Udskiftning af gasfyret, men til hvilken slags??

Hej med jer alle.

Så er den gal med gsfyret. Det taber tryk og ved efterfyldning kommer vandet ud af et afløb.... der kan i kortere tid holdes et minimalt tryk der kan give varmt vand...
Jeg er ikke helt sikker på hvad der er galt, men tror det er en membran der (igen) er gået.

Historen er at gasfyret nu er ca 11 år gammelt og det for nogle (ca 3) år siden fik en ny membran.
Og det er den jeg tror der er gået igen.. udskiftningen dengang var bestemt ikke gratis... så jeg overvejer kraftigt om det reelt er tiden til at skifte hele gasfyret.

Men hvilket gasfyr kan anbefales?

Huset er bygget i 2002 og er isoleret efter de da gældende regler, altså ret OK. Der er gulvvarme i ca 140 kvm plus radiatorer i yderligere ca 70 kvm Od over dette skal der jo være vart vand til en alm husstand.

Er der nogen her på siden der kan banbefale et eller flere gasfyr, eller evt fraråde nogle!
Er der evt link til yderligere info andresteder, Ja så modtages de med TAK :--)

Er der noget bud på hvad en udskiftning vil koste??

MVH og ikke mindts på forhånd TAK

Njord

MVH Njord
Hej med jer alle. Så er den gal med gsfyret.... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 08 nov 2012 09:52
Må I overhovedet fortsætte med gasfyr?
Skal I ikke til at have fjernvarme?
Sådan har jeg oplevet noget af de forskellige udmeldinger, der er kommet fra vores geniale regering.

Det er der vist ikke meldt noget ud om.
Der er også rigeligt med gas rundt omkring - f.eks. har USA til 100 års forbrug, og selv i DK har man fundet skifergas.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Skrevet af ktm på 08 nov 2012 12:12
Så har jeg nok hørt syner!
Mht. solceller ville der heller ikke blive foretaget noget med tilbagevirkende kraft.

Hvis du vælger at tro på julemanden, påskeharen og skovtrolden i stedet for, så kommer du ud for færrer skuffelser. Især hvis du kan se syner!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af njord på 09 sep 2012 10:31
Hej med jer alle.


Men hvilket gasfyr kan anbefales?

Er der noget bud på hvad en udskiftning vil koste??

MVH og ikke mindts på forhånd TAK

Njord

Hej
Jeg vil bare følge op med at fortælle om mit eget nye fyr, som jeg fik i torsdags.
Det blev et Viessmann 300, som jeg fik anbefalet af flere gasmestre. De ville kategorisere fyrene ligesom biler.
Bosch, Vaillant m.fl = gode modeller i dere klasse: ford mondeo, VW Passat mm
Weishaupt, Viessmann m.fl = gode modeller i den øvre klasse: Mercedes, BMW, Audi

Fyret er næsten lydløst, det er utroligt støjsvagt. Det moduler fra ca. 1,9-11 kw.
Derudover har det et meget lækkert og brugervenligt betjeningsmodul. Hvis man vil fråse med sine penge har de også et betjeningspanel der kan styres med iPad.
Jeg skulle give 42000, før tilskud og fradrag. Der var en eksisterende installation, hvor der dog blev skiftet lidt rør - ligesom jeg fik lagt nyt gasrør ind - så det gik ind over loftet og ned til fyret. Mit aftræk er gennem eksisterende skorsten.
mvh

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Hej Njord

Jeg er selv på udkig. Min vvs'er har tilbudt et baxi WGB-k15e med 60 vandbeholder til 30.000.- incl montering (udskiftning). Det er så i den anden ende af landet end hvor du befinder dig.
Jeg har ikke besluttet mig endnu.. Det er sq en jungle!..
Jeg mener at have læst at fyret er produceret siden 2002, så ville måske gå efter noget nyere teknologi
Annonce

Skrevet af Koludabyg på 12 sep 2012 20:52
De smede jeg kender bruger også generelt kun Vailant, Baxi og Bosch, så er nok generelt det bedste valg.

Disse er også til at få stumper til, så man er lidt sikret i fremtiden.



Du antager at disse mærke er de bedste.... !

Baxis varmeveksler kan IKKE renses ved et eftersyn! I de værste tilfælde har deres varmevekslere holdt i 2-3 år før de stoppede til at deres eget restprodukt!

Bosch fået klaret deres problem de havde for nogle år siden, så idag kan deres vekslers renses.

Vaillant bryder jeg mig generelt bare ikke om da der SKAL skiftes brænderpakning ved hvert hovedeftersyn som koster 400kr

NÆ du! Vælg et Geminox! Op til 15 års garanti !


Tjek gastech.dk

Den hænger også i HMN's udstilling

Jeg ved ALT om ALT, og det jeg ikke ved, kan jeg lære!

Husk!
Hvis du/I skifter fra en fyringsform til en anden er det altid en god ide at spørge ved kommunen. Det er kommunen der har "Styringsmidler" som det vist kaldes, til at udlægge bestemte områder til bestemte former for opvarmning.
Der er efterhånden flere og flere gasområder der bliver udlagt til fjernvarme. Normalt tillader kommunerne alternativ opvarmning også i fjernvarmeområder, men spørg for en sikkerheds skyld. Du skal også oplyse opvarminingsform til kommunen af hensyn til BBR registreringen, hvis jeg husker rigtigt. Weishaupt, Viessmann, Geminox, Vaillant, Bosch, Baxi er nok de mest anvendte gasfyr.

Hej. Jeg kan se det er min gamle tråd der er taget op igen...

Jeg endte faktisk med at gøre intet i et godt stykke tid.... Og efterfølgende få skiftet lunen/expansionsdelen på fyret. Sjovt nok kostede det under halvdelen denne gang i frhold til sidst! tror jeg endte lige under 3000 kr denne gang. En relativ lille investering, sammenlignet med nyt fyr eller andet!!

Men for lige at kompletere historen, søgte jeg faktisk gode råd hos www.energispirren.dk der ligger her i byen. Og råddet herfra var at det ville ikke kunne betale sig at grave slanger ned og få jord/vand varmen. Ej heller luft/vand varme ville de anbefale. For md det gasforbrug jeg har er der reelt ingen håb om at den ekstra el til pumpe ville efterlade ret meget besparrelse til at financiere investeringen. Så hvis det var mulig med en reperatio af fyret og en forventet holdbarhed på min 6 år (gerne mere) så ville de formode at de anlæg der ville være på markedet på det tidspunkt er så meget mere effektive end de nuværende at det MÅSKE til den tid kunne betale sig.

 

Så efter en venteperiode på et årstid, vik jeg renoveret gasfyret. Faktisk mente de ikke det betød noget reelt for forbruget, men kun komforten at der jævniligt skulle kigges til trykket på avndet og efterfyldes.

 

MVH Njord


MVH Njord

Normalt skal der ikke fyldes vand på i ny og næ, på et "lukket" anlæg. Når først luften er ude af systemet, og vi forudsætter at anlægget er 100% tæt. Ofte sker der desværre det at installatør en ikke beregner vandindholdet i anlægget og ud fra det beregner den korrekte størrelse på tryk ekspansionen. Den der er indbygget i kedlerne er ikke ret store. Når anlægget så varmes op udvider vandet sig mere end beholderen kan kompensere for og der lukkes lidt vand ud. Når anlægget så køles lidt ned, f.eks. lukkes alle radiatorer om sommeren, er der ikke nok vand i beholderen til at kompensere for afkølingen, og der suges luft ind i anlægget, og kedlen vil ikke starte pga. det manglende tryk. En defekt membran i tryk ekspansionen vil give samme resultat. Så hvis der skal efter fyldes vand med jævne mellemrum kan der være 3 årsager.
1 Anlægget er utæt.
2 Ekspansionsbeholderen er defekt. Herunder, forsynet med for lavt fortryk.
3 Ekspantionsbeholderen er for lille.

Hej BRASS...

Fint nok du kommenter, men jeg fortæller jo netop at det var min membran i ekspansionen / lungen og hvad den ellers kaldes der var gået til. Det var jeg klar over fra starten....

Og egentligt utæt var det faktisk ikke.. men uden membranens harmonika virkning fik det varme vand volumen til at stige og dermed lev der tryk udlignet (ud med overtrykket) og når det så blev kold.. ja så var trykket lavt..
Derfor er sjat opfyldning!

Jeg levede med problemet i 1½ år inden jeg skiftede ekspansionsbeholderen (med den defekte membran / lunge) og naturligvis er der ingen problemer mere.
Sjovt nok mente VVS'eren ikke det havde nogen indvirkning på forbruget, men egentligt mest var et komfort spørgsmål....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis