruge en ½ skov så)
- saksespær, men her bliver kippet lavere end den fulde rejsning
- momentstive lamelspær fra Moelven. Her kan du lave fuld kip og jeg tror egentlig ikke løsningen er meget dyrere end en kipdrager
Altså  huset er vel ikke lavet endnu.. så er det jo bare at lægge den af i dine gavle vægge, hvor de selvfølgelig understøttes af søjler til fundament.

Du laver selvfølgelig klar til det, så når den leveres kan den lægges op hvor den skal bruges.
tak for svarene... ender nok med 3x (45x145) og så en slags saksespær i gavlene.. og så må vi finde en lokal kran til oplægningen.. - vender tilbage med maaaange flere spørgsmål undervejs

sommerhusejer :-D

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis